JeroenKV Posted 20 februari 2005 Report Share Posted 20 februari 2005 In ben bezig met de graphit coating (spray) van het membraam. Het folie voor mij ESL heeft nu een weestand van tussen de 30Kohm en 100Kohm. Het hangt er een beetje vanaf waar je meet (polen multimeter steeds 1cm uit elkaar).... Heeft dit nog veel invloed op het geluid?? (Of ziet de Hs unit alleen de hoogste waarde? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Jeroen, Kijk eens naar volgende link: http://groups.yahoo.com/group/ESL-club/files/Documentatie Kies daar coating pdf Daar staan interessante zaken ivm coatings. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 Jeroen, Kijk eens naar volgende link: http://groups.yahoo.com/group/ESL-club/files/Documentatie Kies daar coating pdf Daar staan interessante zaken ivm coatings. Geert De vraag is wel of al deze metingen wel kloppen als het om hoogspanning gaat. Met hoge spanningen reageren sommige (de meeste) weerstanden heel anders..... Je kunt het een beetje na gaan door een echte, voor het doel gemaakte, weerstand te kopen en die vervolgens met de folie in serie te plaatsen, merk je verschil dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hilbren Posted 23 februari 2005 Report Share Posted 23 februari 2005 ja die ervaring heb ik ook, ik had een kwart watt weerstanden gebruikt voor de aansturing. maar die dingen gaan zomaar zonder rare dingen kapot. ze zijn opeens oneindig veel ohm zonder brandlucht of zichtbare schade Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 24 februari 2005 Report Share Posted 24 februari 2005 Jeroen, Kijk eens naar volgende link: http://groups.yahoo.com/group/ESL-club/files/Documentatie Kies daar coating pdf Daar staan interessante zaken ivm coatings. Geert De vraag is wel of al deze metingen wel kloppen als het om hoogspanning gaat. Met hoge spanningen reageren sommige (de meeste) weerstanden heel anders..... Je kunt het een beetje na gaan door een echte, voor het doel gemaakte, weerstand te kopen en die vervolgens met de folie in serie te plaatsen, merk je verschil dan... Jawel die metingen zullen wel kloppen. Je mag hier een aantal dingen niet uit het oog verliezen. Je steekt inderdaad een potentiaalverschil van enkele duizenden volts tussen het membraan en de stator, maar dat is niet hetzelfde. Hier betreft het de oppervlakteweerstand van het membraan. Dit membraan wordt opgeladen, maar staat uiteindelijk in rust in zijn geheel op hetzelfde potentiaal. Wat er wel zal gebeuren is dat door de beweging van het membraan, er zich potentaalverschillen voordoen die resulteren in een migratie van lading en die is afhankelijk van de oppervlakteweerstand . Hoe hoger deze namelijk is hoe minder snel de migratie kan plaatsvinden. Vb: extreme toestand : een laagohmig grafietcoating membraan dat per ongeluk kontakt maakt met de stator, zal hevig gaan vonken, omdat er een heel snelle migratie van lading plaatsvindt naar 1 punt van het membraan: resultaat: hoge stromen, arcing, een gat in het membraan.... Een hoogohmig gecoat membraan echter dat per ongeluk kontakt maakt, zal dit niet voorhebben omdat het maar heel langzaam kan ontladen naar dat 1 punt. Het resultaat zal kleven zijn, tot het voldoende ontladen is en lost. samenvattend: In die extreme en dus foute toestand van kontakt tussen stator en membraan krijg je inderdaad het volledige potentiaalverschil (de spanning) over de oppervlakteweerstand (de coating), en de bijhorende ontlading van het membraan. Bij normale werking echter staat het volledige membraan op het zelfde potentiaal. Het enige dat de keuze van laagohmige of hoogohmige coating zal doen is de mate van het tegengaan van het ontstaan van potentiaalverschillen op dat membraan als het in beweging is. (Als de ESL speelt maw) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 februari 2005 Report Share Posted 24 februari 2005 ja die ervaring heb ik ook, ik had een kwart watt weerstanden gebruikt voor de aansturing. maar die dingen gaan zomaar zonder rare dingen kapot. ze zijn opeens oneindig veel ohm zonder brandlucht of zichtbare schade Weerstanden hebben een maximale spanning die er over mag staan. Voor 1/4 watt is dat standaard 200V en voor sommige 500V. Nu zullen ze niet meteen stuk gaan als er meer over staat maar goed is het niet en ze kunnen intern doorslaan zonder dat je het aan de buitenkant ziet. Beste is om er een stuk of 10 tot 20 van in serie te plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 25 februari 2005 Report Share Posted 25 februari 2005 Jawel die metingen zullen wel kloppen. Je mag hier een aantal dingen niet uit het oog verliezen. Je steekt inderdaad een potentiaalverschil van enkele duizenden volts tussen het membraan en de stator, maar dat is niet hetzelfde. Hier betreft het de oppervlakteweerstand van het membraan. Dit membraan wordt opgeladen, maar staat uiteindelijk in rust in zijn geheel op hetzelfde potentiaal. Wat er wel zal gebeuren is dat door de beweging van het membraan, er zich potentaalverschillen voordoen die resulteren in een migratie van lading en die is afhankelijk van de oppervlakteweerstand . Hoe hoger deze namelijk is hoe minder snel de migratie kan plaatsvinden. Vb: extreme toestand : een laagohmig grafietcoating membraan dat per ongeluk kontakt maakt met de stator, zal hevig gaan vonken, omdat er een heel snelle migratie van lading plaatsvindt naar 1 punt van het membraan: resultaat: hoge stromen, arcing, een gat in het membraan.... Een hoogohmig gecoat membraan echter dat per ongeluk kontakt maakt, zal dit niet voorhebben omdat het maar heel langzaam kan ontladen naar dat 1 punt. Het resultaat zal kleven zijn, tot het voldoende ontladen is en lost. samenvattend: In die extreme en dus foute toestand van kontakt tussen stator en membraan krijg je inderdaad het volledige potentiaalverschil (de spanning) over de oppervlakteweerstand (de coating), en de bijhorende ontlading van het membraan. Bij normale werking echter staat het volledige membraan op het zelfde potentiaal. Het enige dat de keuze van laagohmige of hoogohmige coating zal doen is de mate van het tegengaan van het ontstaan van potentiaalverschillen op dat membraan als het in beweging is. (Als de ESL speelt maw) Ik bespeur een tegenstrijdigheid in je mailtje. Aan de ene kant zeg je dat een eenmaal geladen membraam een constante lading heeft en dus geen potentiaal verschil. Aan de andere kant spreek je over migratie (verplaatsing) van lading en dus wel van een potentiaal verschil. Uit ervaring weet ik dat een goed geleidende folie voorzien van een hoogohmige externe weerstand ( een echte hoogspanningsweerstand van 2,5 G Ohm voor max.12kV) geen arcing kan opleveren, zeker als je een goed geisoleerde stator gebruikt. Wel krijg je daar een tikje je van als je de folie aanraakt met je vinger. Echter als ik b.v. de hoogohmige coating van een Audiostatic aanraak krijg ik ook een schokje, wel is die ietsje minder. Dat wil dus zeggen dat daar zeker sprake moet zijn van een behoorlijke migratie van lading en dat de coating onder die omstandigheden zich minder hoogohmig gedraagt dan onder normale laagspanningsmetingen. Als je een externe hoogohmige hoogspanningsweerstand (> 500M) en je hoort geen verschil dan pas weet je zeker dat er geen verplaatsing van lading plaats vindt. Mijn ervaring is tot nu toe dat die externe weerstand wel nodig is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 28 februari 2005 Report Share Posted 28 februari 2005 Geen tegenstrijdigheden. Als je het goed terugleest, dan zeg ik duidelijk dat , "wanneer het membraan in rust is, het membraan overal op hetzelfde potentiaal staat". Geen migraties van ladingen op dat moment. Pas op het moment dat je een signaal (wisselspanning) op de esl steekt, zal het membraan in beweging komen. Nu zullen zich delen van het membraan dichter tegen de statoren gaan bewegen, dan andere delen en kunnen er dus poteniaalverschillen ontstaan , die een migratie van lading tot gevolg kunnen hebben. Hoe hoger de frequentie is , hoe korter de tijd dat die potentiaalverschillen zich kunnen voordoen. Vandaar dat een hybride ESL een laagohmiger coating mag hebben(om zich te verzetten tegen die migraties), dan een full range, die beter een hoogohmige coating krijgt (lange tijdsconstante). Het is voor de goede werking van een ESL paneel in ieder geval de bedoeling dat de lading op het membraan zo constant mogelijk is en dat er zich geen migraties voordoen. Maar lees de link die ik hoger gegeven heb eens grondig door. Het staat daar perfect uitgelegd. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Geen tegenstrijdigheden.Als je het goed terugleest, dan zeg ik duidelijk dat , "wanneer het membraan in rust is, het membraan overal op hetzelfde potentiaal staat". Geen migraties van ladingen op dat moment. Pas op het moment dat je een signaal (wisselspanning) op de esl steekt, zal het membraan in beweging komen. Nu zullen zich delen van het membraan dichter tegen de statoren gaan bewegen, dan andere delen en kunnen er dus poteniaalverschillen ontstaan , die een migratie van lading tot gevolg kunnen hebben. Hoe hoger de frequentie is , hoe korter de tijd dat die potentiaalverschillen zich kunnen voordoen. Vandaar dat een hybride ESL een laagohmiger coating mag hebben(om zich te verzetten tegen die migraties), dan een full range, die beter een hoogohmige coating krijgt (lange tijdsconstante). Het is voor de goede werking van een ESL paneel in ieder geval de bedoeling dat de lading op het membraan zo constant mogelijk is en dat er zich geen migraties voordoen. Maar lees de link die ik hoger gegeven heb eens grondig door. Het staat daar perfect uitgelegd. Geert Je verhaal is duidelijk. Het lijkt me weinig zinvol om van een stator in rust uit te gaan. Zelfs een goed geleidend membraam heeft dan geen migratie. De vraag is wat gebeurd er als migratie optreed. Werkt de hoogohmige coating? De metingen uit het artikel zijn gedaan bij 9V? Het is niet erg duidelijk want de schrijver vermeld ook 100V. De vraag is of dat afdoende is. m.a.w. werkt de folie bij migratie wel als een hoogohmige weerstand? Daarbij komt dat er een verschil zit in dc en ac metingen. Ik kan die vraag niet afdoende beantwoorden. Ik weet wel dat een hoogohmige coating + externe hoogohmige (hoogspannings)weerstand voor mij beter werkt. Aan de andere kant zou je dus verwachten dat een goed geleidend membraam (+ externe weerstand) minder zou zijn als een goede hoogohmige coating. Dat is niet het geval*. Een gemetaliseerde coating b.v. + hoogohmige weerstand functioneert nl. prima in een esl. * als je bedenkt dat de zelfde "problemen" zich ook voor doen bij condensator microfoons en je ziet daar membramen met een opgedampte goud laag.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts