JeroenKV Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Voor bij mijn ESL een woofer die in een gesloten behuizing een rendement van 86db heeft. Iemand een idee?!?!? Scheidingsfrequentie op 450hz met -6db eerste orde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 19 januari 2005 Author Report Share Posted 19 januari 2005 Dit lijkt wat: BR: Vifa MG18WK09-08 86,5db Vifa XG18WH00-08 86db Vifa PL14WJ09-08 86db Vifa 17-WP-200 86db in Impuls Scan Speaker 15W/8530/K 86db in model A4 Gesloten: Logic (made by scan speak) BC18SG49-08 87db Logic SC18SG49-08 87db TL: Visaton TI 100 8 OHM Visaton Al 130 8 OHM Scan Speaker 18W-8535 (in Event 87db) Kan ik de opgegeven rendementen zo overnemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Mijn gevoel zegt dat een woofer met een hard membraanmateriaal beter bij een ESL past dan bijvoorbeeld een polypropyleen woofer. Ook zou je kunnen letten op lage verliezen (een lage Rms). En een hoge belastbaarheid omdat je er relatief meer stroom in moet pompen. Ik heb ooit een combinatie gehoord van een Newform Research magnetostaat met een Bandor woofer, dat ging bijzonder goed. Die Bandor had trouwens ook een erg laag rendement en een hoge slag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 januari 2005 Author Report Share Posted 20 januari 2005 Mijn gevoel zegt dat een woofer met een hard membraanmateriaal beter bij een ESL past dan bijvoorbeeld een polypropyleen woofer. Ook zou je kunnen letten op lage verliezen (een lage Rms). En een hoge belastbaarheid omdat je er relatief meer stroom in moet pompen. Ik heb ooit een combinatie gehoord van een Newform Research magnetostaat met een Bandor woofer, dat ging bijzonder goed. Die Bandor had trouwens ook een erg laag rendement en een hoge slag. Interessante optie!! Die Bandor 100DW/8A zou best eens wat kunnen zijn. Wordt die niet gebruikt in een TL?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Ik heb ooit een combinatie gehoord van een Newform Research magnetostaat met een Bandor woofer, dat ging bijzonder goed. Die Bandor had trouwens ook een erg laag rendement en een hoge slag. S-U-P-E-R-D-I-N-G! Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Vergeet niet dat het opgegeven rendement van veel units niet geldt in de diepbas. Daarnaast raak je weer wat kwijt in diffractie (Baffle step). Met andere woorden, je zal voor een std 89 dB driver al 4 - 6 dB moeten inleveren. En dan heb je nog maar ~ 85 dB/w/m over in het laag. Een optie voor een gesloten behuizing is de Seas Excel W22 (beetje duur) of anders een 15W8530/KO1 (let op dus de k nul 1!) deze haalt circa 57 Hz en heeft een rendement die redelijk laag ligt (84.5, en in het laag nog minder) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 21 januari 2005 Author Report Share Posted 21 januari 2005 Vergeet niet dat het opgegeven rendement van veel units niet geldt in de diepbas. Daarnaast raak je weer wat kwijt in diffractie (Baffle step). Met andere woorden, je zal voor een std 89 dB driver al 4 - 6 dB moeten inleveren. En dan heb je nog maar ~ 85 dB/w/m over in het laag. Een optie voor een gesloten behuizing is de Seas Excel W22 (beetje duur) of anders een 15W8530/KO1 (let op dus de k nul 1!) deze haalt circa 57 Hz en heeft een rendement die redelijk laag ligt (84.5, en in het laag nog minder) Een single ESL element van van 100 bij 10 cm heeft een rendement van 86db met een spanning van 3500Va. Wat vind je hier een goede combi bij?? Nogsteeds de SS 15W8530/KO1 en Seas? Deze Vifa zou ook nog wel eens kunnen XG-18-225/8 (glasvezel, dus stijfer) Als ik het rendement van de ESL te laag vind bouw ik er nog een element van 100 bij 10 cm bij. Het rendement schiet dan aardig omhoog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 22 januari 2005 Author Report Share Posted 22 januari 2005 Dit lijkt ook wat; Vifa PL22WR-09/08 in gesloten kast. -3b punt op 56hz en kastvolume van 17 liter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts