Jump to content

Modificatie Kef 103/2

treble
 Share

Recommended Posts

Hallo verwende oren

mijn oren zijn ook verwend

en sinds ik een paar kleine kefjes met bi-wire heb aangesloten

vallen de andere verzamelde speakers een beetje tegen.

Nu heb ik een paar Kef 103/2 staan uit '86 geloof ik kan ook

eerder zijn waarvan ik het hoog wat te versluierd vind,

heeft iemand een idee over wat je zoal met een standaard-speaker kunt doen

om hem naar eigen inzicht te optimaliseren?

ik denk dan ieder geval aan vervangingen van conussen, maar interessanter vind ik de eventuele mogelijkheid van het modificeren van het scheidingsfilter.

iemand enig idee hoe ik deze toch al niet misselijke Kef reference 103.2 of speakers in het algemeen kan 'opwaarderen'

- hoe en waarom?

b.v.d.,gegroet

treble

Hallo treble,

een KEF modificeren is moeilijk. En zeker zo'n 103.2 (heb ik trouwens zelf ook).

Wat is het probleem?

KEF neemt de parasitaire eigenschappen van de onderdelen mee in de afstemming. De bextrene conus van de woofer heeft een (kleine) piek rond de 1 kHz. Die wordt gecompenseerd door het wisselfilter. Wanneer je de elco's vervangt door filmcondensatoren dan verstem je die compensatie met als resultaat dat die piek niet meer gecompenseerd wordt en dat je er een dip ernaast bij hebt gekregen.

En zo zit die hele KEF in elkaar. Heel knap gedaan!

Wat je wel kan doen is de beveiliging er tussenuit halen. Heb ik nog niet gedaan, maar het schijn veel te helpen.

En als je de conussen wilt vervangen:

Koop dan andere luidsprekers!

De KEF 103.2 heeft 1 van de beste bextrene conussen die er bestaat (Spendor misschien beter?). Bextrene heeft zo zijn voor- en nadelen. Voordeel is de stijfheid in combinatie met neutraliteit. Het enige nadeel is die (kleine) 1 kHz piek.

Bi-wiren is smaak afhankelijk. Ik hou er NIET van. Gebruik in ieder geval geen plastic aansluitdoos maar gewoon 4 gaten door het hout (2 heb je er al).

Groeten, Hans