Jump to content

Op welke manier?

PD
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben nieuwsgierig op welke manier enkele forumleden hun akoestiek hebben aangepast om zo een betere set prestatie te behalen. Mensen met dipool speakers vloerbedekking/dempingsmateriaal aan de wand achter de speakers? Staande golven breken en het minimaliseren van ongewenste reflectie's? Wat was/is jouw plan van aanpak en waarom?

Groeten, PD Hogeterp B)

Het enige wat ik (mede) heb gedaan om de akoestiek een beetje te optimaliseren is gordijnen. (die altijd voor 1/3e dicht zijn, en dus niet alleen in de hoek hangen)

Verder nog een groot tapijt, tussen de bank en de set, sinds ik een laminaatvloer heb.

Mocht ik t.z.t nog 'n keer gaan verhuizen is de kans groot dat ik weer gewoon tapijt neem i.p.v. laminaat.

Ik zou de (nog steeds niet geweldige) akoestiek van mijn kamer op zich nog verder kunnen optimaliseren, maar dan worden 't van die meer drastische maatregelen, die naar mijn smaak 't interieur dusdanig zouden aantasten dat ik 't er niet voor over heb.

Zoals gordijn of tapijt boven de bank, of van die eierdozen/noppenschuim aan de muur hangen.

Of van die dempende 'tubetraps' in de hoeken plaatsen.

(zien er uit als een rol vloerbedekking van ongeveer 1 meter hoog)

winston_tubetraps_web.jpg

Kortom, 't kan beter, maar ik vind 't voorlopig prima klinken zo.

Btw, zomers wanneer 't overdag minimaal zo'n 22 graden is heb de zowel rolgordijnen als daarvoor nog de overgordijnen helemaal dicht, de hele dag.

Dit om de warmte binnen tegen te gaan

En dan klinkt 't wel beter.

Mvg,

Alco

Voor "casual listening" bestaan mijn akoestische maatregelen uit:

- gordijnen

- parketvloer met daarop een tapijt dat ongeveer 70% van het totaal oppervlak beslaat en in elk geval de volledige vloer tussen de speakers en tussen de speakers en luiterplek vult.

- GEEN salontafel tussen de speakers en de luiterplek (dit scheelde echt veel).

Voor de 'serieuzere' luistersessie voeg ik daar aan toe:

- zitbank schuif ik ongeveer 40cm naar voren om zo wat verder van de achtermuur af te zitten.

- Panelen van noppenschuim over een oppervlak van 1,2x2 meter tegen de muur achter de luisterplek om de 1e orde reflectie te dempen.

beste PD ,

toen ik hier ging verbouwen heb ik eerst mijn plafond vernieuwd (moest toch gebeuren)

ik heb een gipsplafond , en heb dat zwevend onder de houten vloer van de bovenverdieping hangen , met de rachels niet op vaste plaatsen .

tussen het gipsplafond en de houten vloer van de bovenverdieping heb ik een laag glaswol gestopt ,

dit alles om het laag zoveel mogelijk te absorberen .

op de grond heb ik hoogpolig tapijt (op een betonnen vloer)

de muren van mijn kamer zijn van cellenbeton blokken (oude bouwwijze 1964) die zijn licht en geven het laag makkelijk door naar de naastgelegen vertrekken .

aan de muren heb ik zoveel mogelijk dingen opgehangen (oude houten klok, fotolijsten, grote spiegel, lampen , kandelaar, )

verder twee flinke kasten en een dekenkist vol met rommel.

stoffen bankstel , en stoffengordijnen voor het raam (hangen in een soort boog.

in het raamkozijn zoveel mogelijk grote planten (zeker achter de esl om het dipool geluid te verstrooien )

- gordijnen

- parketvloer met daarop een tapijt dat ongeveer 70% van het totaal oppervlak beslaat en in elk geval de volledige vloer tussen de speakers en tussen de speakers en luiterplek vult.

- zitbank schuif ik ongeveer 40cm naar voren om zo wat verder van de achtermuur af te zitten.

- Panelen van noppenschuim over een oppervlak van 1,2x2 meter tegen de muur achter de luisterplek om de 1e orde reflectie te dempen.

De leuterplek is toch rondom de salontafel? ;)

Ja, zo bezien zijn er inderdaad twee goede redenen om zo'n salontafel ver van je set weg te houden Ron:

- voorkomt hinderlijke 1e orde reflecties

- voorkomt (de welliswaar zeer natuurlijke, maar o zo hinderlijke) klanken van kwebbelende (koffie)drinkers.

- voorkomt (de welliswaar zeer natuurlijke, maar o zo hinderlijke) klanken van kwebbelende (koffie)drinkers.

Ik was destijds bij jou met Audiopaul en hij had echt geen salontafel nodig voor .... :lol:

Andr

Denk eerst, als je tenminste de mogelijkheid hebt te kiezen, over de kamer waar je de spullen het best meer kunt zetten, waar je voor je gevoel en naar je gehoor het minst hoeft aan te passen.

Ik kon kiezen uit de woonkamer (houten vloer, gestucte wanden, natuurstenen salontafel e.d., televisie waar geregeld naar wordt gekeken, zodat er gen mogelijkheid is muziek te luisteren), voorkamer beneden (houten vloer, houten lambrizering), eetkamer (idem) of een klein kamertje op de bovenste verdieping (3 x 4 meter).

Ik heb gekozen voor de laatste: weliswaar is een brede soundstage hier niet mogelijk, maar voor de rest is de kamer akoestisch zeer goed.

Een van de korte wanden is geheel gevuld met een geheel gevulde boekenkast. Daar staat de installatie nu voor, met de Magnepans als speakers helemaal aan de uiteinden, ongeveer 85 centimeter voor de boekenkast. Tegenover de wand met de boekenkast bevindt zich de luisterplek. Een tweezitter. Een deel van de wand daarachter loopt, vanaf een meter boven de grond, schuin. Het andere deel bestaat uit een raam waarvoor over de gehele lengte een rolgordijn hangt. Naast het bankje staat de pc en bevindt zich een dikke balk. Een van de lange wanden loopt vanaf een meter van de grond eveneens schuin. In het midden zit een dakkapel. Ook hier een rolgordijn voor het raam. Over een lengte van een meter of twee staan elpees.

In de andere lange wand zit een deur en zijn twee plankjes bevestigd waarop nu cd's staan.

Het plafond is ge

- gordijnen

De leuterplek is toch rondom de salontafel? ;)

Hallo Ron,

Heb jij geen Magnepans? Heb jij ook akoestische ingrepen gedaan omdat je speelt met een dipool?

groeten, PD Hogeterp <_<