s.o.t.a jerry Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Hoi Jeroen, Als je van de ideale situatie(s) uitgaat voor beide units,zou het idd. gewoon kunnen,nl spoel en condensator allebei kiezen voor dezelfde kantelfrequentiewaarde bij 6db.Zelf heb ik vaker geexperimenteerd met elektrostaten i.c.m wooferals laag/laag/mid of als sub <100Hz .Ik heb nu momenteel full-ranges die echt tot 31 Hz-3db weergeven.Jou grote probleem met de elektrostaat passief filteren is nl.dat als je de condensatorwaarde voor -6db op frequenties onder de 500Hz pakt zoals bij een dynamische speaker,er altijd nog een flinke hoeveelheid laag /laag midden signaal door de audio trafo v/d elektrostaat zal lopen,en zeker als ze nog inzetbaar zijn tot 150 Hz.Door de sterk oplopende impedantie v/d elektrostaat in de lagere regionen(sterk varieerende capaciteit v/h membraam onder de 200Hz),zal ondanks de natural roll-off(akoestisch)er toch LF energie op het membraam komen.Je krigt een dip + een soort bult in je fr.karakteristiek. Dus of steiler filteren,(zelf zou ik 't niet doen) of aktief filteren,en experimenteren met 12db. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 januari 2005 Author Report Share Posted 27 januari 2005 Hoi Jeroen,Als je van de ideale situatie(s) uitgaat voor beide units,zou het idd. gewoon kunnen,nl spoel en condensator allebei kiezen voor dezelfde kantelfrequentiewaarde bij 6db.Zelf heb ik vaker geexperimenteerd met elektrostaten i.c.m wooferals laag/laag/mid of als sub <100Hz .Ik heb nu momenteel full-ranges die echt tot 31 Hz-3db weergeven.Jou grote probleem met de elektrostaat passief filteren is nl.dat als je de condensatorwaarde voor -6db op frequenties onder de 500Hz pakt zoals bij een dynamische speaker,er altijd nog een flinke hoeveelheid laag /laag midden signaal door de audio trafo v/d elektrostaat zal lopen,en zeker als ze nog inzetbaar zijn tot 150 Hz.Door de sterk oplopende impedantie v/d elektrostaat in de lagere regionen(sterk varieerende capaciteit v/h membraam onder de 200Hz),zal ondanks de natural roll-off(akoestisch)er toch LF energie op het membraam komen.Je krigt een dip + een soort bult in je fr.karakteristiek. Dus of steiler filteren,(zelf zou ik 't niet doen) of aktief filteren,en experimenteren met 12db. Dat is goede info!! Vanaf 500hz heb ik geen probleem meer? Waarom geen 450hz?? Met steiler bedoel je dus -12db? Ik kijk ook al naar actieve mogelijkheden. Behringer heeft aardige (zie topic van Hans), maar ik zie dat conrad een betaalbare heeft met cinch in en uitgangen (54 euro). Lijkt mij wel aardig om mee te beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 27 januari 2005 Report Share Posted 27 januari 2005 Hoi Jeroen , Bij de meeste elektrostaten is vanaf 500Hz de impedantie vrij constant,om dan weer (meestal) vanaf ongeveer 10 Khz omlaag te zakken(of stijgen),zonder een impedantiecorrectie. En met steiler bedoel ik idd. -12db,of 18 enz.Er zijn ook correcties mogelijk met een -6db. passief filter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 28 januari 2005 Author Report Share Posted 28 januari 2005 Hoi Jeroen ,Bij de meeste elektrostaten is vanaf 500Hz de impedantie vrij constant,om dan weer (meestal) vanaf ongeveer 10 Khz omlaag te zakken(of stijgen),zonder een impedantiecorrectie. En met steiler bedoel ik idd. -12db,of 18 enz.Er zijn ook correcties mogelijk met een -6db. passief filter. Voordelen om bij 500hz stijl te filteren zouden kunnen zijn: 1. Simpeler filter (minder correcties); 2. Dynamiek van een dynamische luidspreker in het middenlaag en laag. Nadeel is scheiding in een voor het gehoor belangrijk gebied. Ik denk dat ik hier pas uitkom als ik weet hoe laag mijn ESL gaat en welk rendement hij heeft..... Ik kan bij S&C metingen laten uitvoeren, dus dat doe ik zeker als hij af is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts