Jump to content

Garrard SP25 MKII Laboratory Series

thijsemans
 Share

Recommended Posts

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier dus zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Mathijs en ben 20 Jaar oud en ben eigenlijk net een jaartje bezig met Hifi en dus ook met platen.

Nu heb ik altijd platen afgespeeld op mijn schoonvaders platenspeler, de Kenwood KD2070, en dit heeft altijd perfect gespeeld. Nu wil ik alleen zelf een platenspeler kopen en heb nu toevallig voor 7 Euro de Garrard SP25 MKII Laboratory Series gekocht. Deze werkt goed alleen er zit erg veel schaafgeluid in het signaal en ik zie ook dat er stukjes plaat met de naald mee komen. Betekent dit nu dat de naald(en), de speler heeft 2 naalden een boven en de andere aan de onderkant van het stalen staafje, versleten zijn?

Nu zit ik er ook over te denken om direct een ander element aan te schaffen om deze speler weer up-to-date te maken. Dus wat voor elementen kunnen hiermee gebruikt worden? Of kan ik beter een nieuwe naald kopen?

Iedereen alvast bedankt voor het helpen.

De speler op de foto is niet van mij maar het is hetzelfde type.

23041.jpg

Weet je zeker dat de naald stukjes plaat meeneemt en niet gewoon vuil dat in de groeven zit? Ik hoop het laatste voor jou... :rolleyes: Bovendien is vinyl vrij hard, dus dan zou de naald erg scherp (en raar gevormd?) moeten zijn, wil er vinyl meekomen... Lijkt mij tenminste, maar ik heb zelf geen platenspeler. Is trouwens ook geen must als je met hifi bezig bent ("...ben eigenlijk net een jaartje bezig met Hifi en dus ook met platen...") ;)

Het zou heel goed vuil kunnen zijn maar het lijkt heel erg op kunststof draadjes dat hij meeneemt en ook het schrapende geluid op de achtergrond als je muziek luisterd laat mij denken dat het vinyl zou zijn.

En over dat platen spelen een must is, dat is het zeker niet. Alleen ik denk zelf dat iedereen die met hifi bezig is weleens platen gedraaid heeft in ieder geval ergens anders gehoord. En ik ben hierbij blijven hangen omdat ik het gewoon leuker dan CD's vind en de kwaliteit bij goede LP's gewoon hetzelfde is als bij cd's.

Het zou heel goed vuil kunnen zijn maar het lijkt heel erg op kunststof draadjes dat hij meeneemt en ook het schrapende geluid op de achtergrond als je muziek luisterd laat mij denken dat het vinyl zou zijn.

En over dat platen spelen een must is, dat is het zeker niet. Alleen ik denk zelf dat iedereen die met hifi bezig is weleens platen gedraaid heeft in ieder geval ergens anders gehoord. En ik ben hierbij blijven hangen omdat ik het gewoon leuker dan CD's vind en de kwaliteit bij goede LP's gewoon hetzelfde is als bij cd's.

Over de kwaliteiten van LP's/draaitafels gaan we het maar niet hebben. Daar zijn al genoeg (heftige) discussies over (geweest)...

Het was trouwens ook niet verwijtend bedoeld hoor, mijn opmerking over platen... Nevermind... :rolleyes:

Maar weer ff ontopic: Als het echt zo is dat de naald je platen naar de vernieling helpt, dan zou ik (uiteraard) niet meer met deze naald draaien. Dus een nieuwe naald erin (kan dat?) of een nieuw element... Voor advies over elementen moet je bij anderen op dit forum zijn. En Henk van Audioselectief ('Haudio' op dit forum) schijnt er veel over te weten... :rolleyes: