PD Posted 6 mei 2004 Report Share Posted 6 mei 2004 Beste allemaal, Misschien is dit onderwerp al enkele keren gevallen. Maar ik ben toch nieuwsgierig naar wat jullie te zeggen hebben over het verschil tussen Magnetostatische weergevers en de Electrostatische. Heeft een Magnetostaat meer voordelen (gezien onderhoud enz.) dan een Electrostaat. Hoe zit het met aansturing? Een Electrostaat heeft vaak een slordige impedantie verloop met dipjes in het hoog tot soms wel 1 ohm. Een Magnetostaat vaak een vrij vlakke maar relatief vergeleken meeste dynamische systemen toch weer vrij laag. Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met Magnetostaten versus Electrostaten. Hoop op reactie's uit ervaring! groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 6 mei 2004 Report Share Posted 6 mei 2004 Het enige wat ik aan ervaring heb met magnetostaten en electrostaten is 't feit dat ik ooit een set Magnepan SMG-A's heb gehad, en een set AudioStatic's ES200r. Het voordeel van magnetostaten is 't feit dat ze niet op 't lichtnet hoeven te worden aangesloten en over 't algemeen net iets makkelijker zijn aan te sturen. In mijn situatie/kamer destijds klonkt de SMGA's beter dan de Audiostatic's. Meer kan ik er helaas niet over vertellen. Vind wel dat electrostaten fantastisch kunnen klinken in met name 't midden/hoog, maar goed je blijft natuurlijk zitten met 't folie dat om de zoveel jaren weer opgespannen dient te worden. (toch ?) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 6 mei 2004 Author Report Share Posted 6 mei 2004 Hallo Alco, Tige tank! bedankt, voor je reactie! Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 mei 2004 Report Share Posted 6 mei 2004 van magnetostaten weet ik echt niks (ga ik me nog eens in verdiepen) maar van esl's weet ik alles qua onderhoud is een esl net zo gevoelig als iedere andere speaker . een beetje tweeter of woofer gaat ook geen 15 jaar mee. mijn acoustats zijn uit 1990 hebben al weet ik hoeveel meegemaakt , en blijven spelen . het voordeel van een esl tov een magnetostaat is denk ik dat het membraam van een esl vele malen lichter is . ook moeten magnetostaten het met een aparte ribbon doen voor het hoog , terwijl bij een esl de hoogstrook deel uitmaakt van hetzelfde membraam als het laag , en daardoor zeer fase rein is . Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 6 mei 2004 Report Share Posted 6 mei 2004 Beste alleemaal, Een kleine nuance is hier op zijn plaats,het membraam van een elektrostaat wordt over de gehele oppervlakte aangedreven door de elektrische krachten,vandaar de lineaire beweging,ergo fase-reinheid.Groetjes,een oude audioot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 ... terwijl bij een esl de hoogstrook deel uitmaakt van hetzelfde membraam als het laag , en daardoor zeer fase rein is . Enig idee wat de trafo in de elektrostaat met de fase doet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 Beste allemaal, Daarom kiezen sommige fabrikanten voor een direkt gekoppelde h.s. buis op de electrostaat ,b.v.Beveridge en vroeger de Acoustaat-X systemen, van Dayton-Wrighy weet ik dit niet . Goetjes,de ouwe audioot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 ... terwijl bij een esl de hoogstrook deel uitmaakt van hetzelfde membraam als het laag , en daardoor zeer fase rein is . Enig idee wat de trafo in de elektrostaat met de fase doet? volgens betrouwbare bronnen geeft de trafo geen probelem mbt de fase. mocht dat wel zo zijn , dan nog stuurt de trafo de esl als Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 Beste allemaal, Ik denk dat PD meer informatie wil of reakties van mensen die beide systemen langer hebben kunnen vergelijken,dus gehoormatige luisterervaring.Informatie over fase-lineariteit ,hetzij mechanisch of elektrisch gecompenseerd,heeft hij denk ik op dit moment niet zoveel aan.De gasgevulde Dayton-Wright waar ik het over had,heb ik een keer beluisterd,en moet zeggen ze kwamen echt LAAG! Apogee is ook een te gek alternatief als mg,mits goed aangestuurd.Groetjes en succes met je besluit!S.O.T.A Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 Ik denk dat het toch Van Medevoort wordt En die heeft volgens mij alleen (hybride) elektrostaten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 een beetje tweeter of woofer gaat ook geen 15 jaar mee Huh ?! Een beetje tweeter of woofer gaat zeker wel minimaal 15 jaar mee! M'n vorige speakers waren Linn Kan's uit 1983. Die heb ik vorig jaar verkocht, en waren toen dus al zo'n 20 jaar oud, maar zowel de tweeter als de woofer funcioneerden nog prima. Die oude woofers met zo'n foam-rand i.p.v. rubber, die gaan inderdaad minder lang mee. To get back on-topic... wat Henrie zegt zit ook wat in, PD. Van Medevoort maakt al jaren een smalle electrostaat die dan gecombineert word met een losse kast voor 't laag. Heb 'm nog nooit beluisterd, maar dat moet op zich wel prima combineren met Van Medevoort versterker. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 7 mei 2004 Author Report Share Posted 7 mei 2004 Ik denk dat het toch Van Medevoort wordt En die heeft volgens mij alleen (hybride) elektrostaten... Whaha, nee Henrie daar gaat het mij niet om! Ben nieuwsgierig naar de vergelijkingen qua omgang, aansturing, plaatsing, fase, laag extensie enz. tussen Full-range magnetostaten / electrostaten.. groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 Beste PD, Ik vergat te vertellen dat de ouwe type Quad esl-55 in tegenfase is aangesloten. Dus als die met een sub wordt gecombineerd,de aansl. van beide esl's omdraaien.Al is deze weergever niet waar je op zit te wachten.Van de Esl-63 weet ik het niet .Nooit gemeten.Groetjes,Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 Beste PD, Ik vergat te vertellen dat de ouwe type Quad esl-55 in tegenfase is aangesloten. Dus als die met een sub wordt gecombineerd,de aansl. van beide esl's omdraaien. je kunt ook de speaker omdraaien Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 Beste Eric, You must be joking!Ever seen the backside of an esl-55? Cheers mate ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 Ik heb beide systemen langere tijd kunnen beluisteren en ik geef de voorkeur aan een full size magnetostaat met flinke ribbontweeter. Met mijn interesse voor uiteenlopende soorten muziek is de magnetostaat wat meer allround dan een esl, al blijft deze laatste voor 'gedoseerde' akoestische muziek onovertroffen. Het is dus niet zozeer een keuze voor een systeem, maar voor een combinatie die lekker klinkt. Qua onderhoud ontlopen de verschillende systemen elkaar niet zoveel. Bedenk wel dat zodra je tweedehands koopt, je een groot risico loopt vlot daarna met reparatiekosten te zitten. Liefhebbers van paneelspeakers doen ze niet zomaar weg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 9 mei 2004 Author Report Share Posted 9 mei 2004 Ik heb beide systemen langere tijd kunnen beluisteren en ik geef de voorkeur aan een full size magnetostaat met flinke ribbontweeter. Met mijn interesse voor uiteenlopende soorten muziek is de magnetostaat wat meer allround dan een esl, al blijft deze laatste voor 'gedoseerde' akoestische muziek onovertroffen. Ha Ron, Gister heb ik beide systemen nog eens naast elkaar gehad. En dit is nou precies wat ook mijn conclusie was naar een aantal uurtjes luisteren met verschillende soorten muziek! groeten, PD Hogeterp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts