Jump to content

Surround set op gewone radio?

Senne
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik zou graag op mijn doodgewone radio (Philips MC-30) een surround set willen aansluiten. Maar is dit mogelijk? Is dit bij elke cd dan, of is dat enkel bij speciale cd's? Mijn kamer is trouwens maar 3m op 5m...

Alvast bedankt

Op jouw Philips kan wel een surround set worden aangesloten maar ik denk dat je er weinig mee opschiet.

Je kunt dan alleen maar cd's en radio luisteren in surround. Voor de afmetingen van jouw kamer volstaat een alles in

Dus, je bedoelt dat ik eigenlijk dan een DVD-speler moet aansluiten op mijn Philips? Maar voor mij is het goed genoeg dat ik enkel cd's en radio in surround hoor. Maar je kan dus elke cd surround afspelen?

In de handleiding staat trouwens ook vermeld dat je geen luidsprekers mag aansluiten met een lagere impedantie dan die vand e bijgeleverde luidsprekers. (Deze is 8 Ohm) Moet ik hier rekening mee houden?

En hoe werkt het dan met de aansluiting van de boxen? Moet dit dan via een decoder gebeuren die je dan aansluit op je AUX uitgang?

Als je surround wilt hebben, zul je allereerst een surroundversterker moeten kopen. Daar zit een decoder in en 5, 6 of zelfs 7 versterkers voor de speakers. Feitelijk is je Philips dan overbodig geworden. Tenzij je die nog als cd-speler wilt gebruiken, dat kan natuurlijk. Je kunt ook een losse dvd-speler (of alleseter; eentje die ook dvd-audio en/of super audio-cd kan afspelen) kopen en op de surroundversterker aansluiten. Een alles-in-een apparaat (decoder, versterkers en dvd-speler in 1) kan ook, maar is meestal niet geweldig. Je kunt beter een goede surroundversterker kopen en een wat mindere dvd-speler of zo... of je Philips houden en als cd-speler laten fungeren.

Als je dan dus een surroundversterker hebt, kun je daar in principe elke speaker(-set) aan hangen die je wilt. Maar natuurlijk is de ene speaker makkelijker aan te sturen dan de ander. Kwestie van proberen denk ik...

Ps. waarom zou je cd in surround willen trouwens? Het is natuurlijk aan jou, maar cd is stereo opgenomen en dus voor 2 frontspeakers bedoeld. In surround hoor je dus eigenlijk 2 keer hetzelfde: een keer van voren en een keer van achteren (en wellicht ook nog door de centerspeaker). Ik weet niet of dat nou zo geweldig zal klinken. Bovendien, als je toch geld wilt uitgeven voor een mooi geluid, en alleen maar cd en radio luistert, dan zou je mijns inziens een mooier geluid krijgen als je een goeie stereoversterker koopt + speakers. In een kamer van 5 bij 3 zal dat bovendien al moeilijk genoeg te plaatsen zijn, lijkt me (in mijn geval wel iig; mijn kamer heeft vergelijkbare afmetingen). Maar nogmaals, ik wil je keuze niet afkraken of zo, het zou alleen niet mijn keuze zijn geweest en het is dus bedoelt als goed bedoeld advies.

En welke speakers heb ik dan nodig voor een gewoon mooi geluid in mijn kamertje? Want als dat surround niet echt wil lukken, dan hoeft dat voor mij ook niet....

Ik zeg niet dat surround niet in je kamer kan of zo hoor, alleen dat cd eigenlijk niet voor surround is bedoeld. Maar als jij toch graag surround wil, dan is dat opzich geen probleem natuurlijk.

Speakers en versterker moeten bij elkaar passen zeg maar. Moet je zelf bepalen door verschillende combinaties te gaan luisteren (liefst bij je thuis, maar je kunt natuurlijk een selectie in de winkel maken). Een goede winkel geeft je wel de mogelijkheid om te komen luisteren. Gewoon eens gaan vragen bij een hifi-winkel...