JeroenKV Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Waar kan ik wat meer vinden over dit onderwerp?? Bij mijn ESL lijkt mij dit de beste optie, maar hoe pak ik dit aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 januari 2005 Report Share Posted 22 januari 2005 Bijvoorbeeld: http://melhuish.org/audio/baffle.html Alhoewel daar niet veel theorie op staat. Maar ik meen dat een open baffle met zes dB per oktaaf begint af te vallen bij die frequentie waarvan de halve golflengte overeenkomt met de kortste afstand tussen het midden van de voor- en achterkant (kortsluitfrequentie). Dit zou je kunnen compenseren door vanaf deze frequentie het laag met 6 dB oktaaf te versterken. Dit kun je natuurlijk niet onbeperkt doen. Een luidspreker met een hoge Q is handig omdat deze bij de resonantiefrequentie minder is gedempt dan een luidspreker met een lage Q. Bij een Q van 0,5 is het geluidsniveau bij de resonantiefrequentie de helft van het nominale niveau, met een Q van 0,25 nog maar een kwart. Bij een hoge Q hoef je er niet zo veel energie in het laag te pompen om toch nog wat output te krijgen. Electrostaten hebben trouwens ook speciale schakelingen om het laag onder de kortsluitingfrequentie te versterken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 22 januari 2005 Author Report Share Posted 22 januari 2005 Bijvoorbeeld: http://melhuish.org/audio/baffle.html Ga ik zeker doornemen, maar misschien kun je mij al wat opweg helpen met wat toelichting? Handig om parallel te typen werken!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Hallo jeroen en richard Heel goed Richard. Ik heb het even nagezocht in een boekje. Hierin staat nog het volgende: De afstand tussen membraan en de rand van het klankbord moet minstens x/4 bedragen. x is hier de golflengte van de laagste toon die hoorbaar gemaakt moet worden. Voor een weergave van bv 60Hz heb je dan een klankbord nodig van minimaal 3x3 mtr. Leuk voor aan de wand als kunstwerk ? Verder staat er dat de stralingsweerstand van 1 luidspreker op een open klankbord klein is. Dit kun je ondervangen door meer van de zelfde luidsprekers dicht bijelkaar op het zelfde klankbord te plaatsen. Bij 1 x rond 20cm 15 W is de relatieve geluidsdruk 1 Bij 2x wordt dat 4, bij 3x is dat 9 en bij 4x 16. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest muziekfreak Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Leuke reden Lowthers on open baffle Why? Quite a few reasons. Mainly I am atracted to simplicity. (Plus I am lazy too.) Only the simplest can reveal the most complex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 23 januari 2005 Report Share Posted 23 januari 2005 Die Lowthers zie ik totaal niet zitten in een open baffle, de Q van die dingen is daarvoor veel te laag waardoor je geen laag overhoudt. Elektronisch corrigeren gaat ook niet met die dingen omdat de Xlin veel te kort is en de belastbaarheid te laag. Maar dit is natuurlijk een vooroordeel, wie weet klinkt het fantastisch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gvy Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 Hallo, Op www.linkwitzlab.com (de site van siegfried Linkwitz,jaja die van het filter) vind je een aantal ontwerpen van Siegfried Linkwitz, die duidelijk een voorkeur heeft voor dipole luidsprekers (evenwel geen ESL's, wel dynamische). Hij werkt wel volledig actief en gaat dus elektronisch compenseren voor de natuurlijke roll of door akoustische kortsluiting. Bij de keuze van de woofers gaat er grote aandacht naar vervorming. Een gecompenseerde woofer moet inderdaad nogal wat aankunnen om op voldoende volume laag weer te geven. Ik vrees wel dat het een te uitgebreide site is om zo eventjes snel te gaan doornemen. Ik ken iemand die linkwitz dipole open gevouwen subontwerp gebouwd heeft om samen met zijn full range ESL panelen te spelen (gefilterd op ong 100Hz). Het resultaat is een strakke bas die wel goed matched met de esl's. Ik vond het helemaal niet verkeerd klinken. Wel veel elektronica. Geert Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 januari 2005 Report Share Posted 24 januari 2005 De nieuwe HobbyHiFi van februari-maart gaat uitgebreid in op dipool subwoofers. Met correctie is er toch nog wel een behoorlijk laag uit te krijgen, hierbij is de vorm van het frame en de opstelling in de kamer zijn ook erg bepalend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts