Headshell Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 Wat is jouw mening? Welke mat vind jij de beste? Welke systemen heb je tot nu toe gebruikt? Waarom is degene die je nu hebt beter? Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 5 mei 2004 Report Share Posted 5 mei 2004 Ik ga me hier niet als expert ter zake voordoen, maar op mijn Pro-ject RPM 4 had ik eerst de fabrieks vilten mat, maar ik draai al tijden met een plak bitumen op mijn platter. Ik heb het idee dat er minder rotzooi van de draaitafel te horen is, de platter gedempt wordt en dat het ook een solidere basis is voor de plaat. Alleen op de (MDF ) platter klinkt het wat te licht en te rommelig -ofzo, al lang niet meer vilt/naakt geluisterd. Ik kwam op het idee door TNT Audio, daar plakken ze ook nog een laag vilt onder dat bitumen. Ik heb eerder trouwens ook nog een gewone elpee op de platter gelegd, maar bitumen beviel toch beter. Grtz Bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 5 mei 2004 Author Report Share Posted 5 mei 2004 Bij wat voor een zaak haal je dat bituum? Het is waarschijnlijk niet dakleer van een loodgieter, want dat heb ik jaren geledebn geprobeerd en dat had dus een erg onfgelijkmatige dikte. Waarschijnlijk iets bij een autoaccessoirezaak vandaan. Interessant, want het is een goedkope mogelijkheid. En dat dempen, daar ben ik ook een voorstander van. Maar je hebt nog niet iets in de richting van een spotmat of een ringmat geprobeerd? Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 6 mei 2004 Author Report Share Posted 6 mei 2004 Ome Henk, heb je dan helemaal niks, geen clamp ook of zo? Kan je of wil je er geen mat op? Gewoon LP erop? Zo'n Leonardo is toch wel een DT? Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 6 mei 2004 Report Share Posted 6 mei 2004 Beste Headshell, ikzelf draai op mijn Rega P25 met de standaard viltmat en vind de resultaten daarmee het beste. Echter bij bijvoorbeeld een Clearaudio vind ik de weergave een stuk verbeteren d.m.v. het gebruik van de "Ringmat". Dat is een soort kurken mat. Ik heb deze beluisterd bij Multifoon te Rotterdam en hij staat ook afgebeeld op hun site: http://www.multifoon.nl/analoog.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertJean Posted 7 mei 2004 Report Share Posted 7 mei 2004 TRANSROTOR adviseert een soort dikke plaat wat van een soort vinyl (waar platen ook van gedrukt worden) gemaakt is. Die plaat zit standaard bij de aluminium plateau's. De Transrotors klinken trouwens het best met een aluminium draaiplateau. Ook voor de Leonardo is zo'n aluminium draaiplateau van 4 of 6 cm beschikbaar. De Fat Bob S doet het met een 8 cm dik aluminium plateau. Die bitumen worden die ook gebruikt om trillingen te dempen in b.v. speakers of b.v. metaalpaten van apparatuur? Die bitumen kunnen de platter dan uit balans brengen met onherstelbare gevolgen voor de as en het lager! Je kunt niet zomaar van alles op je platter leggen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts