Guest StayBlow Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 LS Vaak zie ik in berichten op het forum dat er gesproken wordt over 'gemodificeerde' componenten. Wat wordt daar nu precies mee bedoeld en is het werkelijk de moeite waard. Wat zijn de vereisten om een component te kunnen modificeren. Vriendelijke Groet, StayBlow Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 Beste StayBlow, De componenten van de componenten kunnen worden vervangen. Met andere woorden de componenten in de apparaten kunnen worden vervangen. B.V. elco's kun je vervangen door MKP's of MKT's ook Stiroflex is een mogelijkheid maar alleen in de lagere waardes want ze worden anders te groot en onbetaalbaar. Wat je ook kunt doen is een lage waarde MKP over een gewone elco zetten hierdoor verbetert de klank enorm. Ook kun je betere kabel gebruiken inwendig en dit solderen met zilversoldeer . Verder kun je de aansluitingen vervangen voor WBT's wil je nig verder gaan dan bestaat de mogelijkheid om de opamps te vervangen voor betere. Is het dan nog niet naar je zin dan wordt het tijd om uit te kijken naar betere componenten. Dat alles heet " modificeren " Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 20 december 2000 Report Share Posted 20 december 2000 Hallo StayBlow, Ik denk dat Haudio afdoende heeft uitgelegd wat modificeren inhoudt. Voor je jezelf er aan overgeeft moet je jezelf wel afvragen of je echt weet waar je aan begint. Aan betere connectoren monteren kun je je geen buil vallen, aan andere voedingselco`s (van een passende waarde) doorgaans ook niet. Maar zodra je met inwendige kabels, condensatoren en overige signaalbehandelende componenten aan de slag gaat moet je je realiseren dat een wisseling daarvan weliswaar een kwaliteitsverbetering op kan leveren, maar ook een verandering van klankkarakter, en dat hoeft niet altijd te zijn wat je beoogd had. Doe dus alleen dingen die je weer terug kunt draaien, en pas op met peperdure onderdelen, want als ze niet voldoen zit je er maar mooi mee. Overigens draagt een modificatie hoegenaamd niets bij aan de financiele waarde van een apparaat, dus daar moet je het zeker niet voor doen. Je modificeert uit hobby en nieuwsgierigheid, niet om het wiel opnieuw uit te vinden. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest StayBlow Posted 22 december 2000 Report Share Posted 22 december 2000 Henk en Marcel, bedankt voor jullie informatie, het upgraden van je set door het kopen van betere (andere) componenten is, zoals ik uit jullie verhaal kan lezen, te prefereen boven het modificeren van je oude apparatuur. Toch? VG, SB Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 22 december 2000 Report Share Posted 22 december 2000 Hallo StayBlow, Oude apparatuur modificeren heeft m.i. alleen zin als je niet over het budget beschikt om een zinvolle apparaatwissel te kunnen doen. Ik zou er zelf niet snel hoge bedragen insteken, omdat het hoegenaamd niets toevoegt aan de tweedehandswaarde van het apparaat. Maar wie al een set heeft, en zich tot een "schoenveterbudget" beperkt weet, kan best wel nut uit modificatie halen. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 22 december 2000 Report Share Posted 22 december 2000 Beste StayBlow, Helemaal eens met Marcel, je kunt beter je zuur of zout of zoet verdiende centjes of guldens of euro's aan nieuwe apparaten besteden dan aan oude achterhaalde producten Met Vriendelijke Groet, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts