Jump to content

Speaker advies voor een Copland CTA-402

CyberScum
 Share

Recommended Posts

Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een mooie Copland CTA-402 buizenversterker. Alhoewel hij mijn JM LAB Laureates een tweede leven geeft ben ik toch op zoek naar een speaker waarmee ik de kwaliteiten van de Copland boven water kan krijgen.

Ik heb verschillende Diapasons op de Copland gehoord. Alleen de Adamantes gaven mij het idee dat de muziek leefde. Tevens heb ik JMR Evolution 3 geprobeerd. Deze speaker speelde ook heel aardig op het systeem.

Weet iemand anders nog een stel speakers dat ik zeker moet beluisteren ?

Zijn kandidaat : alle speakers die wegens hun vriendelijke impedantieverloop en hoge gevoeligheid ideaal zijn om door een buizenversterker te worden aangestuurd. Blijven echter : de klankverschillen tussen al deze speakers. Plaatsing en persoonlijke voorkeur zijn hierin van belang. Proberen bij jou thuis voor aankoop dus.

Enkele mooie kandidaten :

-AUDIO NOTE AN/E en AN/J (erg goed!)

-ZINGALI (zelfde importeur als DIAPASON)

Succes!

Fons MDS

• 3 weeks later...

Na mijn bezoekje aan Analoge Audio ben ik een stap verder gekomen in de keuze.

De Zingali 1S speelde de Diapason Adamantes op detailering eruit. Kennelijk had de versterker (Unison Research) moeite met de Diapason. Helaas heb ik niet op het type gelet. Het zou een S2 kunnen zijn geweest.

Op grond daarvan heb ik de JMR Evolution 3 en de Zingali 1S naar huis genomen voor een goed vergelijk.

Van de JMR had ik nog een houten demo model verwacht. Helaas had de importeur Diest het demo model verkocht. Het goede nieuws is echter dat hij direct een nieuw paar had besteld (helaas geen hout meer) die ik vervolgens voor de demoprijs mag meenemen. Petje af voor deze actie !

De installatie bestaat momenteel uit :

Copland CTA-402

Primare D20 cdspeler

Audio Quest Viper interlink

Audio Quest Bedrock luidsprekerkabel.

De Primare is beschikbaar gesteld door Wilberts Hifi in Utrecht. Ik wilde niet het risico nemen dat ik naar de gebreken in mijn Marantz CD-65 II zou zitten luisteren.

De eerste echte luistersessie was een beetje bedroefend. Bij Analogue Audio waren de Zingali's springlevend. Bij mij thuis leek het alsof er een gordijntje was opgehangen tussen mij en de speaker. De Evolution 3 had hetzelfde euvel. Alleen mijn oude JM LAB Laureates gaven wat meer leven.

Als laatste redmiddel heb ik de Marantz CD-65 II weer uit de kast gehaald. Wat een verschil. Waar de muziek bij de Primare ingetogen klonk, spoot het uit de speakers met de Marantz. Helaas is het hoog in de Marantz wat schel.

Na deze grote wisseltruc zijn de Zingali's toch redelijk snel terzijde geschoven voor de JMR's. De diepe bassen die bijna onvervormd uit deze speaker komen blijven verbazen. De enige resonanties die ik heb gehoord waren van de ramen toen het allemaal toch wel erg diep ging.

In het midden en hoog zijn de verschillen kleiner en wordt het een subjectieve keuze. De Zingali klinkt erg direct (waarschijnlijk door zijn hoorn ontwerp). De JMR klinkt prettig helder zonder dat het geluid aan de luidspreker blijft kleven. De Zingali lijkt over het hele frequentie spectrum iets homogener te klinken.

Het luisteren gaat vanavond en morgenavond door.

Indien geen van beide speakers jou in vervoering brengt, zijn ze vast en zeker geen goede keuze! Beperk je in jou zoektocht niet tot een paar merken. Kies pas als je echt zonder reserves heel enthousiast bent (wel na heel uitvoerig beluisteren, niet na twee songs).

En vergeet vooral ook niet de Audio Note's te proberen!! (ik ben er geen aandeelhouder hoor, ze zijn alleen heel erg goed met buizenversterkers)

Met VrGr,

Fons MDS

;)

Speakers met een hoog rendement worden ook gemaakt door Klipsch, met name de Heritage Serie, welke is ontworpen door Paul Klipsch, is de moeite waard eens uitgebreid beluisterd te worden.

Zelf speel ik met een setje Heresy, op een Dynaco ST80, tot grote tevredenheid.

Groet Jitze

Geplaatst door CyberScum:

De Zingali lijkt over het hele frequentie spectrum iets homogener te klinken.

Hiervoor zou ik absoluut consessies doen vwb. het laag...............

Groet Jitze

De Zingali's zijn toch weer terug naar de importeur. Het zijn geweldige speakers voor verschillende soorten muziek. De hoorn geeft een aparte dimensie aan sommige instrumenten. Blaasinstrumenten klinken levensecht met deze speakers.

De directheid van de speaker heeft mij uiteindelijk doen besluiten om met de JMR door te gaan. Het geluid van de tweeter wordt bij de Zingali door de hoorn gericht. Dat betekent dat de Zingali behoorlijk kritisch is voor de luisterplek. De JMR gooit de muziek beter open. En met de homogeniteit van het geluid zit het ook wel goed.

Kortom, mede door de ruimtelijkheid en goede basweergave (tot 35 Hz) wordt het waarschijnlijk de JMR. Nu nog mijn vriendin overtuigen dat zulke joekels van speakers best mooi staan in de huiskamer.

Bedankt voor alle tips !