Headshell Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Heb je een Dual 731 draaitafel? Heb je daarop een V15- III? Heb je dan ook nog een test- LP om je resonantie- frequentie te bepalen? Kun je bij deze combinatie voor mij even die resonantie- frequentie bepalen? Ik wil het resultaat graag weten. Wie kan me helpen? Belangrijk voor mij. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 26 januari 2005 Author Report Share Posted 26 januari 2005 OK. Ik heb nu dus een email binnen van iemand die een Dual 704 met een V15-III heeft losgelaten op een resonantietest met een HFN- test-LP. Resultaat: 7Hz! Nou, dat zegt dus al genoeg. Combinatie is gewoon niet in orde. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 OK. Ik heb nu dus een email binnen van iemand die een Dual 704 met een V15-III heeft losgelaten op een resonantietest met een HFN- test-LP. Resultaat: 7Hz! Nou, dat zegt dus al genoeg. Combinatie is gewoon niet in orde. Jan. Weer die resonace frequentie waarom is 7Hz niet goed genoeg ? Ik heb eens in een artikel gelezen dat de resonce frequentie tussen de 5Hz en 15Hz moet liggen. Ze vertelde er ook bij dat als de resonance frequentie te laag is de naald uit de groef kan vliegen , en als hij te hoog is zou het de lage tonen kunnen aantasten. Klopt dit nu wel of niet . Of is dit in grote lijnen wel goed maar is bijvoor beeld tussen de 10 en 15 Hz beter. En wat voor voordelen hangen aan de optimale afstemming. Graag hoor ik hier meer over Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamai_lover222 Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Ridder te stokpaard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 26 januari 2005 Author Report Share Posted 26 januari 2005 Wie bedoelt u , Jamai, en wat is er mis met een goed stokpaard? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 26 januari 2005 Author Report Share Posted 26 januari 2005 Hallo Marcel, Je schrijft: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Weer die resonance frequentie >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Tuulluk: zeer belangrijk. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> waarom is 7Hz niet goed genoeg ? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Omdat je met de resonatie geen rotzooi wilt aanslaan, waardoor je generatorsysteem schadelijke uitslagen maakt of onnodige stoorsignalen binnenhaalt. Rotzooi: rumblegeluiden en warpachtig gedoe, dat zich als rubbish in het vinyl bevindt tot zeker onder 10Hz. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ik heb eens in een artikel gelezen dat de resonce frequentie tussen de 5Hz en 15Hz moet liggen. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dan kan je dat artikel beter meteen wegwerpen. Er zijn namelijk ook foute artikelen. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ze vertelde er ook bij dat als de resonance frequentie te laag is de naald uit de groef kan vliegen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Nou, als dat het enige is........ Als ze over zo'n extreem geval beginnen hebben ze er waarschijnlijk de finesse niet van begrepen. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> en als hij te hoog is zou het de lage tonen kunnen aantasten. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dat is dan een foute benaming . Beter is, te spreken van een extra versterking. Dat is nog niet een aantasting. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Klopt dit nu wel of niet . >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Nietalles hiervan klopt dus. Zeker niet. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Of is dit in grote lijnen wel goed >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Eerder in grote lijnen onjuist. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> maar is bijvoor beeld tussen de 10 en 15 Hz beter. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dat klinkt al een stuk beter. Letterlijk en figuurlijk. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> En wat voor voordelen hangen aan de optimale afstemming. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Om maar wat te noemen: - Betere spoorprestaties - Veel meer constante druk tussen tip en groefwand, zeker bij LP's met golven en excentrisch gat. - Zuiverdere tonen door veel geringere invloed van de normaal voorkomende zijbanden die altijd het gevolg zijn de resonantie - Betere handling: bij liften van de arm heb je veel minder die zwabberneigingen - Minder vinylslijtage door minder spoorfouten en omdat er minder vaak kortstondige naalddrukvariaties voorkomen. - Minder vervorming in de binnenste groeven door betere spoorprestaties - Het generatorsysteem blijft veel mooier in het lineaire gebied doordat de storende uitslagen veel geringer zijn Geloof me: voor een DT is stabiel sporen echt het begin van alle geluidskwaliteit en vinyl- behoud. De geluidskwaliteit wordt bij hogere resonantiefrequenties steeds beter. Vanaf resonantiefrequenties van zo'n beetje 14 tot 18 Hz naar boven toe krijg je inderdaad versterking van de hoorbare lage tonen. Maar dan kan je altijd nog een laagaffilter inzetten. Wie heeft er 14 Hz of hoger? Die moet zich dan maar eens melden. Dat zijn er tien over het hele land... Overigens werkt demping ook erg gunstig ivm. allle bovengenoemde punten. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Graag hoor ik hier meer over >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Bij deze dus. Bedankt voor de interessante vraag. Heb je er nog meer? Geen enkel probleem hoor. Daar is zo'n forum voor bedoeld. En mij maakt het niks uit... Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Hallo Marcel, Je schrijft: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Weer die resonance frequentie >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Tuulluk: zeer belangrijk. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> waarom is 7Hz niet goed genoeg ? >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Omdat je met de resonatie geen rotzooi wilt aanslaan, waardoor je generatorsysteem schadelijke uitslagen maakt of onnodige stoorsignalen binnenhaalt. Rotzooi: rumblegeluiden en warpachtig gedoe, dat zich als rubbish in het vinyl bevindt tot zeker onder 10Hz. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ik heb eens in een artikel gelezen dat de resonce frequentie tussen de 5Hz en 15Hz moet liggen. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dan kan je dat artikel beter meteen wegwerpen. Er zijn namelijk ook foute artikelen. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ze vertelde er ook bij dat als de resonance frequentie te laag is de naald uit de groef kan vliegen >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Nou, als dat het enige is........ Als ze over zo'n extreem geval beginnen hebben ze er waarschijnlijk de finesse niet van begrepen. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> en als hij te hoog is zou het de lage tonen kunnen aantasten. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dat is dan een foute benaming . Beter is, te spreken van een extra versterking. Dat is nog niet een aantasting. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Klopt dit nu wel of niet . >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Nietalles hiervan klopt dus. Zeker niet. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Of is dit in grote lijnen wel goed >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Eerder in grote lijnen onjuist. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> maar is bijvoor beeld tussen de 10 en 15 Hz beter. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dat klinkt al een stuk beter. Letterlijk en figuurlijk. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> En wat voor voordelen hangen aan de optimale afstemming. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Om maar wat te noemen: - Betere spoorprestaties - Veel meer constante druk tussen tip en groefwand, zeker bij LP's met golven en excentrisch gat. - Zuiverdere tonen door veel geringere invloed van de normaal voorkomende zijbanden die altijd het gevolg zijn de resonantie - Betere handling: bij liften van de arm heb je veel minder die zwabberneigingen - Minder vinylslijtage door minder spoorfouten en omdat er minder vaak kortstondige naalddrukvariaties voorkomen. - Minder vervorming in de binnenste groeven door betere spoorprestaties - Het generatorsysteem blijft veel mooier in het lineaire gebied doordat de storende uitslagen veel geringer zijn Geloof me: voor een DT is stabiel sporen echt het begin van alle geluidskwaliteit en vinyl- behoud. De geluidskwaliteit wordt bij hogere resonantiefrequenties steeds beter. Vanaf resonantiefrequenties van zo'n beetje 14 tot 18 Hz naar boven toe krijg je inderdaad versterking van de hoorbare lage tonen. Maar dan kan je altijd nog een laagaffilter inzetten. Wie heeft er 14 Hz of hoger? Die moet zich dan maar eens melden. Dat zijn er tien over het hele land... Overigens werkt demping ook erg gunstig ivm. allle bovengenoemde punten. >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Graag hoor ik hier meer over >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Bij deze dus. Bedankt voor de interessante vraag. Heb je er nog meer? Geen enkel probleem hoor. Daar is zo'n forum voor bedoeld. En mij maakt het niks uit... Jan. Dus tussen de 10 en 14 Hz zou het best zijn Dank u wel voor de duidelijke uitleg. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 26 januari 2005 Author Report Share Posted 26 januari 2005 Hallo Marcel, Je concludeert: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Dus tussen de 10 en 14 Hz zou het best zijn >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Ik zou 10Hz inderdaad beschouwen als de laagste limiet. Want onder 10Hz komt nog steeds rubbish in het vinyl voor. Bovendien wil je graag een vol oktaaf verwijderd zitten van de resonantiefrequentie van je verende subchassis. Als je er een hebt, tenminste. Die zit vaak bij zo'n beetje 5 Hz. En een oktaaf komt overeen met een factor 2 dus graag minimaal 2 maal 5 = 10Hz. En je zit lekker ver van vloertrilleingen af. Die zitten ook zo'n beetje tot bij zo'n 5 Hz. Maar rubbish in het vinyl komt voor tot zon'n 10Hz. Boven 10Hz wordt het echter wel weer steeds NOG beter. Maar met 10Hz kan je al aardig tevreden zijn, vind ik. Maar wie weet echt van zijn DT wat de resonantie- frequentie is? Hoeveel zouden het er hebben gecheckt met een test- LP? Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Purper EPC270 in Technics SL-D2, rood DL-103 in Technics SL-D2. Jammer dat ik de LF grafieken niet bij heb, want daarop kun je mooi zien dat het Technics element resoneert bij 14 Hz, en de Denon bij 10 Hz. Juist ja: de DL-103 in een 12g arm, en nog maar 10 Hz ... Nu we toch bezig zijn ... Kanaalscheiding van de EPC270. 16dB bij 1kHz. Kanaalscheiding van de DL-103. 35dB bij 1 kHz. De scherpe pieken en dips in de onderste curve moeten resonanties in element en armbuis zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 26 januari 2005 Author Report Share Posted 26 januari 2005 Werner, een knap staaltjemeettechniek. Ik wou dat ik dat beheerste. Ik kom dan tot 13 cu voor die Denon. Nou dat is natuurlijk niet zo gek. Maar wat moet die Technics dat een pook zijn. Dat verwacht je dan weer niet. 35 kanaalscheiding max. vind ik echt wel erg goed. Dat vind je niet gauw. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 een knap staaltjemeettechniek. Ik wou dat ik dat beheerste. Je kunt het. PC, geluidkaart, testplaat, de demoversie van Adobe Audition, en wat kennis over spectraalanalyse om de software zover te krijgen dat de laagfrequentmetingen (die je in bovenstaande grafieken NIET ziet, want de files liggen thuis) nauwkeurig genoeg worden om zinvol te zijn. Ik gebruik HFN001. Met betere testplaten (de HFN is droevig) zou e.e.a. nog mooier moeten worden. De Denon DL-103 is gespecifieerd op 5 cu ... bij 100 Hz. Op basis hiervan raden heler volkstammen ten sterkste af de 103 te gebruiken in normale moderne armen zoals Rega en SME, nee, voor de 103 moet je een dinosaurus hebben zoals een FR64S. Tot ik een 103 in een Rega hing en hoorde dat dat helemaal niet mis klonk. -- Tussen haakjes: de Technics EPC270 was een MM uit 1980. 6.5 gram. Ga maar na wat voor compliantie dat moet zijn om op 14Hz uit te komen in die arm. Het ding heeft wel een merkloze vervangnaald. Ik neem nu aan dat die goedkope naalden een willekeurig rubber gebruiken in de ophanging, waardoor het element helemaal niet meer aan de specs voldoet. -- Met de Jan Allaerts in de SME IV meet ik 41dB scheiding bij 1kHz, maar evenzeer met vieze pieken en dips. Ik denk wel dat ik daarmee dicht bij de limieten van die testplaat zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Kanaalscheiding van de DL-103. 35dB bij 1 kHz. De scherpe pieken en dips in de onderste curve moeten resonanties in element en armbuis zijn. Die kunnen nooit zo smalbandig/grillig zijn Werner Lijkt me meer ruis en gespetter. Over hoeveel metingen is dat plaatje gemiddeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Die kunnen nooit zo smalbandig/grillig zijn Werner Lijkt me meer ruis en gespetter. Over hoeveel metingen is dat plaatje gemiddeld? Over 10-15 seconden, en de artefacten zijn onafhankelijk van welk segment in de golfvorm ik kies voor uitmiddeling. Overstappen naar een andere plaat zal opheldering geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 26 januari 2005 Author Report Share Posted 26 januari 2005 Waar kun je Adobe Audition van het web af halen? Hier heb ik nooit zo aan zitten puzzelen, aan dit soort software. En kennis over spectraalanalyze , daar kom ik zelf niet zo ver mee. Heb nooit in de wieg gelegen voor electronicus. Ze hebben me na een half uur al buiten gezet. Vandaar die rare oren.... Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 http://www.adobe.com/products/tryadobe/main.jsp#product=92 Demo loopt 30 dagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 januari 2005 Report Share Posted 26 januari 2005 Hmm, Adobe Audition is prachtig maar is dat niet zwaar overkill voor dit doel? Het is zoiezo een bulk van een programma. Audiotester is voor dit doel net zo goed, een stuk overzichtelijker en goedkoper. Zit ook een tweekanaals scope bij waarmee je X-Y kunt displayen en een toongenerator. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts