Jump to content

piedpiper verbouwen?

jeewee
 Share

Recommended Posts

bij deze wil ik jullie het volgende voorleggen:

Ik ben al sinds jaar en dag tevreden eigenaar van een duo PiedPipers(eerste generatie). Nu heb ik van een vriend twee bushhorns geleend. Ik ben gecharmeerd geraakt van het breedband principe(1 klein speakertje staat toch erg eigenwijs) maar meer nog van de muzikaliteit en spreiding van deze boxen. Na vergelijking klinken die Pipers toch wel erg schel en komt het geluid duidelijk uit 1 bron. Wat ik in de Bushhorn wel mis is de diepe bas(dat kunnen die Sonic woofers in de Pp'ers wel!). Nu is het volgende idee gaan borrelen :

Ik vervang de mid en hogetoon speakers van de PiedPipers door een set goede breedbanders(inbouwen op de plaats van de middentoner) en tracht het geheel correct te filteren. Als versterker heb ik de Cambridge Audio A3i waarop de mogelijkheid van bi-amping zit. Kan ik nu de Sonic woofers en het toekomstige breedband speaker middels de bi-amp optie aansluiten of wil ik weer eens iets wat absoluut niet kan?

Zoals wellicht uit bovenstaande te lezen valt ben ik niet zwaar thuis in de wereld die modificeren heet. Reacties hoeven echter niet in Jip en Janneke taal daar de eerder genoemde vriend wel in staat is e.e.a. te vertalen.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Jeewee:

Is het proberen waard denk ik.

Plaats bijv. het bekende Vifa breedbandertje in een klein gesloten kastje in de PP pijp en laat die ongefilterd zijn werk doen.

De PP woofers zou ik dan mee laten lopen tot zo'n 100 hz, dmv een eenvoudig 6 db filter, met behoud van de imp. correctie van de woofertjes, en evt een rendementsaanpassing.

Naar mijn mening heb je dan een systeem met de ruimtelijkheid van een breedbander en een soort van subwoofer voor het nodige laag.

Ik ben benieuwd wat anderen hiervan vinden? :unsure:

Ik denk dat het rendement van dat Vifa breedbandertje wel eens te laag zou kunnen zijn. Het idee is naar mijn idee wel goed, misschien dat het beter gaat met een Fostex, die hebben meestal wat meer rendement.

Maar als de biamp functie van de Cambridge Audio inhoud dat je vier eindtrappen tot je beschikking hebt kun je de eindtrap voor de Vifa's ook wat harder laten werken.

• 3 weeks later...

jeewee,

Ik ken de pp's. Ik weet dat het moeilijk is om ze te evenaren.

Het heeft mij slechts ca 20 jaar gekost.

Als ik jou was, zou ik de boxen opnieuw bouwen. Stop daar dan in wat je wilt en experimenteer. Je kan dan altijd terug naar de oorsprong.

De breedbander moet je nooit ongefilterd aansluiten. Hij zal uit fase zijn met de bas of het hoog. Uit fase met het laag verminderd het laag weergave met zeker de helft. Laat de woofers met een spoel 6Db meelopen tot ca 150Hz. Dan de breedbander met een spoeltje tot zohoog je wilt. Een tweeter is geen luxe.

Een breedbander zal nameleijk nooit echt laag of echt hoog kunnen produceren.

Wat ik ook eens heb geprobeerd is de woofers en midden kaal aan te sluiten.

Het klonk best goed. Misschien ook bij jou het proberen waard.

Sytse

Ik vond de PPipers tot voor kort erg goed in het laag maar miscchien zat dat iets meer tussen mijn oren dan dat het daadwerkelijk mijn oren bereikte...

De afgelopen weken naar veel ander zelfbouw werk geluisterd (o.a. Vifa's en breedbanders i.c.m. actief laag). en ben toch enigszins van mijn geloof gevallen.

Pied Pipers dan toch maar verkopen en iets anders aan de kabels hangen? Ik ben er nog niet uit..

Meen je dat echt? Dat je het laag van de PP's goed vindt?

We hebben het hier over de oorspronkelijke versie. Als de versterker stabiel is bij lage impedanties en de demping onderin de box goed is geproportioneerd, doen ze het heel zeker erg goed.

Sytse

jeewee.

Ik begrijp best wel je twijfels. Het is natuurlijk zo, dat de ontwikkelingen zijn doorgegaan.

Ik ben geboren in het tijdperk van buizenversterkers en breedbanders en heb al heel wat met breedbanders gebouwd. Meestal voor orkest doeleinden en PA, maar ook voor mijn platenspeler thuis.

Ik begrijp best wel waarom de breedbander weer in de belangstelling staat. Ze kunnen ontzettend goed het karakter van instrumenten neerzetten en nu nog beter dan vroeger.

Het blijven echter nog steeds breedbanders en blijven achter in laag en hoog.

Dat was ook de reden dat men ooit, lang geleden bas, midden en hoogtoners heeft bedacht.

Als ik weer iets met breedbanders zou gaan doen, zou ik ze kaal aansluiten en ondersteunen met een tweeter, 6db gefiltert.

Ik ben zelf verslingerd aan TL boxen en heb recentelijk een nieuw stel in gebruik.

Ik heb in een bestaand ontwerp mijn eigen keuze aan speakers gezet. Gewoon gegokt en dus een foute basmidden er ingezet.

Deze vervangen door een andere. Het resultaat was verbluffend. Net als de PP destijds, een toevalstreffer.

De kombinatie van basmidden SPH135KEP van Monacor met de ribbontweeter MHT12 van visatoon is alsof je naar een breedbander luisterd.

En dat alles is heel simpel 6db gefilterd.

Mijn luistervriend met de PP's vind voor de eerst keer, dat ik zijn PP's heb ingehaald.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen.

Sytse

O jee

Per ongeluk mijn bericht weggegooid.

Joboton,

Je hebt je bericht weggooid.

Ik had het echter nog net op tijd gelezen.

Het luisteren naar muziek is denk ik persoonlijk.

Ook wat je aanspreekt in muziek. Het is een onderwerp waar we hier niet uit zullen komen. Daar zijn luisteravonden voor nodig.

Sytse

Sytse en Joboton,

Dank voor de reacties, verder valt het me tegen wat ik aan reacties krijg(ligt het aan dit forum in het algemeen of aan de "anti PP lobby"?).

Even een stukje voorgeschiedenis : ik heb de PP's zo'n 16 jaar geleden aangeschaft en was dus altijd een tevreden luisteraar(ook wel een beetje in de hype rond deze zuilen meegegaan...). PP's heben dus alle originele ingredienten, waaronder de Sonic woofers en het nog originele(achterhaalde?) filter. Zelfs het "pyramideschuim" binenin is nog authentiek. Ik heb verder niks onderin liggen qua demping. Hoewel ik er nog over denk om ze te verkopen en iets anders te gaan bouwen zijn verdere tips ter verbetering nog ten alle tijden welkom!

PS : Het zou me toch aan het hart gaan om afscheid te moeten nemen. Zelfs mijn vrouw(wellicht een van de weinigen in dit land) vindt ze mooier dan menig ander rank zuiltje..

Beste jeewee,

Jouw vrouw is echt niet de enige vrouw die de PP mooi vind klinken.

Het doet me genoegen dat je de PP's nog origineel hebt gelaten.

En ja, er was destijds commercieel verzet tegen de PP.

Ik kom er nogmaals op terug dat je, als je wat anders wilt, eerst dat andere moet hebben voor je het oude schip achter je verbrand.

Anders zit je, net als ik heb gehad, steeds naar boxen te luisteren die het maar niet goed willen doen.

Ik weet niet waar je woont. Als je niet te ver van Dokkum woont, mag je bij mij komen luisteren. Mail me dan. Ik denk dat je net zo naar huis gaat als de anderen die zijn wezen luisteren. Daar was ook een breedbandfreak bij.

Ik zit zelf ook nog steeds met "m'n bek vol tanden" als ik er naar zit te luisteren.

Mijn vrouw interesseerd zich helemaal niet voor mijn hobby, maar gaf wel een groot compliment in de vorm van : het lijkt wel of ze in de kamer staat te zingen.

Heb ik het toch es een keer voorelkaar gekregen.

Hierbij een foto geplaatst.

boxen.jpg

PS: In andere forums ben ik Sietse. Bij mijn aanmelding in dit forum heb ik een fout in het e-mail adres getikt. Op mijn verzoek bij het management dit ongedaan te maken wordt niet gereageerd. Dit even, omdat ik bekenden tegenkom van hifi.nl forum.

Beste JEEWEE

Ik zou de rattenvangers mooi origeneel laten en wat anders gaan bouwen..

Dat schelle kan aan de kwaliteit van de filteronderdelen liggen

Vooral de serie condensator voor de tweeter is bepalend..

Heb al eens een andere versterker eraaan gehangen

Een klasse A Marantz , Sugden, Mission of Bryston ??

Het idee van Spido is een hele mooie optie :cool2::cool2:

Ik neem aan dat de kastafmetingen hetzelfde kunnen blijven Spido

Ook het idee van Sytse (Sietse)

Tja of de spekstenen speakers van Klaas Feenstra

"de oude spiekrboer" (de schepper van de Pied Pipers)

Mogen er nog vele creatieties uit dat oude wijze brein ontspruiten ;););) )

Misschien weten jullie het niet maar binnenkort 17 oktober zit heel Nederland bij KLaas ik hoop dat we wat van hun ervaringen mogen delen