JeroenKV Posted 5 juli 2005 Author Report Share Posted 5 juli 2005 Daarom wil je een unit met een hoge Qts. Een unit die snel uitslingert. Doet me aan een andere discussie denken Hoe hoog moet die Qts dan bijvoorbeeld zijn? En kun je die demping elektronisch nog be Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 5 juli 2005 Author Report Share Posted 5 juli 2005 Daarom wil je een unit met een hoge Qts. Een unit die snel uitslingert. Doet me aan een andere discussie denken Hoe hoog moet die Qts dan bijvoorbeeld zijn? En kun je die demping elektronisch nog be Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 Met een serieweerstand gaat de Q omhoog. Voor een open baffle heeft een hoge Q voordeel omdat je dan minder demping hebt rond de resonantiefrequentie. Met een Q van 0,20 heb je nog maar 1/5 deel van de nominale output, met een Q van 0,5 is deze de helft. Maar een te hoge Q is ook niet goed, een Q van 1 of hoger geeft een bult boven de resonantiefrequentie. Overigens is een versterker met een goede dempingsfactor aan te bevelen om de vrij wapperende membranen in toom te houden, ze worden immers niet gedempt door een luchtkussen achter het membraan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 juli 2005 Report Share Posted 5 juli 2005 (...) Ik was dus even abuis, een hoge Q is weinig demping, een lage Q is veel demping. Ik stel me zo voor dat het mogelijk moet zijn om de energie die een resonerende konus opwekt elektronisch weg te poetsen zodat er een vlakkere karakteristiek ontstaat. Beste Ravon, " Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 6 juli 2005 Author Report Share Posted 6 juli 2005 Linkwitz heeft het over een Qts rond de 0.6, dat kan ik nu wel plaatsen!! De Gradient woofers lijken hier wel ideaal voor (Peerlessen XLS/XXLS minder.... ). Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juli 2005 Report Share Posted 6 juli 2005 (...) Spido gebruikt altijd supergeleidende spoelen in zijn zuigkringen. (...) Beste Ravon. Spido gebruikt geen supergeleidende spoelen in zijn zuigkringen, want Spido past zuigkringen niet toe. Bij een juiste unitkeuze en kastontwerp zijn ze ook niet nodig. Gelukkig maar, want het zijn klankvervuilers. P.S. Die tip t.a.v. de Helmholtz-absorbers was voor jouw Jordan TL's bestemd. Die hebben nu een "kamfilter-effect" in het laag/midden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 7 juli 2005 Author Report Share Posted 7 juli 2005 Even het Spido geneuzel onderbreken, anders gaat dit onderwerp ook weer alle kanten op. Ik heb de Tangbands in een open baffle van 30 bij 50 cm geplaatst. De baffle wordt rechtgehouden met stroken van 10 bij 50 cm. Vanaf 150hz filter ik actief 12db af naar mijn ref monitors. De curve was natuurlijk niet mooit vlak, maar ik heb mijn Behringer DSP8024 ingezet om alles digitaal te corrigeren (vooral de afval onder de 300hz, rest viel erg mee). De speakers heb ik 50cm van de muur opgesteld en sterk ingedraaid (kruizen voor de luisterpositie). Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben!!! Niet verwacht dat een speakertje van 18 euro dit kan...... zet mij wel aan het denken!! Ik denk dat ik er 2 Gradient woofers open baffle bij zet (22 euro p.s.). Gebruik ik een simpel 12 db passief filter en trek alles recht met mijn Behringer. Lekker experimenteren terwijl ik op mijn ESL trafo's wacht!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 8 juli 2005 Author Report Share Posted 8 juli 2005 Ik heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 9 juli 2005 Author Report Share Posted 9 juli 2005 Ik heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 9 juli 2005 Author Report Share Posted 9 juli 2005 Ik heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 9 juli 2005 Author Report Share Posted 9 juli 2005 Bedankt, ik ga eens lekker lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 9 juli 2005 Author Report Share Posted 9 juli 2005 Bedankt, ik ga eens lekker lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 juli 2005 Report Share Posted 11 juli 2005 Vroeger zat er op versterkers een toonregeling. Mensen met een slechte smaak (en/of te kleine speakertjes) draaiden daarmee de bas flink op. Of ze gebruikten de "loudness" toets te onpas (d.i. bij normale luisterniveaus). Dat was toch wel wat simpeler dan met deze extra versterker. Hoe dan ook: het opkrikken van de diepste bassen gaat fasedraaiing van grondfrequenties t.o.v. de eerste harmonischen opleveren, en zal bovendien al gauw kleine woofertjes in mechanische problemen brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 Hoe dan ook: het opkrikken van de diepste bassen gaat fasedraaiing van grondfrequenties t.o.v. de eerste harmonischen opleveren, Niet wanneer dat gebeurt om een equivalente en tegengestelde afval van bas in de luidspreker te compenseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 juli 2005 Report Share Posted 12 juli 2005 Beste Werner, Wanneer bassen in de opname zijn weggefilterd, en later eveneens via een filter weer worden "opgehaald" (zoals in de RIAA-correctie van phono-trappen), kan dat inderdaad het geval zijn. De filterfrequentie en de filterhelling moeten dan wel precies kloppen (spiegelbeeldig). Maar het ging hier over het compenseren van basverlies wegens baffle-step effect. En dat verlies is niet het gevolg van fasedraaiing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 13 juli 2005 Report Share Posted 13 juli 2005 over het compenseren van basverlies wegens baffle-step effect.En dat verlies is niet het gevolg van fasedraaiing. In het ideale geval van een bolvormige kast is bafflestep niet meer dan het gevolg van de sterk frequentie-afhankelijke akoestische impedantie die de luidspreker ziet. En dat is minimum-faze. Met een rechthoekige kast krijg je daarbovenop randdiffractie en dat zou inderdaad wel eens niet-minimum faze kunnen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 juli 2005 Report Share Posted 13 juli 2005 Beste Werner, De faserotatie waar ik over spreek is niet een randeffect - een bijkomend verschijnsel als gevolg van diffractie aan de kastranden, dat alleen bij hogere frequenties optreedt. In het lagetonengebied is de afstraling bolvormig (bij plaatsing op de vloer: half-bolvormig), en alle reflecties vanaf muren zijn in principe in dezelfde fase als de directe output. (Naarmate de toonhoogte stijgt, neemt deze fasegelijkheid af, en daarmee de koppeling. Maar we hadden het hier over het echte basgebied, dus over meterslange golven.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 13 juli 2005 Report Share Posted 13 juli 2005 Spido, ik denk dat je een paar fundamenten mist ... je praat in het ijle. Even controleren, voor we misschien verder gaan, en om misverstanden te vermijden: weet je wat 'minimum faze' wil zeggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 13 juli 2005 Author Report Share Posted 13 juli 2005 Alles leuk heren, maar het gaat hier over breedbanders!!! Open je eigen topic als je over randverschijnselen begint. De eerste testen met mijn TB's in een baffle van 30cm en 10cm vleugels verliep goed. Nu ga ik testen met een U van 120 hoog, 30 breed en 30 diep (wooferdeel) met een TB en een Gradient W210/8. Als voorbeeld heb ik de No Box BB van Visaton. http://www.lautsprechershop.de/hifi/index....ifi/noboxbb.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 14 juli 2005 Author Report Share Posted 14 juli 2005 Dit lijkt op termijn ook erg goed!! http://www.phy-hp.com/English/Products/Drive_Units.html (beetje duur..) wat zijn jullie ervaringen met de Visaton B200? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 14 juli 2005 Report Share Posted 14 juli 2005 Dit lijkt op termijn ook erg goed!! http://www.phy-hp.com/English/Products/Drive_Units.html (beetje duur..) wat zijn jullie ervaringen met de Visaton B200? De Visaton B200 is een ontzettend gemakkelijke speaker en is in de meeste behuizingen gemakkelijk te korrigeren. Kijk maar eens naar de originele ontwerpen met de B200 Klikkerdeklik Zelf heb ik voor een vriend van mij een setje Solo100 gebouwd en wat mij opviel was dat je een tweeter bijna nooit mist, en dat deze speakers uitblinken in ruimtelijke weergave. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 14 juli 2005 Author Report Share Posted 14 juli 2005 Dit lijkt op termijn ook erg goed!! http://www.phy-hp.com/English/Products/Drive_Units.html (beetje duur..) wat zijn jullie ervaringen met de Visaton B200? De Visaton B200 is een ontzettend gemakkelijke speaker en is in de meeste behuizingen gemakkelijk te korrigeren. Kijk maar eens naar de originele ontwerpen met de B200 Klikkerdeklik Zelf heb ik voor een vriend van mij een setje Solo100 gebouwd en wat mij opviel was dat je een tweeter bijna nooit mist, en dat deze speakers uitblinken in ruimtelijke weergave. Marcel Klinkt goed, maar waarom heb je hem zelf eigenlijk niet? Is de bundeling niet heel sterk bij zo'n grote unit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 16 juli 2005 Author Report Share Posted 16 juli 2005 Ik heb nog wat zitten nadenken over het hoe en waarom van een breedbander. Eigenlijk wil je dat stemmen en instrumenten door Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 16 juli 2005 Report Share Posted 16 juli 2005 De hoge tonen zijn belangrijk voor de plaatsbepaling in het stereoplaatje, een gefilterde tweeter zo'n 20 cm boven het centrum van de breedbander verstoort mede door een afwijkend bronpunt en inteferentie de scherpte van dit plaatje. Je helpt daarmee naar mijn mening een van de pluspunten van een breedbander om zeep. Lage tonen zijn voor de plaatsbepaling minder van belang, ondersteuning in het laag lijkt me beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 16 juli 2005 Report Share Posted 16 juli 2005 Ik heb nog wat zitten nadenken over het hoe en waarom van een breedbander. Eigenlijk wil je dat stemmen en instrumenten door Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts