Henrie Posted 24 januari 2004 Report Share Posted 24 januari 2004 Ik heb vanavond een Epox 8k3ae moederbord bij m'n broer opgehaald. Dit (ruim 1 jaar oude) moederbord heeft brakke condensatoren. Tot een tijdje geleden werden deze op veel (vooral AOpen) moederborden toegepast. Niet met opzet slechte natuurlijk, maar 'er was eens' een werknemer bij een of andere condensatorfabrikant die formules voor het elektroliet heeft gestolen en verkocht aan andere fabrikanten. Helaas voor die fabrikanten waren de formules niet volledig en begeven de condensatoren het vaak binnen een jaar. Er zijn dus volledige series moederborden die met dit soort slechte condensatoren zijn uitgerust. Dit kan problemen geven. Ze zitten bij de voeding van de processor geloof ik, en als ze kapot gaan, gaat met een beetje pech de cpu ook stuk. Zover heeft mijn broer het niet laten komen (we kwamen er een paar weken geleden achter) en hij is teruggegaan naar de winkel met de vraag of Epox 'm terug wilde nemen. Dat wilde Epox niet maar ze wilden 'm wel repareren. Moest mijn broer dan gaan betalen. Ook de verzendkosten mocht ie zelf gaan betalen. Dat wilde hij niet en dus heeft ie inmiddels een andere. En nu heb ik dus die 'oude'. Die wil ik gaan maken, maar nu schijnt het zo te zijn dat er speciale condensatoren op moeten. Van speciaal formaat (smal en hoog) en met een lage 'equivalent serie weerstand' (o.i.d.) zodat ze niet te heet worden. Nou heb ik wel eens op de site van Farnell gekeken en daar staan werkelijk de wereld aan elco's op (ik neem aan dat ik aluminium elco's moet hebben?), dus ik zie door de bomen het bos niet meer. Bovendien wil ik niet al die pagina's met elco's doorworstelen. En ik weet ook niet waar ik op moet letten. Welke zijn wel bruikbaar en welke niet? Afgezien van de waardes (spanning, capaciteit) natuurlijk, want die snap ik uiteraard wel. Ps. er zijn drie verschillende nodig: 2200uF/10V, 1500uF/6,3V en 1000uF/6,3V. Ze zijn ongeveer 1 cm in diameter. Alleen de 100uF is nog iets kleiner... Pps. er staat ook nog 105 graden Celsius op. Ik weet niet of dat ook nog verschilt bij verschillende condensatoren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 24 januari 2004 Report Share Posted 24 januari 2004 http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/740936// http://www.tweakers.net/nieuws/25423 http://www.tweakers.net/nieuws/26918 http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...x,condensatoren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2004 Author Report Share Posted 24 januari 2004 http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/740936// http://www.tweakers.net/nieuws/25423 http://www.tweakers.net/nieuws/26918 http://gathering.tweakers.net/forum/list_m...x,condensatoren Bedankt Edwin! Gewoon ff mee naar de elektronicawinkel gaan dus. Die zal er meer verstand van hebben dan ik. 'Grappig' dat het in die laatste link over hetzelfde moederbord gaat als ik nu heb. Nu maar hopen dat dat niet te duur gaat worden. Maar dat zal wel meevallen denk ik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 januari 2004 Report Share Posted 24 januari 2004 Ik zou proberen zelf goede elcos te zoeken en niet via de E-boer. De spanning gelijk houden. Hoe lage de spanning hoe hoger de capaciteit en lager de impedantie. Die 105graden is een must. Niet dat het in de computer zo heet wordt maar de stroom pieken die de processor opneemt loopt makkelijk op tot zon 60A. Dit wordt voor groot deel uit die elcos getrokken. Iedere miliohm in de elco is daarmee een grote hitte bron. Daar moet ie tegen kunnen. 85graden is dun erg riskante waarde. Als de koeler het toelaat gewoon een langere elco zoeken als je de zelfde maat niet kan vinden. Bij sommige elcos wordt de de ESR en rimpelstroom gemeten bij 100Khz ga deze waardes vergelijken om een passende elco te zoeken. Ga niet zoeken naar de goedkoopste!!! Dat heeft de fabrikant al geprobeerd zonder succes. Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2004 Author Report Share Posted 24 januari 2004 (edited) Ik zou proberen zelf goede elcos te zoeken en niet via de E-boer.De spanning gelijk houden. Hoe lage de spanning hoe hoger de capaciteit en lager de impedantie. Die 105graden is een must. Niet dat het in de computer zo heet wordt maar de stroom pieken die de processor opneemt loopt makkelijk op tot zon 60A. Dit wordt voor groot deel uit die elcos getrokken. Iedere miliohm in de elco is daarmee een grote hitte bron. Daar moet ie tegen kunnen. 85graden is dun erg riskante waarde. Als de koeler het toelaat gewoon een langere elco zoeken als je de zelfde maat niet kan vinden. Bij sommige elcos wordt de de ESR en rimpelstroom gemeten bij 100Khz ga deze waardes vergelijken om een passende elco te zoeken. Ga niet zoeken naar de goedkoopste!!! Dat heeft de fabrikant al geprobeerd zonder succes. Succes Zelf zoeken heb ik dus gedaan, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende. Ik weet wel welke waarden ik moet hebben (2200uF/10V, 1500uF/6,3V en 1000uF/6,3V en allemaal 105 graden), maar verder zou ik niet weten waar ik op moet letten. Of is het voldoende als ze hier aan voldoen? Over de prijs: ik zal zeker geen goedkope troep erin zetten. Maar aan de andere kant moet het ook weer niet te duur worden, want dan kan ik net zo goed een nieuw moederbord kopen (en waarschijnlijk stel ik dat dan wel ff uit en blijf ik met m'n huidige pc werken). Heb je enig idee wat dergelijke elco's zouden moeten kosten? Er zijn er namelijk best veel op het mobo. Stuk of 30... edit: het zijn er 28. 12 van 2200uF, 4 van 1500uF en 12 van 1000uF. De lengte/hoogte van de elco's vormt geen probleem, maar de dikte wel. Edited 24 januari 2004 by Henrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 24 januari 2004 Report Share Posted 24 januari 2004 Black Gates op het moederbord klinkt ook wel goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2004 Author Report Share Posted 24 januari 2004 Black Gates op het moederbord klinkt ook wel goed Haha... Daar was iets mee geloof ik... oh ja, de prijs! Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 januari 2004 Report Share Posted 24 januari 2004 De diameter ligt vast en de pitch ook. Als je bij deze maten geen 1500 kan vinden dan neem je een grotere waarde bv 2200. Als je weet wat de eigenschappen van de oude zijn dan weet je ook wat de esr en rimpelstroom minimaal moeten zijn om een verbetering te geven. ps Je moet alleen de defecte vervangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2004 Author Report Share Posted 24 januari 2004 De diameter ligt vast en de pitch ook.Als je bij deze maten geen 1500 kan vinden dan neem je een grotere waarde bv 2200. Als je weet wat de eigenschappen van de oude zijn dan weet je ook wat de esr en rimpelstroom minimaal moeten zijn om een verbetering te geven. ps Je moet alleen de defecte vervangen. Nou, ik weet dus zo niet wat de esr en rimpelstroom zijn. Kan ik dat ergens aan zien/berekenen? En waarom moet ik alleen de defecte vervangen? Het zijn allemaal dezelfde, dus ik neem aan dat ze allemaal slecht zijn. Er zitten trouwens ook nog een paar kleine (zwarte) elco's op en die zijn nog wel goed. Die laat ik ook wel zitten. Maar die groene elco's ('GSC' staat er op) zijn allemaal slecht neem ik aan. Er zijn er trouwens ook al 14 stuk (opengebarsten of ze staan bol)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 24 januari 2004 Report Share Posted 24 januari 2004 De diameter ligt vast en de pitch ook.Als je bij deze maten geen 1500 kan vinden dan neem je een grotere waarde bv 2200. Als je weet wat de eigenschappen van de oude zijn dan weet je ook wat de esr en rimpelstroom minimaal moeten zijn om een verbetering te geven. ps Je moet alleen de defecte vervangen. Nou, ik weet dus zo niet wat de esr en rimpelstroom zijn. Kan ik dat ergens aan zien/berekenen? En waarom moet ik alleen de defecte vervangen? Het zijn allemaal dezelfde, dus ik neem aan dat ze allemaal slecht zijn. Er zitten trouwens ook nog een paar kleine (zwarte) elco's op en die zijn nog wel goed. Die laat ik ook wel zitten. Maar die groene elco's ('GSC' staat er op) zijn allemaal slecht neem ik aan. Er zijn er trouwens ook al 14 stuk (opengebarsten of ze staan bol)... Nee Dat kun je niet meten en niet zien. Het enige wat je kunt doen is achterhalen via de fabrikant gegevens. (heb ik niet kunnen vinden) Als de fabrikant niet heeft waargemaakt wat ie beloofd heeft dan zullen er idd een boel elkos sneuvelen. Maar niet alle elcos zullen op 100% van de performance werken. De bolle en vieze moet je in ieder geval vervangen. De elkos die ineens hoger staan dan normaal (worden wankel) hebben zichzelf wellicht opgetild door overdruk beveiliging aan de onderkant. Deze zekerheidshalve ook vervangen. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 januari 2004 Author Report Share Posted 24 januari 2004 De diameter ligt vast en de pitch ook.Als je bij deze maten geen 1500 kan vinden dan neem je een grotere waarde bv 2200. Als je weet wat de eigenschappen van de oude zijn dan weet je ook wat de esr en rimpelstroom minimaal moeten zijn om een verbetering te geven. ps Je moet alleen de defecte vervangen. Nou, ik weet dus zo niet wat de esr en rimpelstroom zijn. Kan ik dat ergens aan zien/berekenen? En waarom moet ik alleen de defecte vervangen? Het zijn allemaal dezelfde, dus ik neem aan dat ze allemaal slecht zijn. Er zitten trouwens ook nog een paar kleine (zwarte) elco's op en die zijn nog wel goed. Die laat ik ook wel zitten. Maar die groene elco's ('GSC' staat er op) zijn allemaal slecht neem ik aan. Er zijn er trouwens ook al 14 stuk (opengebarsten of ze staan bol)... Nee Dat kun je niet meten en niet zien. Het enige wat je kunt doen is achterhalen via de fabrikant gegevens. (heb ik niet kunnen vinden) Als de fabrikant niet heeft waargemaakt wat ie beloofd heeft dan zullen er idd een boel elkos sneuvelen. Maar niet alle elcos zullen op 100% van de performance werken. De bolle en vieze moet je in ieder geval vervangen. De elkos die ineens hoger staan dan normaal (worden wankel) hebben zichzelf wellicht opgetild door overdruk beveiliging aan de onderkant. Deze zekerheidshalve ook vervangen. Groeten Simon Ok, bedankt. Ik zal deze week eens kijken. Vandaag stond het weer me niet aan om naar de stad te fietsen, maar donderdag moet ik er toch heen. Op de terugweg maar eens bij Van Alstede langs of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 24 januari 2004 Report Share Posted 24 januari 2004 Beste Henrie, Heb een gouden tip voor je! Gebruik de Panasonic FC elco's! Ook voor de audio toepassingen heb ik ze ontdekt. Ze zijn allemaal 105 graden exemplaren. Extreem lage ESR. Lekker klein en compact. En in elke denkbare waarde leverbaar. Ze zijn nie de goedkoopste, maar wel betaalbaar. Kun je ze als consument niet krijgen, moet je me maar even een mailtje sturen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 januari 2004 Report Share Posted 24 januari 2004 Er zijn dus volledige series moederborden die met dit soort slechte condensatoren zijn uitgerust. Dit kan problemen geven. Ze zitten bij de voeding van de processor geloof ik, en als ze kapot gaan, gaat met een beetje pech de cpu ook stuk. Zover heeft mijn broer het niet laten komen (we kwamen er een paar weken geleden achter) en hij is teruggegaan naar de winkel met de vraag of Epox 'm terug wilde nemen. Dat wilde Epox niet maar ze wilden 'm wel repareren. Moest mijn broer dan gaan betalen. Ook de verzendkosten mocht ie zelf gaan betalen. Dat wilde hij niet en dus heeft ie inmiddels een andere. En nu heb ik dus die 'oude'. Die wil ik gaan maken, maar nu schijnt het zo te zijn dat er speciale condensatoren op moeten. Van speciaal formaat (smal en hoog) en met een lage 'equivalent serie weerstand' (o.i.d.) zodat ze niet te heet worden. Nou heb ik wel eens op de site van Farnell gekeken en daar staan werkelijk de wereld aan elco's op (ik neem aan dat ik aluminium elco's moet hebben?), dus ik zie door de bomen het bos niet meer. Bovendien wil ik niet al die pagina's met elco's doorworstelen. En ik weet ook niet waar ik op moet letten. Welke zijn wel bruikbaar en welke niet? Afgezien van de waardes (spanning, capaciteit) natuurlijk, want die snap ik uiteraard wel. Ps. er zijn drie verschillende nodig: 2200uF/10V, 1500uF/6,3V en 1000uF/6,3V. Ze zijn ongeveer 1 cm in diameter. Alleen de 100uF is nog iets kleiner... Pps. er staat ook nog 105 graden Celsius op. Ik weet niet of dat ook nog verschilt bij verschillende condensatoren... Klopt, die zooi zit ook op moederborden van FIC en ABIT. Van een ABIT moederbord is de hele 1,6V voeding binnen een jaar uitgefikt door die condensatoren. Als je er nieuwe in gaat zetten: de Panasonic FC serie is top. En ja 105 graden is belangrijk. De elco's kunnen nogal warm worden door de stroom die er door loopt. Vervang alle elco's waarvan de bovenkant maar enigszins bol staat. Pas wel op met statische elektriciteit als je aan een MB soldeert. Moederborden zijn daar erg gevoelig voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts