holdenbu Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Hallo Ik heb een vdv100 versterker gebouwd. nu wil ik er een amperemeter inzetten om met een 4 standenschakelaar de kathodestroom te meten. Van der Veen geeft aan dat over kathodeweerstand(10 ohm) 0,45 v dient te lopen. kan ik nu over deze weerstand een 100mA meter zetten, en dan de kathodestroom per buis instellen, of krijg ik dan problemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Hoi, Nee je kan geen amperemeter parallel aan de kathode weerstand zetten, wel in serie. Maar dan alleen als ie ontloppeld is met een elco. Je kunt beter een voltmeter parallel aan de kathode weerstand zetten. Met de wet van ohm kun je dan de stroom bepalen: U = I x R. Met een 10 ohm kathodeweerstand staat er bij 100 mA precies 1 V over. Dus heb je een voltmeter met een bereik van 1 V dan moet je de afgelezen waarde met 100 vermenigvuldigen om de waarde van de stroom (in mA) te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
holdenbu Posted 8 februari 2003 Author Report Share Posted 8 februari 2003 Beste Peter ik snap ongeveer wat je zegt. maar toch nog een opmerking. zou je deze weerstand niet kunnen beschouwen als shuntweerstand. In RB electronica van mei 200 stond een schema van Bert Fruitema Voor zover ik begrijp wordt hier een amperemeter parallel aan de anodeweerstand aangesloten Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Een plaatje kun je niet linken vanaf je hardeschijf, je zult het plaatje op een website of homepage moeten zetten Een meter die over een weerstand staat, kan normaal gesproken alleen een voltmeter zijn. Een amperemeter staat altijd in serie met het te meten cirquit, want hij heeft een heel lage inwendige weerstand. Een voltmeter heeft juist een zeer hoge inwendige weerstand, waardoor hij geen invloed uitoefent wanneer je hem parallel aan een weerstand zet. In je schema staat hopelijk ook duidelijk dat de meter een voltmeter is en geen stroommeter De symbolen hiervan verschillen namelijk. Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
holdenbu Posted 8 februari 2003 Author Report Share Posted 8 februari 2003 Het spijt mij dat het schana niet is overgekomen. Het betreft hier echt een amperemeter. In het stukje stelt de auteur dat de kathodestroom(?) een goede maat is om de anodestroom te herleiden. immers de spanningsval over deze weerstand is dan de weg om de stroom te berekenen. I-U/R. Het bovenstaand begrijp ik niet helemaal, aangezien ik pas sinds kort op dit gebied bezig ben. Ik meet over de 10 ohm weerstand 0,45 volt,zoals de specificaties aangeven, dus zou ik 45 ma op de meter moeten krijgen. Ik heb dit geprobeerd, de uitslag is inderdaad 45 Ma. Alleen heb ik dan wel een brom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Geplaatst door holdenbu:Ik heb dit geprobeerd, de uitslag is inderdaad 45 Ma. Alleen heb ik dan wel een brom. Dat kan kloppen. De kathode is een gevoelig signaalpunt. Waarschijnlijk pikken de lange gebruikte meetsnoeren brom uit de omgeving op en injecteren dat in de kathode. Als je dus permanent een meter aan wil sluiten, neem dan zo kort mogelijke draadjes, draai ze in elkaar, en zorg dat die uit de buurt van 50 Hz voerende draden blijven zoals netdraden. De optie van een hoogohmige voltmeter blijft dan het beste. Zet je een amperemeter parallel aan de kathodeweerstand dan moet je er toch de juiste weerstand mee in serie zetten. Je maakt dan in feite van een (mA)meter toch weer een voltmeter. Je kan dat wel doen: Heb je een meter van 100 uA en je zet daar een weerstand van 10 Kohm mee in serie dan krijg je een voltmeter met een bereik van 1V. Zet je die nu over de kathodeweerstand van 10 ohm dan lees je direct mA af. Als je het zo doet zorg dan dat de 10K weerstand aan de kathode kant zit voor minimale brom. Een laagohmige amperemeter parallel aan de kathodeweerstand heeft gewoon een veel te lage weerstand. Dat is geen goed plan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Qua invloed maakt 't geen donder uit of je nu spanning of stroom meet. Je verliest energie in het laten uit slaan van de meter. Mits je uiteraard de amperemeter in serie zet of de voltmeter parralel. De beivloeding is een feit en zonde van 't signaal. Een paar keer per jaar meten lijkt mij een stuk zinninger dan kontinue. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door seoman:Qua invloed maakt 't geen donder uit of je nu spanning of stroom meet. Je verliest energie in het laten uit slaan van de meter. Mits je uiteraard de amperemeter in serie zet of de voltmeter parralel. De beivloeding is een feit en zonde van 't signaal. Een paar keer per jaar meten lijkt mij een stuk zinninger dan kontinue. Groetjes Simon Overdrijf je nu niet een beetje Simon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door Pjotr:Overdrijf je nu niet een beetje Simon? Oh jawel hoor!! Maar er wordt hier ook gesproken over signaal beinvloeding door een kabel met een paar picoFarad per meter. Daarbij vergeleken is een draaispoelmeter natuurlijk een dood zonde. Ja dit is ook ovedreven maar wel waar dacht ik zo. Wie zou er een spoel van een onbekend aantal mhenrie over zijn kathode weerstand zetten? En effe luisteren welke draaispoel meter beter klinkt is er ook al niet bij. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 In het geval van deze versterker zal er een aparte biasvoeding op het rooster staan en is de 10 ohm weerstand alleen nodig als meetweerstand. Hierover meet je dan de spanning waardoor je de stroom kunt uitrekenen. Vaak wordt er ook een echte kathodeweerstand gebruikt om de bias in te stellen, meestal is dit een hoogvermogen draadgewonden type. Dit is een ander principe, zonder biasvoeding en niet te verwarren met bovenstaand. Draadgewonden weerstanden hebben ook een niet te verwaarlozen inductie; hiermee beperk je de bandbreedte van de versterkingstrap, als je erg pikkig bent. Een aparte biasvoeding heeft mijn voorkeur, je zou de 10ohm weerstand waarschijnlijk kunnen vervangen door een milliampere meter. Bij Automatic Electric in Schagen kan je verschillende typen meters kopen. Voordeel van continu meten is dat je de buisveroudering in de gaten kunt houden en dat je spanningswisselingen in het stroomnet waarneemt (wanneer je versterker een niet geastabiliseerde voeding gebruikt) Deze spanningswisselingen veranderen de buisinstellingen waardoor de klankkwaliteit varieert. Groeten, Stefan PS. een shuntweerstand (ook wel bleeder genoemd)staat altijd parallel aan de schakeling; tussen plus en aarde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts