JeroenKV Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Mijn eerste ESL prototype is af en aangesloten. Hij maakt muziek, maar hij ruist wel doordat het membraam tegen de voorste stratoren kleeft. Ik heb de polen al eens omgewisseld om te zien of dit help, maar dan kleeft het membraam nogsteeds tegen de voorste strators. Iemand een idee hoe dit komt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Mijn eerste ESL prototype is af en aangesloten. Hij maakt muziek, maar hij ruist wel doordat het membraam tegen de voorste stratoren kleeft. Ik heb de polen al eens omgewisseld om te zien of dit help, maar dan kleeft het membraam nogsteeds tegen de voorste strators. Iemand een idee hoe dit komt? Folie te slap gespannen, hoogspanning te hoog, ongelijkheid van de stator afstanden. Een of meer van deze faktoren, maar de folie te slap is er zeker een van. De hoogspanning verlagen helpt maar je folie strakker spannen helpt veel meer. Ongelijkheid van de statoren is voor het geluid weinig relevant, de vervormingen worden nauwelijks lager. De stabiliteit van de folie wordt ietsje beter. Kortom folie beter spannen. p.s esl's opzich ruisen niet, versterkers wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 12 februari 2005 Author Report Share Posted 12 februari 2005 Mijn eerste ESL prototype is af en aangesloten. Hij maakt muziek, maar hij ruist wel doordat het membraam tegen de voorste stratoren kleeft. Ik heb de polen al eens omgewisseld om te zien of dit help, maar dan kleeft het membraam nogsteeds tegen de voorste strators. Iemand een idee hoe dit komt? Folie te slap gespannen, hoogspanning te hoog, ongelijkheid van de stator afstanden. Een of meer van deze faktoren, maar de folie te slap is er zeker een van. De hoogspanning verlagen helpt maar je folie strakker spannen helpt veel meer. Ongelijkheid van de statoren is voor het geluid weinig relevant, de vervormingen worden nauwelijks lager. De stabiliteit van de folie wordt ietsje beter. Kortom folie beter spannen. p.s esl's opzich ruisen niet, versterkers wel. Ik dacht al zoiets!! Het is de eerste keer dat ik dit doe. Het folie plakt ook alleen in het midden van het paneel, dus dat wijst wel op te slap gespannen. Ik noemde het ruis, maar het is meer een soort geknetter, dus echt van het kleven!! Ik heb de coating met graphiet spray gedaan, dat werkt erg makkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 12 februari 2005 Author Report Share Posted 12 februari 2005 Ik heb met stukjes karton het folie iets terug geduwd en nu klinkt het erg goed. Duidelijk opnieuw spannen!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
solidstate Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 Mijn eerste ESL prototype is af en aangesloten. Hij maakt muziek, maar hij ruist wel doordat het membraam tegen de voorste stratoren kleeft. Ik heb de polen al eens omgewisseld om te zien of dit help, maar dan kleeft het membraam nogsteeds tegen de voorste strators. Iemand een idee hoe dit komt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 12 februari 2005 Author Report Share Posted 12 februari 2005 Ik heb een externe weerstand ingebouwd op de print van de Hs unit zitten. Rond de 800M Ohm meen ik. De weerstand van de folie is rond de 50K Ohm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 februari 2005 Report Share Posted 12 februari 2005 je kunt ook de HV wat leger zetten door de draad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Of je membraam opstrakken met een electrische verfafbrander.... Ja ja dat wil echt... Heel voorzichtig en met een vloeiende beweging. Je ziet dan je membraan vanzelf strak trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 13 februari 2005 Author Report Share Posted 13 februari 2005 Of je membraam opstrakken met een electrische verfafbrander....Ja ja dat wil echt... Heel voorzichtig en met een vloeiende beweging. Je ziet dan je membraan vanzelf strak trekken. En de stratoren dan?????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 13 februari 2005 Report Share Posted 13 februari 2005 Met de statoren zal het wel meevallen. Je membraam is zo dun dat dat al strak trekt met weinig moeite. Let wel op dat je het voorzichtig doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 13 februari 2005 Author Report Share Posted 13 februari 2005 je kunt ook de HV wat leger zetten door de draad Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts