Jump to content

ESL probleem

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Heb ik mijn ESL element gebouwd met de volgende specificaties:

1. AFmetingen membraam 52 bij 8 cm

2. Openheid 50%

3. Stratorafstand 2 mm

4. Hs spanning 3500V

5. Step up trafo 1:50 (amplimo)

Is het rendement bij 1000hz ongeveer 76db!!!! Veel te laag....... Iemand enig idee?!?!?!?

Jeroen,

STATOR niet STRATOR.... ;)

Verder.

Is de afstand tussen je statordraden en het membraan 2mm???

Zo ja, Veel te veel. Voor je hybride maximaal 1mm en bij een dergelijk smal paneeltje mag je dit gerust tot nog minder dan 0,8mm brengen.

Een te hoge stator-membraan afstand is de meest gemaakte fout voor een te laag rendement van diy panelen.

Tweede fout is vaak de onnauwkeurigheid (afstand die nogal varieert).

Verder

Is die 8mm het actieve gedeelte van je membraan of de totale breedte van het paneel?

Zelfs in het eerste geval is je membraanoppervlak aan de kleine kant.

In het laatste geval dus zeker. Groter bouwen is de boodschap.

Openheid 50% is OK.

Stepup 1/50 kan wel maar is het absolute minimum en doet je rendement ook geen deugd. 1/75 tot 1/100 zal het rendement zeker opkrikken.

Groeten Geert

PS werk eerst aan je stator membraanafstand

Jeroen,

STATOR niet STRATOR.... ;)

Verder.

Is de afstand tussen je statordraden en het membraan 2mm???

Zo ja, Veel te veel. Voor je hybride maximaal 1mm en bij een dergelijk smal paneeltje mag je dit gerust tot nog minder dan 0,8mm brengen.

Een te hoge stator-membraan afstand is de meest gemaakte fout voor een te laag rendement van diy panelen.

Tweede fout is vaak de onnauwkeurigheid (afstand die nogal varieert).

Verder

Is die 8mm het actieve gedeelte van je membraan of de totale breedte van het paneel?

Zelfs in het eerste geval is je membraanoppervlak aan de kleine kant.

In het laatste geval dus zeker. Groter bouwen is de boodschap.

Openheid 50% is OK.

Stepup 1/50 kan wel maar is het absolute minimum en doet je rendement ook geen deugd. 1/75 tot 1/100 zal het rendement zeker opkrikken.

Groeten Geert

PS werk eerst aan je stator membraanafstand

Ok

Ik zit nu met een stator afstand van 1mm op een rendement van 82db bij 1000hz, nog wat te laag, maar redelijk.

Het liefst wil ik nog wat omhoog, maar is dit alleen mogelijk met een hogere step-up?? Of kan ik ook het oppervlak van de ESL groter maken? Wat heeft dit voor effect? :confused:

Jeroen,

Als je naar 1/100 gaat zal theoretisch de spanning op je statoren verdubbelen bij hetzelfde versterkersignaal. Theoretisch weer zal je 6dB winst halen.

Ga je naar 1/175 dan vindt je volgens mij geen enkele trafo meer die de bandbreedte aankan om de hoge frequenties correct weer te geven.

Hier gaan allerlei verliezen spelen.

ik zou zeggen , tot 1/120 ben je realistisch bezig voor een goede hoogweergave.

Geert

Jeroen,

Als je naar 1/100 gaat zal theoretisch de spanning op je statoren verdubbelen bij hetzelfde versterkersignaal. Theoretisch weer zal je 6dB winst halen.

Ga je naar 1/175 dan vindt je volgens mij geen enkele trafo meer die de bandbreedte aankan om de hoge frequenties correct weer te geven.

Hier gaan allerlei verliezen spelen.

ik zou zeggen , tot 1/120 ben je realistisch bezig voor een goede hoogweergave.

Geert

Er van uitgaande dat de esl niet full-range is is het geen probleem een 1:175 trafo te maken die voldoende bandbreedte heeft in het hoog. Wel levert de capacitieve last al snel een probleem op.

Een 1:100....120 trafo is wel makkelijker in de praktijk.

Dit is goede informatie, maar een paar vragen:

1. Als een ESL van 9 cm breed begint af te vallen bij 3500hz, hoe breed moet ik hem dan maken om 500hz goed te halen (cross over frequentie)?

2. Een verdubbeling van de step-up geeft dus 6 db winst?

3. Hoe span ik een membraam zo strak mogelijk zonder spanraam (nog steeds last van plakken aan de statoren)?? :confused: Het lukt me niet om een paar procenten op te rekken. Zelfs niet als ik aan

1. Als een ESL van 9 cm breed begint af te vallen bij 3500hz, hoe breed moet ik hem dan maken om 500hz goed te halen (cross over frequentie)?

3. Hoe span ik een membraam zo strak mogelijk zonder spanraam (nog steeds last van plakken aan de statoren)?? :confused: Het lukt me niet om een paar procenten op te rekken. Zelfs niet als ik aan

3. Hoe span ik een membraam zo strak mogelijk zonder spanraam (nog steeds last van plakken aan de statoren)??  :confused: Het lukt me niet om een paar procenten op te rekken. Zelfs niet als ik aan

3. Hoe span ik een membraam zo strak mogelijk zonder spanraam (nog steeds last van plakken aan de statoren)??

je kunt er ook een paar vleugels aan maken,

heb ik ook wel eens gedaan.

hoe breder je de baffle maakt hoe lager de akoestische uitdoving begint. :)

De weglengte van het midden van de voorkant naar het midden van de achterkant moet minimaal de halve golflengte van de laagst weer te geven frequentie zijn. Voor 500 Hz is dit dus zo'n 34 cm.

Dit hoeft geen membraan te zijn met die breedte maar je kunt dit, zoals Erik voorstelt, ook met vleugels realiseren.

De weglengte van het midden van de voorkant naar het midden van de achterkant moet minimaal de halve golflengte van de laagst weer te geven frequentie zijn. Voor 500 Hz is dit dus zo'n 34 cm.

Dit hoeft geen membraan te zijn met die breedte maar je kunt dit, zoals Erik voorstelt, ook met vleugels realiseren.

Vleugels????? :confused:

Hoe moet ik dit zien?