Jump to content

Nieuw element (budget E 200)

sandeplatenman
 Share

Recommended Posts

Beste Forumleden,

Ik moet mijn 8 jaar oude Ortofon MC 10 super vervangen.

Mijn draaitafel is van Scheu en de arm is een Rega RB300, zonder modificaties.

Voor deze draaitafel gebruik ik de phonotrap van een NAD C162.

Naar ik heb gelezen is de phonotrap van deze voorversterker aardig met MM, maar (relatief) zeer goed met MC. Dit zou het gevolg zijn van een afwijkende ingangsimpedantie (500 k Ohm / 320pF i.p.v de gebruikelijke 47 kOhm / 220 pF) en het feit dat de MC pre apart wordt versterkt. De specificaties van de MC pre zijn 100 Ohm / 1 nF / 1.3mV, 12mV, 110mV.

Op het eerste gezicht richten op een MC of zou een MM toch ook prima kunnen?

De high output MC's van Denon, Sumiko en Benz bevallen niet vanwege de te lage spanningafgifte.

Welke elementen (MM en MC) komen in aanmerking in mijn combinatie en binnen mijn budget van rond de E 200,-

Graag hulp!

Haudio?

Groeten,

Sandeplatenman

Guest Kraus vonBentinck
De high output MC's van Denon, Sumiko en Benz bevallen niet vanwege de te lage spanningafgifte.

:confused: Dit kan ik even niet volgen, zeker niet als je voor een MC cartridge wilt gaan.

Ruim binnen je budget vallen de Denon DL 110 en DL 160, de Ortofon MC nr 2 en bijv de AudioTechnica OC9 kan meen ik ook nog. Al deze elementen kennen heel wat tevreden gebruikers.

Benz elementen vind ik zelf meestal een goede koop en een Benz MC Gold is wel bijna

:confused: Dit kan ik even niet volgen, zeker niet als je voor een MC cartridge wilt gaan.

De HO Denons geven 1.6mV aan 5cm/s. Dit is aan de erg lage kant voor een high-output MC, en combineert slecht met de MM-ingang van een NAD die typisch al een wat te lage versterking heeft. Idealiter wil je daar een 3-4mV.

Maar als de MC10 nu bevalt dan lijkt een Ortofon Nr.2 geen slechte keuze.

Zou een Ortofon Vinyl Master Zilver niets voor jou zijn, het is dan wel een MM element maar hij heeft erg goede aftast eigenschappen.

Ik heb hem horen spelen bij een vriend van mij en ik vond hem erg goed klinken.

Marcel