JeroenKV Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Weet iemand of dit kan?? ik meen dat Audiostatic zoiets doet.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 29 april 2005 Report Share Posted 29 april 2005 Weet iemand of dit kan?? ik meen dat Audiostatic zoiets doet.... De kwaliteit wordt altijd minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 30 april 2005 Author Report Share Posted 30 april 2005 Weet iemand of dit kan?? ik meen dat Audiostatic zoiets doet.... De kwaliteit wordt altijd minder. Maar hoe gaat dit? Gewoon de uitgangen van de eerste op de ingangen van de tweede aansluiten? Kan ik de step up verhoudingen dan optellen (twee keer 1:50 wordt 1:100?)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Weet iemand of dit kan?? ik meen dat Audiostatic zoiets doet.... De kwaliteit wordt altijd minder. Maar hoe gaat dit? Gewoon de uitgangen van de eerste op de ingangen van de tweede aansluiten? Kan ik de step up verhoudingen dan optellen (twee keer 1:50 wordt 1:100?)? De primaire van beide trafo's parallel schakelen en secondair wordt een middenaftakking gemaakt door van elke trafo een fases draad te nemen en de twee overgebleven fases draden zijn dan de twee uitgangen. De oorspronkelijke middenaftakking wordt nu niet meer gebruikt. Deze techniek werkt natuurlijk nooit goed immers de primaire impedantie wordt nu nog lager. Voor het experiment leuk om uit te proberen maar voor serieuze hifi is het niks. Dit geldt in mindere mate ook voor AS-trafo's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 30 april 2005 Author Report Share Posted 30 april 2005 Weet iemand of dit kan?? ik meen dat Audiostatic zoiets doet.... De kwaliteit wordt altijd minder. Maar hoe gaat dit? Gewoon de uitgangen van de eerste op de ingangen van de tweede aansluiten? Kan ik de step up verhoudingen dan optellen (twee keer 1:50 wordt 1:100?)? De primaire van beide trafo's parallel schakelen en secondair wordt een middenaftakking gemaakt door van elke trafo een fases draad te nemen en de twee overgebleven fases draden zijn dan de twee uitgangen. De oorspronkelijke middenaftakking wordt nu niet meer gebruikt. Deze techniek werkt natuurlijk nooit goed immers de primaire impedantie wordt nu nog lager. Voor het experiment leuk om uit te proberen maar voor serieuze hifi is het niks. Dit geldt in mindere mate ook voor AS-trafo's. Ken jij deze trafo's eigenlijk? Timonta Ag, Instr. Nr. TF3078 Micro MX5 Ik zie ze te koop staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 30 april 2005 Report Share Posted 30 april 2005 Ken jij deze trafo's eigenlijk? Timonta Ag, Instr. Nr. TF3078 Micro MX5 Ik zie ze te koop staan. Op het eerste gezicht lijkt me dit tot de afdeling 3x niks te behoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 30 april 2005 Author Report Share Posted 30 april 2005 Ken jij deze trafo's eigenlijk? Timonta Ag, Instr. Nr. TF3078 Micro MX5 Ik zie ze te koop staan. Op het eerste gezicht lijkt me dit tot de afdeling 3x niks te behoren. Ze komen uit ESL's maar welke? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 30 april 2005 Author Report Share Posted 30 april 2005 Blijken van koptelefoon te zijn!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 30 april 2005 Author Report Share Posted 30 april 2005 Weet iemand of dit kan?? ik meen dat Audiostatic zoiets doet.... De kwaliteit wordt altijd minder. Maar hoe gaat dit? Gewoon de uitgangen van de eerste op de ingangen van de tweede aansluiten? Kan ik de step up verhoudingen dan optellen (twee keer 1:50 wordt 1:100?)? De primaire van beide trafo's parallel schakelen en secondair wordt een middenaftakking gemaakt door van elke trafo een fases draad te nemen en de twee overgebleven fases draden zijn dan de twee uitgangen. De oorspronkelijke middenaftakking wordt nu niet meer gebruikt. Deze techniek werkt natuurlijk nooit goed immers de primaire impedantie wordt nu nog lager. Voor het experiment leuk om uit te proberen maar voor serieuze hifi is het niks. Dit geldt in mindere mate ook voor AS-trafo's. Mijn trafo's hebben 2 ingangen en 3 uitgangen. Als ik het goed begrijp dan sluit ik de uitgangen van de versterker aan op ingangen van de 2 trafo's, de uitgangen van de 2 trafo's sluit ik aan op de statoren. De middenaftakkingen gaan dan toch beide naar de HS unit? Klopt dit?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Weet iemand of dit kan?? ik meen dat Audiostatic zoiets doet.... De kwaliteit wordt altijd minder. Maar hoe gaat dit? Gewoon de uitgangen van de eerste op de ingangen van de tweede aansluiten? Kan ik de step up verhoudingen dan optellen (twee keer 1:50 wordt 1:100?)? De primaire van beide trafo's parallel schakelen en secondair wordt een middenaftakking gemaakt door van elke trafo een fases draad te nemen en de twee overgebleven fases draden zijn dan de twee uitgangen. De oorspronkelijke middenaftakking wordt nu niet meer gebruikt. Deze techniek werkt natuurlijk nooit goed immers de primaire impedantie wordt nu nog lager. Voor het experiment leuk om uit te proberen maar voor serieuze hifi is het niks. Dit geldt in mindere mate ook voor AS-trafo's. Mijn trafo's hebben 2 ingangen en 3 uitgangen. Als ik het goed begrijp dan sluit ik de uitgangen van de versterker aan op ingangen van de 2 trafo's, de uitgangen van de 2 trafo's sluit ik aan op de statoren. De middenaftakkingen gaan dan toch beide naar de HS unit? Klopt dit?? Ik dacht dat je step-up trafo's in serie wou schakelen. Wat je nu beschrijft is een normale aansluiting (van een trafo dus) Voor de goed orde, AS heeft twee trafo's met secondair slechts een winding (twee draden dus) door twee trafo's in serie te schakelen(alleen de secondaire uiteraard) verdubbelen ze de step-up en tevens wordt nu een midden aftakking gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 1 mei 2005 Author Report Share Posted 1 mei 2005 Weet iemand of dit kan?? ik meen dat Audiostatic zoiets doet.... De kwaliteit wordt altijd minder. Maar hoe gaat dit? Gewoon de uitgangen van de eerste op de ingangen van de tweede aansluiten? Kan ik de step up verhoudingen dan optellen (twee keer 1:50 wordt 1:100?)? De primaire van beide trafo's parallel schakelen en secondair wordt een middenaftakking gemaakt door van elke trafo een fases draad te nemen en de twee overgebleven fases draden zijn dan de twee uitgangen. De oorspronkelijke middenaftakking wordt nu niet meer gebruikt. Deze techniek werkt natuurlijk nooit goed immers de primaire impedantie wordt nu nog lager. Voor het experiment leuk om uit te proberen maar voor serieuze hifi is het niks. Dit geldt in mindere mate ook voor AS-trafo's. Mijn trafo's hebben 2 ingangen en 3 uitgangen. Als ik het goed begrijp dan sluit ik de uitgangen van de versterker aan op ingangen van de 2 trafo's, de uitgangen van de 2 trafo's sluit ik aan op de statoren. De middenaftakkingen gaan dan toch beide naar de HS unit? Klopt dit?? Ik dacht dat je step-up trafo's in serie wou schakelen. Wat je nu beschrijft is een normale aansluiting (van een trafo dus) Voor de goed orde, AS heeft twee trafo's met secondair slechts een winding (twee draden dus) door twee trafo's in serie te schakelen(alleen de secondaire uiteraard) verdubbelen ze de step-up en tevens wordt nu een midden aftakking gemaakt. Je zal me toch nog een beetje moeten helpen... Ik weet niet goed hoe trafo's werken. Ik wil de step-up verdubbelen. De amplimo's hebben ieder 2 ingangen en 3 uitgangen. Sluit ik de 2 uitgangen die normaal naar de statoren gaan nu op de ingangen van de 2e trafo aan? Van de 2e trafo gaan dan de 2 primaire uitgangen naar de statoren. Van welke trafo gebruik ik nu de midden aftakking voor naar de HS unit? Wat is een fasedraad?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Als ik jou was zou ik er een deskundige bijhalen, ik denk dat er anders spannende dingen in huize Jeroen gaan gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 1 mei 2005 Author Report Share Posted 1 mei 2005 Als ik jou was zou ik er een deskundige bijhalen, ik denk dat er anders spannende dingen in huize Jeroen gaan gebeuren. Tja, als iemand nu eens een duidelijk antwoord zou geven........ veel antwoorden zijn erg cryptisch!!! Ik heb nu toch al vaak genoeg aangegeven dat ik een leek ben op het gebied van trafo's....... Een beetje inleving zou leuk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 1 mei 2005 Report Share Posted 1 mei 2005 Als ik jou was zou ik er een deskundige bijhalen, ik denk dat er anders spannende dingen in huize Jeroen gaan gebeuren. Tja, als iemand nu eens een duidelijk antwoord zou geven........ veel antwoorden zijn erg cryptisch!!! Ik heb nu toch al vaak genoeg aangegeven dat ik een leek ben op het gebied van trafo's....... Een beetje inleving zou leuk zijn. Niet getreurd, Amplimo heeft een prima tekeningetje op de site staan. Normaal sluit je zwart en blauw aan op je versterker en op de statoren geel en groen en dan blijft rood over als middenaftakking (naar de hoogspanningsunit dus). Wil je twee trafo's in serie schakelen dan sluit je van de ene en de andere trafo alle zwarte draden samen en alle blauwe draden samen aan op je versterker. En nu komt het: van de ene trafo sluit je de gele draad aan de groene van de andere trafo aan. Dit is de nieuwe middenaftakking (op de hs-unit aansluiten dus) de overgebleven groene en gele sluit je weer aan op de statoren van je esl. De rode draden worden nu niet meer gebruikt. Sucses er mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 2 mei 2005 Author Report Share Posted 2 mei 2005 Als ik jou was zou ik er een deskundige bijhalen, ik denk dat er anders spannende dingen in huize Jeroen gaan gebeuren. Tja, als iemand nu eens een duidelijk antwoord zou geven........ veel antwoorden zijn erg cryptisch!!! Ik heb nu toch al vaak genoeg aangegeven dat ik een leek ben op het gebied van trafo's....... Een beetje inleving zou leuk zijn. Niet getreurd, Amplimo heeft een prima tekeningetje op de site staan. Normaal sluit je zwart en blauw aan op je versterker en op de statoren geel en groen en dan blijft rood over als middenaftakking (naar de hoogspanningsunit dus). Wil je twee trafo's in serie schakelen dan sluit je van de ene en de andere trafo alle zwarte draden samen en alle blauwe draden samen aan op je versterker. En nu komt het: van de ene trafo sluit je de gele draad aan de groene van de andere trafo aan. Dit is de nieuwe middenaftakking (op de hs-unit aansluiten dus) de overgebleven groene en gele sluit je weer aan op de statoren van je esl. De rode draden worden nu niet meer gebruikt. Sucses er mee. Thank!!!! Dat is een hele duidelijke beschrijving!!! Dat ga ik van de week eens proberen. Kan ik b.v. ook een 1:175 op de zijsegmenten (<3000 hz) aansluiten en een 1:50 op het midden (full range)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 2 mei 2005 Report Share Posted 2 mei 2005 Kan ik b.v. ook een 1:175 op de zijsegmenten (<3000 hz) aansluiten en een 1:50 op het midden (full range)? Ja en nee. Mijn 1:175 is daar niet voor bedoelt(>400Hz). Het is echter wel degelijk mogelijk, acustat heeft het o.a toegepast. Je moet dan wel extra filters gebruiken en eerlijk gezegd denk ik dat je dan het kind met het badwater weggooit. Nog een mogelijkheid is diverse aftakkingen te maken op een esl-trafo, maar iemand die een beetje verstand van trafo's heeft weet dat dat altijd een slecht resultaat geeft t.o.v een normale esl-trafo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts