rinke65 Posted 4 januari 2004 Report Share Posted 4 januari 2004 Hoi, Een dipole sub straalt simpel gezegd voor het overgrote deel alleen naar voren en naar achteren, correct? Als je de sub zo plaatst dat hij parallel staat met de wanden van de kamer onstaan er nog steeds interferentie en staande golven enz. Als je hem nou diagonaal neerzet, wat dan? Bijvoorbeeld als je hem vlakbij de zijwand en op een vierde van de lengte diagonaal neerzet. Het leek mij dan dat er weinig staande golven enz. kunnen onstaan. Rinke Link to comment Share on other sites More sharing options...
michiel Posted 5 januari 2004 Report Share Posted 5 januari 2004 Ik denk dat je het net zo aan moet pakken als normale kasten, maar je bent so wie so al een deel van de resonanties kwijt. Wat de meest efficiente plaatsing is zal waarschijnlijk ook afhankelijk zijn van de kamer vorm (natuurlijk) en de meubels (vooral de grotere kasten). Diagonaal zit je wel met de grootste afstand binnen de kamer, dus als er een staande golf ontstaat zit deze zeker weten midden in het werk gebied van de sub. De staande golven krijg je gewoon nooit weg. Je mag geloof ik al heel blij zijn dat je een groot deel mist door gebruik van dipole. Dat laatste restje zul je niet veel aan kunnen doen. ik bedenk net het volgede --> Wat ook zal schelen is het signaal wat van achter komt. Zet je de speaker nu midden in een kamer waar normaal een golf van zeg 5 meter onstaat tusssen de muren. Dan zal er met een dipole iets raars gebeuren, het is immers geen rond straler. Er zou dan een golf voor de speaker tegen de muur weerkatsen en dan door de kamer naar de overkant gaan. Halver wege komt er een golve van de achterkant in tegen fase. Dat zal elkaar deels opheffen denk ik. Maar zo kan ik blijven gissen..... Ps ik ga ook met dipole subs wat expirimenteren. De drivers zijn al bestelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rinke65 Posted 5 januari 2004 Author Report Share Posted 5 januari 2004 Ik heb met audio tester en een microfoon en een snel in elkaar gezette dipool woofer even wat geexperimenteerd. Als je hem in het midden neerzet met een van de straal kanten naar je toe ontstaan er zeker wel grote pieken en dalen. Over het algemeen lijkt het erop dat je de platste response krijgt als je geen van de stralings kanten naar je toe richt. Je richt dus de nul lijn naar je toe. Maar het geluid dat je dan hoort lijkt me dan van de muren te komen en niet van de sub direct. En het klinkt ook een beetje raar natuurlijk omdat van links en rechts gelijd in tegenfase komt. (wel vreemd eigenlijk, wat jij zei klinkt erg logisch, ik denk dat ik het nog maar eens moet proberen) Rinke Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 5 januari 2004 Report Share Posted 5 januari 2004 Bij een dipool is het zaak de luisterplaats in de afstraallobben van de beide luidsprekers te plaatsen. Je hoeft hierbij geen rekening te houden met het naar achteren afgestraalde geluid want dit moet je zoveel mogelijk zien te dempen of te verstrooien. Door de aard van de dipool heb je op 90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts