JeroenKV Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Spido wou niks van laag bij ESL's weten en daar kwam e.a. naar voren. Hij begon over de blokgolven en ik vond dat irrelevant, omdat ze niks zeggen over de weergavekwaliteit. Na de hele discussie gevolgd te hebben (en wat toegevoegd) worden ze steeds irrelevanter en lijken meer een zoveelste marketing truuk van een luidsprekerfabrikant. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 (...) Het gaat erom dat Spido beweert dat hij met zijn grafzerken laagfrequente akoestische blokgolven kan produceren. (...) Beste Ravon, Wil je even aangeven waar ik dat heb beweerd? (Overigens: dat ik het NIET heb beweerd, betekent nog NIET dat mijn luidsprekers NIET heel goede akoestische blokgolfprestaties leveren!) Je hebt gelijk, dat heb ik je niet in directe zin zien beweren, je wekt wel de indruk dat ze dat doen. En dat is nou precies het meest irritant van Spido, hij probeert iedereen in een val te lokken door zeer secuur om tegaan met zijn uitlatingen hear. Hij zegt vaak maar bitter weinig terwijl hij veel suggereert. BTW spido en ravon hebben beiden een PB Nog iemand die wakker wordt.. dat is ook mijn irritatie, gewoon het hele gezeik om die PP heen (en de manier waarop). Hij doet net of ie de meest desknudige luidspreker ontwikkelaar is die op dit forum aanwezig mag zijn. Mvgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 (...) Had je dit al gezien? Kaldewaij en Van Tiel. Voortgezette wiskunde. Fourier theorie en systeemtheorie. ISBN 9031305758 Pagina 9. Een wisselsignaal heeft de volgende funktiebeschrijving: f(t) = 1 als 0<t<Pi en f(t) = -1 als Pi<t<2Pi Dit is een 2Pi periodiek signaal wat wisselt tussen 1 en -1. Een blokgolf dus. Helaas voor Spido wordt hier dus niet gerept over sinussen. Je kunt dit signaal beschrijven met een Fourierreeks die bestaat uit een oneindige reeks van sinussen en dankzij de convolutietheorie kun je dit signaal ook beschrijven met oneindige reeksen van andere signalen dan sinussen. Beste Ravon, Ja, natuurlijk heb ik dat gezien. Maar ik reageer niet op irrelevanties. Ongetwijfeld maak je geweldig veel indruk met je Voortgezette Wiskunde. Op jez Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 zorg ik dat ik een keer zo'n luidspreker thuis krijg om er eens goed naar te "luisteren" om de resultaten vervolgens te publiceren. Schitterend! Mvgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Als blijkt dat spido zijn uitleg over blokgolven toch klopt, ga je weer over de irreleavntie van blokgolven beginnen. Waaruit blijkt dan dat spido zijn uitleg klopt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 intermezzo: Spido beweert dat de luidspreker tijdens deze periode van DC druk is met het doorgeven van allerlei sinussen. Als je weet en begrijpt wat er zich in het tijdsignaal afspeelt, dan is het niet zo moeilijk te begrijpen dat Spido hier een kolossale denkfout maakt. Hier zou spido gelijk in kunnen hebben. Als de versterker de aangeboden blkokgolf niet als blokgolf weerkan geven (dus een bijna oneindige reeks van boventonen) doordat deze een beperkte resolutie heeft, dan worden er maar een paar golflengtes versterkt en uiteindelijk weergegeven door de luidspreker. Maar dan geeft hij ook geen blokgolf meer weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steks Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 intermezzo: Spido beweert dat de luidspreker tijdens deze periode van DC druk is met het doorgeven van allerlei sinussen. Als je weet en begrijpt wat er zich in het tijdsignaal afspeelt, dan is het niet zo moeilijk te begrijpen dat Spido hier een kolossale denkfout maakt. Hier zou spido gelijk in kunnen hebben. Als de versterker de aangeboden blkokgolf niet als blokgolf weerkan geven (dus een bijna oneindige reeks van boventonen) doordat deze een beperkte resolutie heeft, dan worden er maar een paar golflengtes versterkt en uiteindelijk weergegeven door de luidspreker. Maar dan geeft hij ook geen blokgolf meer weer Of de golf nu een perfecte blok of een geclipte sinus is, dat maakt niet uit. Dat bedoel ik niet, ipv de oneindige reeks krijgen de PP's misschienmaar 20 sinussen aageboden die ze gewoon verwerken, de meetmicrofoon van klaas is weer niet nauwkeurig genoeg om deze te onderscheiden en maakt daar dus automatisch een blokgolf van. En zo kan je dus een blokgolf laten zien en horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 (...) ...en als de feiten duidelijk zijn vindt Spido blokgolven plotseling weer irrelevant. Zoals het hoort. Beste Ravon, WIL je mij niet begrijpen... of KUN je me niet begrijpen? Blokgolven zijn zeer relevant. Voor het testen van fasecoherentie: zowel bij luidsprekers als bij andere onderdelen van de audioketen. Voor het testen van andere aspecten zijn weer andere signalen van belang. Wat niet relevant was, dat is jouw "Voortgezette Wiskunde". Leuke wijsneuzerij om indruk mee te maken. Maar we hebben er niks aan, hier. Blokgolven bastaan al sinds mensenheugenis, en ze hebben altijd bestaan uit grondfrequenties plus een in principe oneindig aantal oneven harmonischen. (Hoe veel oneven harmonischen dat zijn, hangt af van de kwaliteit van je generator. En daarmee dus ook hoe "ideaal" de blokgolf wordt. Hoe steil de flanken worden, hangt van het aantal harmonischen af.). Met blokgolven zijn zeer belangwekkende fasebeproevingen gedaan, die serieus en op hoog niveau (AES, bijvoorbeeld) zijn geaccepteerd. Het schrijven van sinusjes om wisselspanningen aan te geven, is een vertrouwde en evenzeer geaccepteerde methode. Weliswaar komt deze schrijfwijze (die is ontstaan door de aan een draaispoelmeter bevestigde tekenstift die uitslagen maakte op een draaiende rol papier) niet helemaal overeen met de modernste idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 (...) dan had Spido waarschijnlijk gedacht dat hij die andere golfvorm op zijn scoop waarnam. Hij beweert ook zo leuk dat hij die sinussen echt ziet.(...) Beste Ravon, Alweer een leugen! Mijn scoop vertoont blokgolven. Ik heb niets anders beweerd. Maar ik w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 hahahahahaha hier word je toch melig van, potverdepotver, hahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 hahahahahaha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Zeg Ravon, Begin jij nu ookal van die Spido-eigen leestekens te gebruiken? Mvgr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Zeg Ravon, Begin jij nu ookal van die Spido-eigen leestekens te gebruiken? Mvgr Ehhhh, welke bedoel je ? D Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Beste Ravon, Sorry jongen, maar ik was eventjes weg! Ik moest even iets voor jou opzoeken... Intussen heeft Sherwin er toch wel voor gezorgd dat jij je niet verveelde? Goed zo! En jij hebt Sherwin gezellig bezig gehouden? Fijn! Zeg Ravon, ik denk dat ik het je niet goed genoeg kan uitleggen. Voor jou is, geloof ik, een h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sherwin Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Hahaha die Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 beste ravon, jij vind blokgolven irrelevant. dan ga jij spido te vuur en te zwaard bestoken over de blokgoleven zelf, als blijkt dat spido zijn uitleg over blokgolven toch klopt, ga je weer over de irreleavntie van blokgolven beginnen. nu moet spido weer drie pagina's uitleggen dat het kunnen weergeven van blokgolven een hele positieve eigenschap is een speaker, Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 maar de tip van spido met dit plaatje is ook een goede uitleg. wie heeft er nu gelijk?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 maar de tip van spido met dit plaatje is ook een goede uitleg. wie heeft er nu gelijk?? De waarheid ligt atijd in het midden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 (...) Ha, die Klaas! (...) Beste Ravon, Gelukkig hoefde jij die cursus zelf niet te volgen, want hij zou vast te moeilijk voor je zijn geweest! Je verwart niet alleen blokgolven met gelijkstroompulsen, maar ook nog Spido met Klaas. Je kent ze alle vier kennelijk niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Beste Ravon, Tegen wie had je het nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 Beste Ravon, Dan reageer ik! Spido, dus. Want alle stomme suffe sukkels hear denken dat ik Klaas ben. Dus als een stomme suffe sukkel "Klaas" schrijft, bedoelt hij "Spido". Ik hoop nu maar dat dit niet te moeilijk voor je was... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 En Andre leest weer geduldig mee en lacht zich een helemaal krom, niet dan? Voordat alles weer in de mod-bin verdwijnt Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 spido en ravon zullen het beide wel weten. (ze geven beide overtuigende verklaringen) maar , wat heb jij er op tegen ravon, als spido zegt dat een speaker blokgolven moet kunnen weergeven (oftewel een fase rein signaal moet reproduceren) ben je daarmee eens ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 20 mei 2005 Report Share Posted 20 mei 2005 maar , wat heb jij er op tegen ravon, als spido zegt dat een speaker blokgolven moet kunnen weergeven (oftewel een fase rein signaal moet reproduceren)ben je daarmee eens ?? Daar gaat het dus helemaal niet om in deze discussie. Ravon zegt dat je geen laagfrequente blokgolven kunt meten met een microfoon en daarin heeft ie gewoon gelijk, omdat een conus stilstaat/stil zou moeten staan tussen de opgaande en neergaande flanken van een blokgolf. Dan is er dus geen verandering van druk, dus houdt de drukgolf daar op te bestaan. En spido beweert juist dat de speaker dan nog allerlei sinussen of andere signalen staat uit te poepen. Daar gaat de discussie over... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 20 mei 2005 Author Report Share Posted 20 mei 2005 duidelijk! nu de discussie over blokgolven wat vast loopt heb ik gelijk nog een vraag. vind jij dat een luidspreker faserein moet zijn gebouwd?? ik heb hier ook vershillende meningen over gehoord. (zelf denk ik dat ik het hoor; een niet fasereine speaker heeft het voor mij meestal n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts