Jump to content

Ruizende DIY ESL

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Mijn eerste ESL prototype is af en aangesloten. Hij maakt muziek, maar hij ruist wel doordat het membraam tegen de voorste stratoren kleeft. Ik heb de polen al eens omgewisseld om te zien of dit help, maar dan kleeft het membraam nogsteeds tegen de voorste strators.

Iemand een idee hoe dit komt? :confused:

Mijn eerste ESL prototype is af en aangesloten. Hij maakt muziek, maar hij ruist wel doordat het membraam tegen de voorste stratoren kleeft. Ik heb de polen al eens omgewisseld om te zien of dit help, maar dan kleeft het membraam nogsteeds tegen de voorste strators.

Iemand een idee hoe dit komt? :confused:

Folie te slap gespannen, hoogspanning te hoog, ongelijkheid van de stator afstanden. Een of meer van deze faktoren, maar de folie te slap is er zeker een van.

De hoogspanning verlagen helpt maar je folie strakker spannen helpt veel meer. Ongelijkheid van de statoren is voor het geluid weinig relevant, de vervormingen worden nauwelijks lager. De stabiliteit van de folie wordt ietsje beter.

Kortom folie beter spannen.

p.s esl's opzich ruisen niet, versterkers wel.

Iemand een idee hoe dit komt?  :confused:

Folie te slap gespannen, hoogspanning te hoog, ongelijkheid van de stator afstanden. Een of meer van deze faktoren, maar de folie te slap is er zeker een van.

De hoogspanning verlagen helpt maar je folie strakker spannen helpt veel meer. Ongelijkheid van de statoren is voor het geluid weinig relevant, de vervormingen worden nauwelijks lager. De stabiliteit van de folie wordt ietsje beter.

Kortom folie beter spannen.

p.s esl's opzich ruisen niet, versterkers wel.

Ik dacht al zoiets!! Het is de eerste keer dat ik dit doe.

Het folie plakt ook alleen in het midden van het paneel, dus dat wijst wel op te slap gespannen.

Ik noemde het ruis, maar het is meer een soort geknetter, dus echt van het kleven!!

Ik heb de coating met graphiet spray gedaan, dat werkt erg makkelijk.

Iemand een idee hoe dit komt?