foppe Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Ik zit met het volgende probleem: Ik wil de componenten van het filter van mijn Tannoy D300's vervangen door betere exemplaren. Ik wil de condensatoren van de laag/middentoner en van de tweeter vervangen en ook de weerstand tussen de hoge tonen condensator en de luidsprekerterminal. Probleem is dat de aanduiding op deze componenten volgens mij niet standaard zijn. Er zitten twee condensatoren in het lage frequentie gedeelte. Deze worden aangeduid met: 10 uK 160 V 6 U8K 160 V Dit begrijp ik niet. Ik ben een complete leek op dit gebied, maar volgens mij staat op iedere condensator die ik tot nu toe heb gezien een waarde als bijvoorbeeld: 10 uF 160 V of 6.8 uF 160 V Kan iemand mij vertellen om wat voor condensatoren het hier gaat? De aanduiding op de weerstand lijkt me wel normaal: 9 W 2.2 ohm J Dan zit er nog een condensator voor de hoge frequenties: 2.2 uF (geen voltage aanduiding) Nog een vraag: Het voltage is de maximale werkspanning toch? Ik kan dus evt. condensatoren met een hogere werkspanning kiezen....? Geldt dit ook voor de wattageaanduiding op de weerstand? Waar kan ik trouwens carbon weerstanden kopen? Veel vragen, maar mischien wil iemand me toch even helpen.... Alvast bedankt! Foppe Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Ik denk dat je gelijk hebt met de waardes van de vervangers dus 10uF 160V Die K kan een notatie zijn van temperatuur bereik en/of tolerantie. Ik denk dat het zoeken naar verbetering een moeilijke opgave wordt. Vervangers zijn er zat maar ze zullen altijd anders klinken. Op de spanning van de condensatoren moet je je niet stuk bijten. Die waarde is niet van belang het is meer de totale lading die die condensator kan verplaatsen. In de praktijk wil een grotere(letterlijk = inhoud) condensator meer lading (vermogen) kunnen verplaatsen. En dat is natuurlijk wel gewenst bij een speaker. Daarom worden er hoge spanningen toegepast. De capaciteit ligt vast door de filter eigenschappen. Dus hoge spanningen voor meer vermogen. Maar dit is misschien wel niet gewenst, misschien willen de speakerbouwers vermogen verliezen. Wat die weerstanden betreft, neem in iedergeval geen kleinere, en de voorkeur gaat uit naar inductie vrije weerstanden, maar ook hier kan het geluid van de box veranderen door verschil in inductie. Succes SImon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts