JeroenKV Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Zoals jullie uit mijn andere topics wel kunnen lezen heb ik het probleem dat het rendement van mijn ESL veel te laag is. Ik kan niet eens op een behoorlijk niveau spelen. De specificaties van mijn ESL zijn: 1. 150 bij 15 cm element, membraam-stator afstand van 2.3 mm 2. 7500v HS unit 3. Methyle Cellulose als coating 4. Step-up trafo van Amplimo met verhouding 1:50 5. Ik segmenteer de ESL electronisch (3 cm midden deel full range en de zijkanten < 3000hz) 6. Ik wil de ESL inzetten > 150hz Wat kan ik nu het beste doen om mijn probleem op te lossen??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Hallo jeroen, De specificaties van mijn ESL zijn: 1. 150 bij 15 cm element, membraam-stator afstand van 2.3 mm 2. 7500v HS unit 3. Methyle Cellulose als coating 4. Step-up trafo van Amplimo met verhouding 1:50 5. Ik segmenteer de ESL electronisch (3 cm midden deel full range en de zijkanten < 3000hz) 6. Ik wil de ESL inzetten > 150hzllo Jeroen, Ziet er goed uit wat jij hebt gebouwd! alleen de trafo's zijn geen goede keuze. Ik heb ook ervaring met die amplimo's en adviseer je een ander merk te kopen. Jij moet minimaal een step-up gebruiken van 1:150 bij deze configuratie!!! Eind mei is er een ESL-dag in Utrecht. Probeer iets te regelen met Rob de lucht. Misschien kan hij een setje trafo's meenemen die jij daar kan uitproberen. Wellicht zijn er die dag wel belangstellenden om te zien wat jij in elkaar genutseld hebt. Groetjes, Wim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Ben jij de Ipenburg van die ESL op de DIY dag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Ja, inderdaad die Ipenburg. Heb jij mijn luidsprekers gehoord? Was een leuke dag met al die bevlogen zelfbouwers. Als je meer vragen hebt hoor ik het wel. Groetjes, Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Ziet er goed uit wat jij hebt gebouwd! alleen de trafo's zijn geen goede keuze.Ik heb ook ervaring met die amplimo's en adviseer je een ander merk te kopen. Jij moet minimaal een step-up gebruiken van 1:150 bij deze configuratie!!! Eind mei is er een ESL-dag in Utrecht. Probeer iets te regelen met Rob de lucht. Misschien kan hij een setje trafo's meenemen die jij daar kan uitproberen. Wellicht zijn er die dag wel belangstellenden om te zien wat jij in elkaar genutseld hebt. Groetjes, Wim Ik durf het haast niet te zeggen maar waarom adviseer je om met R.de Lucht iets te regelen? Zijn specs die ik in het verleden heb gezien (drie verschillende exemplaren) waren niet zodanig dat je daar echt warm voor kunt lopen. Als je zeker wilt weten dat een trafo goed is moet gewoon naar de harde feiten vragen. Specs dus. Wat is belangrijk (voor een full-range trafo)? 1-ste plaats: impedantie curve. Van 20 - 20KHz in iedergeval niet beneden de 3 Ohm, onbelast gemeten. Dit vind ik een minimum eis, hoger is zeer aan te bevelen. 2-de plaats: verzadeging in het laag, liefst niet beneden de 20Vrms /20Hz 3- de plaats: frequentie berijk 10- 40kHz of beter, onbelast gemeten. Per fase want veel trafo's zijn niet symetrisch en hebben dus ongelijk frequentie verloop. Opmerking hierbij is dat het frequentieberijk afhangt van de versterker. Een fatsoenlijke transistorbak moet dit met de trafo kunnen halen. No 1 en 3 worden in de praktijk (belast met je esl dus) slechter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Allereerst een vraag: Heb jij die Amplimo's ook op spec's gekocht? En loop jij daar nog steeds warm voor? Als je zeker wilt weten of een trafo "goed" is moet je hem uitproberen op jou ESL elementen! 1) Als je het perfecte huwelijk hebt gevonden tussen stator en trafo dan moet je de impedantie voor lief nemen, ook als die zakt tot 1 ohm. Een al heel oude regel is: Koop of maak eerst de speaker die bij jou past en zoek daarna een versterker die hem goed kan aansturen! Andersom maak je het je zelf extra moeilijk of zelfs onmogelijk. 2) Meetgegevens zeggen mij niet zo veel, specificaties nog minder, mijn oren zijn mijn meetinstrumenten en ik bepaal zelf wel wat goed is of fout. Als er iets niet klopt kan je altijd nog je metertje te voorschijn halen> Aan mijn esl van 1nF verzadigen amplimo trafo's al bij 4 volt in, bij 50Hz. 3) Als je graag meten wilt moet je dat natuurlijk belast doen met een capaciteit. Een ESL dummie (capaciteit) van 1nf kun je eenvoudig zelf maken. Pas wel op met meetapparatuur en de echt levensgevaarlijke secondaire spanningen uit die trafo's!!!!! Ik gebruik zelf Sowter trafo's 1:70, 2stuks per ESL, zonder primaire serieweerstand. Primair parallel, sec in serie. Impedantie? zakt hier en daar tot 1ohm denk ik. Piekspanning: 20 volt over het hele bereik. Frequentiebereik? 30hz tot ver boven wat een mens kan horen. (binnen ?? dB) Met een serieweerstand (primair) is het top-hoog al snel verdwenen. Dus wat jij al gesignaleerd hebt: als de dempingsfactor van de versterker laag is verdwijnt al het hoog in o.a. de emitterweerstanden van je versterker. Rob de lugt gebruikt dubbele C kernen, volgens mij is dat het ideale kern-materiaal, zeker voor de hogere frequenties. Als jij vraagt of hij wat trafo's meeneemt op de ESL-dag dan kun je daarmee naar hartelust uitproberen op jou statoren. Dan weet je gelijk welke step-up de ideale is voor jou elementen. Dat is heel iets anders dan selecteren op specificaties op papier! En bij een andere fabrikant is die probeer mogelijkheid er niet denk ik. Het verplicht je niet tot kopen, gewoon even overleggen met Rob zou ik zo zeggen. Nou, succes maar weer. groetjes, Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Allereerst een vraag: Heb jij die Amplimo's ook op spec's gekocht?En loop jij daar nog steeds warm voor? Als je zeker wilt weten of een trafo "goed" is moet je hem uitproberen op jou ESL elementen! 1) Als je het perfecte huwelijk hebt gevonden tussen stator en trafo dan moet je de impedantie voor lief nemen, ook als die zakt tot 1 ohm. Een al heel oude regel is: Koop of maak eerst de speaker die bij jou past en zoek daarna een versterker die hem goed kan aansturen! Andersom maak je het je zelf extra moeilijk of zelfs onmogelijk. 2) Meetgegevens zeggen mij niet zo veel, specificaties nog minder, mijn oren zijn mijn meetinstrumenten en ik bepaal zelf wel wat goed is of fout. Als er iets niet klopt kan je altijd nog je metertje te voorschijn halen> Aan mijn esl van 1nF verzadigen amplimo trafo's al bij 4 volt in, bij 50Hz. 3) Als je graag meten wilt moet je dat natuurlijk belast doen met een capaciteit. Een ESL dummie (capaciteit) van 1nf kun je eenvoudig zelf maken. Pas wel op met meetapparatuur en de echt levensgevaarlijke secondaire spanningen uit die trafo's!!!!! Ik gebruik zelf Sowter trafo's 1:70, 2stuks per ESL, zonder primaire serieweerstand. Primair parallel, sec in serie. Impedantie? zakt hier en daar tot 1ohm denk ik. Piekspanning: 20 volt over het hele bereik. Frequentiebereik? 30hz tot ver boven wat een mens kan horen. (binnen ?? dB) Met een serieweerstand (primair) is het top-hoog al snel verdwenen. Dus wat jij al gesignaleerd hebt: als de dempingsfactor van de versterker laag is verdwijnt al het hoog in o.a. de emitterweerstanden van je versterker. Rob de lugt gebruikt dubbele C kernen, volgens mij is dat het ideale kern-materiaal, zeker voor de hogere frequenties. Als jij vraagt of hij wat trafo's meeneemt op de ESL-dag dan kun je daarmee naar hartelust uitproberen op jou statoren. Dan weet je gelijk welke step-up de ideale is voor jou elementen. Dat is heel iets anders dan selecteren op specificaties op papier! En bij een andere fabrikant is die probeer mogelijkheid er niet denk ik. Het verplicht je niet tot kopen, gewoon even overleggen met Rob zou ik zo zeggen. Nou, succes maar weer. groetjes, Wim. Nee, ik heb geen Amplimo's. Amplimo is goed gedocumenteerd maar de specificatie op zich zijn zeker niet goed (matig impedantie verloop, snel verzadigd maar wel een goede symetrie tussen beide fases) Nee, de Amplimo's verzadigen niet bij 4Vrms / 50Hz, ook niet bij jou. Er moet iets anders aan de hand zijn(drift in je versterker, dc op de uitgang en daar kunnen ze niet tegen). Verzadeging is simpel te meten en de specs van Amplimo kloppen wat dat betreft zeer goed. Het perfecte huwelijk is in jou geval het zoeken naar krom + krom = recht. Dat is nl wat je doet als je trafo tekort komingen heeft. Even in een middag je uitproberen welke trafo je het beste bevalt kan dus een haggelijke dure onderneming zijn. Het kan zeker een acseptabel geheel vormen maar het is veel meer zoeken en maximale kwaliteit zul je nooit halen. Tevens wordt je op kosten gejaagt door de dure zware versterkers die je nodig hebt i.v.m. het slechtere rendement en de zeer lage impedanties. Ik ben van mening dat je een goed ontworpen esl moet hebben + een goed ontworpen trafo. 1 Ohm staat voor mij niet ter discussie, afgekeurd. Met dat je moet meten met een belasting daar heb je zeker een punt, dit is zeker belangrijk. Om echter de kwaliteit van de trafo te beoordelen moet je dat juist niet doen. Het gaat immers om de kwaliteit van je trafo. De Sowter trafo's zijn niet verkeerd ik heb ze zeer lang geleden na gemeten (en beluisterd) en dat was niet verkeerd. Ik vermoed zelfs ruim beter dan audio4 en amplimo. Jammer alleen dat ze EI blik gebruiken. Wellicht meet ik ze binnenkort nog eens grondig door. De kwailteit van Rob's kernen (c-kern 0,3mm) is zeer goed. Ik hoop nog eens dat die op zijn site met degelijke meetwaarden komt zodat iedereen inzicht kan hebben van de kwaliteit die hij kan leveren. Hiermee kun je dan tot een beter ontwerp komen en heb je ook het idee dat de prijs gerechtvaardigd is (en persoonlijk vind ik ze dus veel te duur voor wat ze leveren) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Ik vind het geweldig te lezen dat jij voor jezelf de lat zo hoog legt! Jij schreef: De specificaties van mijn ESL zijn: 1. 150 bij 15 cm element, membraam-stator afstand van 2.3 mm 2. 7500v HS unit 3. Methyle Cellulose als coating 4. Step-up trafo van Amplimo met verhouding 1:50 5. Ik segmenteer de ESL electronisch (3 cm midden deel full range en de zijkanten < 3000hz) 6. Ik wil de ESL inzetten > 150hz In jouw spec hierboven las ik dat jij wel Amplimo's gebruikte???? Het setje Amplimo trafo's dat ik heb is echt slecht! Meerdere versterkers geprobeerd, NAD2200, Yamaha MX1, Array en allemaal het zelfde probleem met de verzadiging. Misschien sluiting primair??? Mijn "dubbel kromme" ESL-en presteren gehoormatig al best aardig. Ik weet niet of jij ze ook gehoord hebt op de ddiy dag in zutphen? Inderdaad is de versterkerkeus wat beperkt vanwege de 1 Ohm. Maar als ik de trafo's gescheiden aanstuur wordt het 2 ohm. Maar heb dan wel 2 stereo eindversterkers nodig (op mono) Het rendement van mijn ESL is gelijk aan dat van een dynamische luidspreker van ca 87dB/1w/1m Ze klinken op 3m afstand even luid als een dynamische speaker met ditzelfde rendement. Dat is toch niet slecht? Wat jij straks aan elkaar geknutseld hebt, daar ben ik straks reuze benieuwd naar. Gehoormatig dus! Dat moet echt helemaal TOP worden. Als ze dan ook nog netjes 4 Ohm zijn over een groot bereik, dan heb jij echt een meesterwerkje gemaakt! Ik heb tot nu toe 5 sets full-range ESL luidsprekers gebouwd. Iedere keer weer een stapje dichterbij waar ik wezen wil.** Ik heb diverse trafo's ter beschikking gehad. Inderdaad bevallen de Sowter trafo's mij nog steeds het beste. En dat er EI blik wordt toegepast vind ik niet zo interessant. Het resultaat telt bij mij, de getallen veel minder. Als jij straks een "betere" trafo gevonden hebt verneem ik dat graag. Want set no 6 is bij mij al in de maak en een betere, of wie weet de beste trafo moet ik ook eens geprobeerd hebben. Wie weet kan ik dan weer met 1 trafo volstaan. **Natuurlijk wordt de nieuwe set weer full-range. Ik streef ernaar dat bij de volgende set ik geen last meer heb dat het stereobeeld mee beweegt als ik zelf ook tussen L en R beweeg. Segmentatie alleen, blijkt hiervoor niet de oplossing. Hoe ik dit ga oplossen???? 'k heb wel een idee maar nog geen resultaten. Dus ik ben voorlopig wel van de straat. Het rendement moet minimaal weer net zo goed zijn als set no 5, net als de andere (gehoormatige) eigenschappen. Groet, Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Ja, inderdaad die Ipenburg.Heb jij mijn luidsprekers gehoord? Was een leuke dag met al die bevlogen zelfbouwers. Als je meer vragen hebt hoor ik het wel. Groetjes, Wim. Beste Wim, Ik heb inderdaad jouw ESL's horen spelen. Ik kan er heel erg kort over zijn: Ik ben diep onder de indruk! Het was een zeer bijzondere ervaring om ze moeiteloos te horen spelen in zo'n grote ruimte. Nogmaals: Zeer indrukwekkend! Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Beste Wim, Ik vermoed aan je tekst dat je twee personen door elkaar haalt. Topicopener is JeroenKV. Hij zet zijn eerste stappen in de ESL DIY wereld en is momenteel aan de slag met een setje amplimo's 1/50 en vraagt wat uitleg om zijn rendement te verbeteren. Kritische geest over de trafo's is Solidstate, die blijkbaar ervaring heeft ivm trafo's. en wiens uitspraak, dat sommigen met krom + krom weer recht proberen krijgen, mij heel vroeger op het esl forum ook al in de boom gejaagd heeft. Afijn, ik weet niet zeker of jij dat toen was ,beste solidstate, maar je lijkt er wel een beetje op Toendertijd heeft ook Marc Schroeyers, heel boos en terecht het forum verlaten. Want hij was de enige die een zelf ontworpen trafo, met alle specs, metingen en belangrijker alle bouwgegevens voor iedereen beschikbaar stelde, en plots moest vaststellen dat hij aangevallen werd door iemand die ook (vermoedelijk heel goede) trafo's bouwde, maar die NIETS nuttig vrijgeeft om anderen toe te laten bij te leren of zelf te wikkelen. Vergeef me echter Solidstate, als jij die persoon niet bent.Ik ben mij misschien aan het vergissen Nu betreffende de audio4 trafo's van Rob delugd De trafo's die ik kocht een 4tal jaar geleden, hadden inderdaad een onmogelijke impedantiecurve. Ze zaten onbelast bij 7500hz reeds op 1,02 ohm en zakten verder naar onmogelijke dieptes bij 17kHz (0,2 ohm) Belast met een esl ziet dit er nog erger uit (bij 5kHz reeds 1 ohm). Dit was een T500. 1/150 verzadigen was evenwel nooit een probleem. Ook waren ze volgens mijn metingen secundair niet voldoende symmetrisch. Amplimo's 1/75 daarentegen gingen ook bij mij te snel verzadigen om als full range trafo ingezet te kunnen worden. Ik blijf erbij dat dit trafo's voor hybride gebruik zijn. Groeten Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Hoi geert, Ja, jullie even verwisseld, effe niet opgelet. Ik hoop dat Jeroen weer even vooruit kan met deze info. Blijft mijn stelling overeind dat hij even moet proberen wat voor hem een goede step-up verhouding is. Zeker is het belangrijk dat hij het rendement goed kiest als hij een hybride wil bouwen. Daar biedt de ESL dag een uitstekende gelegenheid voor. Groet, Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 3 mei 2005 Author Report Share Posted 3 mei 2005 Hoi geert,Ja, jullie even verwisseld, effe niet opgelet. Ik hoop dat Jeroen weer even vooruit kan met deze info. Blijft mijn stelling overeind dat hij even moet proberen wat voor hem een goede step-up verhouding is. Zeker is het belangrijk dat hij het rendement goed kiest als hij een hybride wil bouwen. Daar biedt de ESL dag een uitstekende gelegenheid voor. Groet, Wim. Gelukkig is nu weer duidelijk wie wie is... wel leerzaam de discussie!! Ik lees dat Amplimo trafo's een probleem geven met de Array versterker, die gebruik ik ook!! Ik heb de amplimo's van Fikier gekocht, maar hij valt me wat tegen met zijn info verstrekking. Eerst beloven bij de koop dat alles ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Sowter werd toch verkocht door Dhr Goverts in Winterwijk? Hij deed/doet dat samen met nog iemand. Heb ik mijn Trafo's indertijd ook gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 3 mei 2005 Author Report Share Posted 3 mei 2005 Dit is de site: http://www.sowter.co.uk/ Zijn er nog meer trafo's om aan te raden?? Twee foto's van mijn creatie: Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 3 mei 2005 Author Report Share Posted 3 mei 2005 Dit is de site: http://www.sowter.co.uk/ Deze lijken ook erg goed http://www.justrealmusic.com/content/transformers.htm De Sowters leveren max 2000v bij 1:100, maar de M399 met 1:125 levert wel 4500v. Dit vindt ik vreemd?!? Zijn er nog meer trafo's om aan te raden?? Twee foto's van mijn creatie: ESL Voeding Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Corrigeren van de impedantie kan inderdaad met een LCR kring maar het ging bij mij echt ten koste van het "schone" geluid. Ik heb er uren op zitten puzzelen maar kreeg t.o.v. direct aansluiten altijd een nadelige beinvloeding in het hoog. Heb hiervoor zelfs olie condensatoren gebruikt en luchtspoelen. Dus toch maar een versterker gekocht die niet zo gauw schrikt. Maar, probeer het ook zelf en luister. Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 Kritische geest over de trafo's is Solidstate, die blijkbaar ervaring heeft ivm trafo's.en wiens uitspraak, dat sommigen met krom + krom weer recht proberen krijgen, mij heel vroeger op het esl forum ook al in de boom gejaagd heeft. Afijn, ik weet niet zeker of jij dat toen was ,beste solidstate, maar je lijkt er wel een beetje op Toendertijd heeft ook Marc Schroeyers, heel boos en terecht het forum verlaten. Want hij was de enige die een zelf ontworpen trafo, met alle specs, metingen en belangrijker alle bouwgegevens voor iedereen beschikbaar stelde, en plots moest vaststellen dat hij aangevallen werd door iemand die ook (vermoedelijk heel goede) trafo's bouwde, maar die NIETS nuttig vrijgeeft om anderen toe te laten bij te leren of zelf te wikkelen. Vergeef me echter Solidstate, als jij die persoon niet bent.Ik ben mij misschien aan het vergissen Wat is er erg aan dat ik krom + krom = recht noem? Dat is wat ik er van denk. Dat anderen hiervan gruwelen..en? Ik gruwel van een impedantie curve die lager wordt dan 1 Ohm. Ik vind dat heel vervelend dat je dat een ander aandoet, echter de meningen zijn verdeeld ...wat is wijsheid. Ik mag wel opmerken dat Marc zelf wel segmenteerd. De de trafo beschrijving is tegenwoordig niet meer op internet te vinden, of heeft die een website met die info? Ook Edo Hulsebos die notabene z'n studie audio aan de esl heeft gewijd segmenteerd. Of het een pre is dat alle wikkelschema's op tafel komen betwijfel ik, wie heeft er een wikkelmachine en de juiste contacten voor het kern materiaal? Geven andere fabrikanten dergelijke informatie. Nee bij mijn weten. Impedantie curve en verzadeging zijn echter wel belangrijke gegevens en die heb ik gepubliceerd. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Met niets nuttig gezegt destijds lijkt me toch een onzin uitspraak. Altijd heb ik gewezen waar je op moet letten bij een trafo. In grote lijnen lijken mijn trafo's en die van Marc erg op elkaar. De "beperkte" (?) gegens staan overigens op de esl-site, reeds lange tijd. De trafo's van Marc zijn niet noemens waardig beter of slechter dan mijn trafo's destijds (nu ligt dat anders) Het mening verschil was destijds dat hij resonantie frequentie belangrijker vond dan impedantie curve in het hoog. Zijn resonatie punt verschuift echter net zo hard naar beneden als elke andere trafo als die belast wordt (die 43kHz haalt die dus nooit in de praktijk). Ik had dus liever een hoger impedantie gezien voor de hogere frequenties, dat nam hij mij kennelijk niet in dank af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 solidstate unmasked.... en nog steeds dezelfde. Fijn je terug te horen. We hadden het hier toch even niet over segmenteren dacht ik. Bovendien weet ik heel goed waar Marc destijds mee bezig was en volg ik met plezier wat Edo deed. Ik ben echt wel iemand die geen probleem heeft met verschillende ideen. Maar het is absoluut noodzakelijk dat diy ers AL hun kennis delen, ook vb "hoe heb ik een trafo ontwikkeld". tenzij je geen diy er bent natuurlijk en graag je boterham verdient met je opzoekwerk. Maar ik meen dat dit toch niet je bedoeling is met je trafo's....toch? Als je fabrikant bent zoals ook audio4, dan kom je daar uiteraard toch gewoon mee naar boven, daar is niets vies aan, maar als je diy er bent, dan deel je toch gewoon al je ervaringen. zoals Marc destijds. En beste solidstate, vooral van jou kant geen kritiek dat de gegevens van Marc nergens meer te vinden zijn nu... dat is namelijk voornamelijk dankzij jou. Bovendien staat er bij zijn beschrijving dat wie geinteresseerd is, hem steeds mag contacteren, en mijn ervaring met die man is dat hij met plezier anderen vooruit helpt op een constructieve manier. Je moet wel vriendelijk blijven h Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 3 mei 2005 Report Share Posted 3 mei 2005 En beste solidstate, vooral van jou kant geen kritiek dat de gegevens van Marc nergens meer te vinden zijn nu... dat is namelijk voornamelijk dankzij jou. Veel groeten en misschien tot binnenkort op een eslbijeenkomst Geert ??? Het zelfmaken heeft hij toch nooit op de esl site gezet maar op "audiocircuit" ? Ik speel daar absolute geen rol. Maar goed zelf weten, voor mij is het verleden tijd. Ciao, maar niet op de esl dag. Not my cup of tea.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 4 mei 2005 Author Report Share Posted 4 mei 2005 Dit is de site: http://www.sowter.co.uk/Deze lijken ook erg goed http://www.justrealmusic.com/content/transformers.htm De Sowters leveren max 2000v bij 1:100, maar de M399 met 1:125 levert wel 4500v. Dit vindt ik vreemd?!? Zijn er nog meer trafo's om aan te raden?? Twee foto's van mijn creatie: ESL Voeding Heren, Het gaat hier om het vinden van (betaalbare) goede trafo's om het rendement van mijn ESL's redelijk te maken. Voor persoonlijke zaken openen jullie maar een eigen topic. Ik heb nu 2 opties, maar zijn er nog anderen?? en hoe zit het met dat verschil aan output tussen de Sowter en de M399? Ik zou evrwachten dat de m399 (1:125) op 2500v zou komen, want de Sowter (1:100) levert 2000v Kan ik eigenlijk ook b.v. een 1:3 trafotje VOOR de 1:50 trafo schakelen? Dat wordt dan samen 1:150..... Of kan de amplimo 1:50 trafo dit niet aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ipenburg Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Helaas Jeroen, dit gaat niet lukken. Het verzadigingspunt van de Amplimo's verandert hierdoor niet. De maximale uitgangsspanning is hierdoor dus begrensd. Het enige wat er dus veranderd is de benodigde spanning om het zaakje maximaal uit te sturen, en dat is 1/3 van de huidige spanning. De benodigde stroom neemt wel een factor 3 toe! Heb je al geprobeerd om twee amplimo's secundair in serie te schakelen? Dan heb je 1:100. Primair belast je je versterker wel extra maar je ervaart dan wel wat 1:100 oplevert. groetjes Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 4 mei 2005 Author Report Share Posted 4 mei 2005 Helaas Jeroen, dit gaat niet lukken.Het verzadigingspunt van de Amplimo's verandert hierdoor niet. De maximale uitgangsspanning is hierdoor dus begrensd. Het enige wat er dus veranderd is de benodigde spanning om het zaakje maximaal uit te sturen, en dat is 1/3 van de huidige spanning. De benodigde stroom neemt wel een factor 3 toe! Heb je al geprobeerd om twee amplimo's secundair in serie te schakelen? Dan heb je 1:100. Primair belast je je versterker wel extra maar je ervaart dan wel wat 1:100 oplevert. groetjes Wim. Ik ga de twee amplimo's morgen secundair in serie schakelen om te kijken wat dit doet. Wat houdt die extra belasting in? Scheelt het als ik een 1,8Kohm weerstand in serie schakel? Wat gebeurd er eigenlijk als een trafo verzadigd? Wat vindt jij van het andere punt t.a.v. het output voltage bij de genoemde trafo's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Ik heb nu 2 opties, maar zijn er nog anderen?? en hoe zit het met dat verschil aan output tussen de Sowter en de M399? Ik zou evrwachten dat de m399 (1:125) op 2500v zou komen, want de Sowter (1:100) levert 2000v Stel dat je trafo verzadigt bij 20V / 20Hz, de step-up is 1:100. Secondair levert je dat 2000V op. Die zelfde trafo kun je ook vanaf 40hz inzetten. Verzadigen doet die dan bij 40V en zo haal je secondair 4000V. Het gaat goed tot dat er ergens een vonk overspringt en dan is het hopen dat dat geen blijvende schade oplevert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 4 mei 2005 Author Report Share Posted 4 mei 2005 Ik heb nu 2 opties, maar zijn er nog anderen?? en hoe zit het met dat verschil aan output tussen de Sowter en de M399? Ik zou evrwachten dat de m399 (1:125) op 2500v zou komen, want de Sowter (1:100) levert 2000v Stel dat je trafo verzadigt bij 20V / 20Hz, de step-up is 1:100. Secondair levert je dat 2000V op. Die zelfde trafo kun je ook vanaf 40hz inzetten. Verzadigen doet die dan bij 40V en zo haal je secondair 4000V. Het gaat goed tot dat er ergens een vonk overspringt en dan is het hopen dat dat geen blijvende schade oplevert. De M399 levert dan 4500v bij 75 hz (crossoverpoint), dus 36V bij 75hz? (1:125) De Sowter levert van 20v naar 2000v bij 40hz, wat levert deze nu bij 75hz (37,5v?)? (1:100) Welke opties is het beste als ik wil crossen rond de 150HZ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 4 mei 2005 Report Share Posted 4 mei 2005 Ik heb nu 2 opties, maar zijn er nog anderen?? en hoe zit het met dat verschil aan output tussen de Sowter en de M399? Ik zou evrwachten dat de m399 (1:125) op 2500v zou komen, want de Sowter (1:100) levert 2000v Stel dat je trafo verzadigt bij 20V / 20Hz, de step-up is 1:100. Secondair levert je dat 2000V op. Die zelfde trafo kun je ook vanaf 40hz inzetten. Verzadigen doet die dan bij 40V en zo haal je secondair 4000V. Het gaat goed tot dat er ergens een vonk overspringt en dan is het hopen dat dat geen blijvende schade oplevert. De M399 levert dan 4500v bij 75 hz (crossoverpoint), dus 36V bij 75hz? (1:125) De Sowter levert van 20v naar 2000v bij 40hz, wat levert deze nu bij 75hz (37,5v?)? (1:100) Welke opties is het beste als ik wil crossen rond de 150HZ? Je moet goed begrijpen dat de trafo pas levert als je het er ook instopt. Je mag meer signaal insturen bij een trafo naarmate de frequentie hoger wordt (lineair verband) en omgekeert. Een 100W versterker kan het volgende maximaal leveren: (voor een ideale versterker) 1 Ohm 10V 2 Ohm 14V 4 Ohm 20V 8 Ohm 28V 16 Ohm 40V 32 Ohm 56V etc. Als een trafo verzadigd dan heb je een regelrechte kortsluiting. Het is dus niet zo dat als je primaire winding 0,80 Ohm is dat dat dan de laagste Ohmse waarde is, 0 Ohm dus als die verzadigd. Ik heb de Sowter en de M399 nog even vergeleken en heb omgerekend dat beide trafo op 20V / 40Hz halen (ok 19,2V voor de m399). De M399 heeft daarin tegen een hogere step-up dus een hogere output bij gelijke input. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts