Weerstand Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Enige tijd geleden heb ik twee grote IMF-luidsprekers gekocht. Tweedehands, uiteraard. Op zich werkt alles prima, althans volgens mij, maar toch leek het mij zinvol de condensatoren in het filter te vervangen. En aangezien ik nog een la vol Chateauroux MKP's heb liggen ...... Het probleem is nu dat die condensatoren en ook andere ambitieuze, over het algemeen ontworpen zijn voor een spanning van 400 volt of meer en dus nogal omvangrijk. Met nadere woorden, ze passen niet op de filterprintplaat. En nou kan ik wel alles op een plankje monteren maar eigenlijk wil ik de oorspronkelijke filterprintplaat blijven gebruiken. Mijn vraag is dus: zijn er ook 'audiofiele' condensatoren gemaakt voor een lagere spanning (50 tot 100 volt) en dus kleiner van omvang? Alvast bedankt. Weerstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 3 november 2004 Report Share Posted 3 november 2004 Mijn vraag is dus: zijn er ook 'audiofiele' condensatoren gemaakt voor een lagere spanning (50 tot 100 volt) en dus kleiner van omvang? Bij een foliecondensator heeft een hogere toelaatbare spanning ook een betere kwaliteit. Volgens mij zijn de gangbare merken voor luidsprekers allemaal vrij hoog. Wima (Stringent requirements) heeft wel MKP filmcondensatoren met lage spanning (100 Volt), deze zijn ook makkelijk in te bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 5 november 2004 Author Report Share Posted 5 november 2004 Enige tijd geleden heb ik twee grote IMF-luidsprekers gekocht. Tweedehands, uiteraard. Op zich werkt alles prima, althans volgens mij, maar toch leek het mij zinvol de condensatoren in het filter te vervangen. Weerstand Beste Weerstand, Ik zou me tweemaal bedenken alvorens dat te doen , hou in ieder geval de oude onderdelen vast , dan kunnen die er zo weer ingezet worden Richard en Ruud, bedankt. Het zal inderdaad wel met 'een plankje' eindigen. Weerstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts