Jump to content

stroom over 300b buis

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Gisteren viel mij op dat 1 van mijn 300b buizen (KR 300 bxls kanthal) op ongeveer de helft van zijn normale stroom stond (ongeveer 60 mA ipv 120 mA).

Na enige tijd stoken kroop de stroom weer wat op naar 100mA om vervolgens weer terug te vallen. De stroom blijft nu langzaam heen en weer gaan.

Weet iemand wat er in de eindbuis mis kan zijn? Ik heb de eindbuis uit het andere monoblok gehaald en die draait prima dus het ligt niet aan de versterker.

:(:angry: Echt balen van zo'n mooie buis...................

Gisteren viel mij op dat 1 van mijn 300b buizen (KR 300 bxls kanthal) op ongeveer de helft van zijn normale stroom stond (ongeveer 60 mA ipv 120 mA).

Na enige tijd stoken kroop de stroom weer wat op naar 100mA om vervolgens weer terug te vallen. De stroom blijft nu langzaam heen en weer gaan.

Weet iemand wat er in de eindbuis mis kan zijn? Ik heb de eindbuis uit het andere monoblok gehaald en die draait prima dus het ligt niet aan de versterker.

:(:angry: Echt balen van zo'n mooie buis...................

Hoi

Dubbel check of de gloeidraad spanning goed is / goed blijft. Check soldeerverbindingen daar. Als dat goed is, check dan de negatieve bias als die apart is. Als dat allemaal goed is (constant), meet dan eens de spanning over de roosterweerstand. Die mag hooguit enkele 100mV zijn. Als dat ook in order is, dan is de buis verdacht.

Ik weet dat je de kruisproef gedaan hebt, maar check, check.....

Guido

Waarom gebruik je niet de TJ 330B in mesh uitvoering? Deze is een stuk stabiler en klinkt ook nog eens veel homogener en gedetailleerder. Alleen levert hij minder vermogen dan de KR maar dat zou met jou Tannoys geen probleem moeten zijn.............

Ik draai met een speaker met 91dB rendement en deze buis op een dissipatie van 17Watt (ik schat in dat het uitgangsvermogen ongeveer 6 watt is), en dat levert in mijn situatie voldoende vermogen om de buren wakker te houden.

Groeten,

Waarom gebruik je niet de TJ 330B in mesh uitvoering? Deze is een stuk stabiler en klinkt ook nog eens veel homogener en gedetailleerder. Alleen levert hij minder vermogen dan de KR maar dat zou met jou Tannoys geen probleem moeten zijn.............

Ik draai met een speaker met 91dB rendement en deze buis op een dissipatie van 17Watt (ik schat in dat het uitgangsvermogen ongeveer 6 watt is), en dat levert in mijn situatie voldoende vermogen om de buren wakker te houden.

Groeten,

Dat is zeker een buis die ik ook een keer wil proberen. Om de kosten in de hand te houden wil ik voorlopig proberen om een vervangende buis te regelen voor de KR. Dat jouw installatie voldoen geluidsdruk produceert heb ik natuurlijk zelf kunnen ervaren ;)

Groeten,

Dat is zeker een buis die ik ook een keer wil proberen. Om de kosten in de hand te houden wil ik voorlopig proberen om een vervangende buis te regelen voor de KR. Dat jouw installatie voldoen geluidsdruk produceert heb ik natuurlijk zelf kunnen ervaren ;)

Idd, ik weet alleen niet meer of je toen bij mij ook de TJ's hebt gehoord?

Ik ben er in ieder geval wel uit, voor mij geen KR, WE of andere 300B's, de TJ levert alles wat ik wil horen.

Het is niet alleen de eerste die mesh anode's gebruikt (garantie voor gedetailleerde klank) in een 300B, het schijnt dat ze ook barium gloeidraden toepassen (TJ bevestigd dit gerucht alleen niet).

Wel heeft de buis een klank die aan de oude barium kathodes doet denken, en die klank is erg homogeen en gedetailleerd.

Groeten,

Stefan