Jump to content

Help !

Marc The Hague
 Share

Recommended Posts

Zit met het volgende,

heb mijn gehele set niet op randaarde, maar luister momenteel radio via de kabel, ja ik weet het, het is niet optimaal, de ether is beter :D

Nu is mij opgevallen toen ik mijn kabelaansluiting van mijn tuner loskoppelde er een behoorlijk stroom op staat. Dit merkte ik toen ik de connector van de kabel vast hield en mijn wijsvinger tegen te antenneconnector van de tuner aankwam.

Het was geen hoge spanning, maar wel een spanning die duidelijk waarneembaar was.

Later constateerde ik ook, terwijl mijn antennekabel los was gekoppeld van mijn tuner, dat er over mijn gehele set een soort van 'spanning' stond.

Als ik met mijn hand over de koelradialen van mijn eindversterker ging bemerkte ik dat. Nadat ik de antennekabel weer terug aansloot op mijn tuner was dat weer totaal verdwenen.

Wie weet hoe dat komt of kan mij dat uitleggen of dat kwaad kan ja of nee !

Of wie weet wat ik het beste kan doen eraan, 1 apparaat op randaarde ofzoiets !

Al vast bedankt .... Marc .... Den Haag !

Volgens mij kan het geen kwaad. Het is ook niet gevaarlijk (zolang die spanning niet een loszittende fasedraad in een van je apparaten is tenminste). Wel irritant. Ik heb dat ook. Dat wil zeggen, ik heb dat bij m'n computer. Die is ook niet geaard (heb geen randaarde in m'n kamer) en dan gaat er zo'n 110V op de behuizing staan. Dat klinkt gevaarlijk, maar is het verder niet. Maar wel irritant als je tegelijk de computer (of de mantel van de audiokabel van de computer naar m'n audioset) en bijvoorbeeld de verwarming beet pakt. Voel je idd iets van een stroom door je vingers gaan. Nogmaals, het is irritant, maar niet gevaarlijk...

Als je er vanaf wilt, moet je idd 1 apparaat gaan aarden. De versterker bijvoorbeeld. Daar komen toch alle kabels samen, dus dan kun je die mooi aarden...

• 2 weeks later...
Als je er vanaf wilt, moet je idd 1 apparaat gaan aarden. De versterker bijvoorbeeld. Daar komen toch alle kabels samen, dus dan kun je die mooi aarden...

Maar als je tuner op de kabel is aangesloten, creeer je toch ook een randaarde ??

Of is dat niet helemaal waar ???

Marc .. Den Haag ..

Maar als je tuner op de kabel is aangesloten, creeer je toch ook een randaarde ??

Of is dat niet helemaal waar ???

Marc .. Den Haag ..

Dit is wel waar, echter is dit geen goede en betrouwbare aarden.

Meer informatie over aarding en brom is op deze site te vinden ;)

Gr, Roel