Jump to content

Jouw VAD 2003 verslag

PD
 Share

Recommended Posts

Ik zal een paar indrukken even omschrijven die ik gister op de VAD dealerdag heb mogen ervaren. Veel mooie dingen gezien en leuke dingen gehoord.

B&W.

Dit was een zeer indrukwekkende set. Klassiek was erg aangenaam en het live beeld werd erg mooi uit elkaar getrokken met de surround opstelling. Er werd weergeven op een ernstig hoog niveau maar aangezien het prijskaartje van de set mocht dit ook..

Amicom BV.

Image buizenversterkers en Visonik Concept 5.

Dit was een zeer muziekaal setje wat voor een redelijk bedrag op high-end niveau speelt. Soepel, strak, open en helder geluid. Qua prijsstelling een van de betere sets.. De surround opstelling met de kleine Visonik Davids was ook erg leuk om naar te luisteren.

Fox audio (NAT buizenversterkers, Verity Audio).

Fox audio demostreerde ook met surround, subwoofers en beeld. Dit klonk best aangenaam al was er een duidelijk beeld van onrust op te merken. Verder was ik erg gecharmeerd van de NAT buizen mono blokjes met 4 x 845 per kanaal! Zeer indrukwekkende spullen om te zien.. Geluid viel een beetje tegen. Het is jammer dat meerdere mensen de zelfde indruk als mij zullen hebben terwijl ik heilig geloof dat er veel meer inzit.

Synthese/Floating.

Dit was een kleine gezellige kamer met 2 mooie sets. De Floating's klonken erg vol met een aardige kick in het laag die je zelden uit zo'n kast inhoud hoort komen. Synthese draaide met de 1. Deze klonkt zeer imposant en liet de nodige indruk achter. Wat mij wel opviel wat dat er weer erg hard gespeelt werd in een te kleine ruimte. Een grotere luisterafstand maakte het een stuk aangenamer. Het geluid was lekker los en het beeld werd mooi geplaatst.

Eurogram.

Hier stond weer een set opgesteld namens de Eurogram Realiteits Theorie. Erg mooi spul en een heerlijk analoog geluid. De Pluto draaitafel met van den Hul element blijft een erg mooie draaitafel met een hoog wannahave gehalte. Verder werd er gespeelt met de kronzilla monoblokken die een grote bijdrage deden aan dit easy, rustige, open geluid van de set wat zonodig toch erg dynamisch is en uiteraard kan "knallen".

Genelec.

Genelec bekend van de actieve studio moniteren was ook aanwezig met de huidige modellen die nu ook voor de consument voor thuisgebruik leverbaar zijn. Een erg steriel, neutraal geluid wat luisteren erg overzichtelijk maakt. De ruimtelijkheid en de plaatsing (het high-end gehalte) viel me eerlijk gezegd een beetje tegen.

Bryston.

Ook heb ik even in de kamer van Bryston gekeken. Erg mooie amp's met een uiterlijk wat "ballen" heeft. De opgestelde set viel mij tegen. De speakers boemden en dreunden (het is mij ontgaan wat voor merk dit was). Het was vermoeiend luisteren en Bryston verdient echt beter..

Audiac.

Bij Audiac stonden er 3 sets opgesteld. Revel met Lexicon in surround, Ruark met Arcam stereo en de grote set werd door Mark Levinson, Wadia en Wilson Audio vertegenwoordigt. Door de rumoerigheid in de ruimte was het er moeilijk luisteren en viel misschien daardoor de peperdure grote set mij ook wat tegen. Ruimtelijkheid was er in overvloed, het dynamisch gedrag was ook dik in orde maar zoals Sebastiaan al had opgemerkt had ik ook het gevoel dat de zangeres verkouden was en dat het een beetje dichtzat qua klankkleuren. Ook hier het gevoel dat er veel meer in moet zitten.

AND benelux.

Importeur van onder andere NAD, Dali, Tact, Taralabs en Dreamvision beamers. NAD liet hier met trots hun spullen zien en er was de mogelijkheid een kleine impressie van de nieuwe NAD Silverline dvd speler, Tact versterker en de DALI Halikon 400 speakers op te doen. Dit klonk zonder meer gewoon goed en lang niet zo gestrest als de meeste set's op de show.

Dynaudio.

Ook Dynaudio was trots aanwezig met de nieuwe Contour serie en de special editie van de Audience 52. Dit speelde op Arcam en klonk met wat gospel (prais the lord, halleluja) muziek beslist niet slecht.

Hi-fi conseil prestige.

Deze importeur uit Belgi

nog een keer , nog een keer , nog een keer !!

beste mensen ,

afgelopen zaterdag was voor mij een leuke en leerzame dag .

ik ben nl naar de vad show geweest , en daarna naar hans van liemp en zijn set .

op de vad show heb ik mij erg vermaakt , met al die mooie apparaten .

om twee uur was ik er ,en onmoette daar hans .

om dat het niet erg handig was om met een hele groep de vad af te struinen , ben ik samen met hans wat dingen wezen beluisteren .

eerst zijn we naar het hokje van martin logan gegaan .

daar stonden twee hybride esl,s te spelen , ik meen op een paar buizen versterkers .

er waren twee dingen die mij opvielen .

-het mig /hoog was erg open en sprankelend , waardoor de vrouwen stem er heel goed uitkwam .

-maar ,, het lage grdeelte van de stem van de vrouw , klonk erg difuus , .

het hoge gedeelte was heel goed plaatsbaar ,en stond recht voor je , maar het lage gedeelte klonk versmeerd tussen de twee speakers .

ik zat echt met mijn hoofd te draaien omdat het een hele rare gewaarwording is .

net alsof de twee woofers uit fase stonden .

maar dat kon ook weer niet want het laag was over het algemeen , best behoorlijk aanwezig .

okeej ,

toen zei hans , laten we maar eens naar b en w gaan .

we moesten even wachten voor de deur voordat we naar binnen konden , en zodoende konden we de poster bekijken die aan de ingang hing met daarop een mooie plaat van een studio met 5 b&w speakers .

toen we binnen mochten heb ik me eerst vergaapt aan die kollosale speakers met hun versterkers .

op de versterkers stond een ohm teken , het merk weet ik niet meer .

maar nu luisteren .

ik zat met mijn hoofd bijna boven het kruisje dat met plakband op de vloer was aangebracht , dus zodoende precies in de sweetspot .

ene meneer jean marie gijsens ?? deed het woord en vertelde het een en ander over de opname techniek van de sacd , en over polyhymnia . leuk .

toen zette hij een cd op met daarop een 30 jaar oude opname ,die in quadrophone was opgenomen .

hij had deze band een op een gekopieerd op een sacd .

ONGELOOFELIJK !.

wat mooi .

ook kregen wij een piano te horen , in stereo ,en in meerkanaals .

dit vond ik wat minder geslaagd , omdat de piano wel 12 meter breed leek , en klonk .

maar toen .

de 4e van mahler .

weergegeven door 5 b&w nautilus weet ik veel , met ohm versterkers en een sacd speler .

ONTROEREND , SCHITTEREND , ECHT , niet net echt ,maar bijna echt .

ik ben niet gauw inder de indruk van iets , maar dit was echt bizar .

zo mooi , zo echt , ik waande me in de concert zaal .

het podium , de muziekanten , de strijkers de diepte , de dynamiek , het gevoel alsof je er midden in zat .

ik kreeg er tranen van in mijn ogen .

(gelukkig zag hans er niks van , ik heb ze snel afgedroogd ).

al veel te snel zette hij de muziek weer uit .

ik had er uren kunnen zitten ,

misschien wel dagen .

dit was echt mooi .!!

okeej , toen gingen we naar transtec .

daar zat kermit nog steeds (volgens mij zat hij er al twee uur ), en gingen we naar de kefs luisyteren .

die stonden nl opgesteld .

ik vond ze niet echt mooi .

een beetje scherp hoog ,

weinig laag ,

een beetje yoko zeg maar .

toen ging de esl 989 voor ons staan ,.

de mijnheer van transtec zette wat piano op .

klonk erg mooi ,

daarna nog wat piano ,

en nog een stukje piano .

hmm , ik vroeg me af of ze nog ergens anders goed in waren ??

maar , gelukkig vroeg kermit om een stukje orgel (ik durfde het nl bijna niet te vragen ) en er werden twee orgelstukken opgezet .

ja ,, en dat ging iets te enthousiast .,

na de eerste pedaaltonen ,die de vliezen enorm deden resoneren , sprong er