Jump to content

Audin Cap vs Leclanche

kuiperik
 Share

Recommended Posts

Met Leclanche heb ik geen ervaring maar de Chateraux PP condensatoren (Remo) vind ik beter dan de AudynCaps. Wat er nou beter aan is weet ik eigenlijk ook niet, is moeilijk te omschrijven, lijkt wel of ze "makkelijker" klinken om het maar een naam te geven. Dit icm bandtweeters.

Proberen dus ;)

Geplaatst door Sander:

Ooit eens een boompje over omgezaagd bij speakerland...

Toen hoorde ik dus dat ze alle 3 uit dezelfde fabriek uit Frankrijk komen en bijvoorbeeld een polypropyleencondensator bij alle 3 hetzelfde is... behalve de prijs natuurlijk!

Ze zien er duidelijk anders uit dus... Overigens is er nogal wat verschil in soorten PP condensatoren die uit een en dezelfde fabriek komen. Alles wat vliegt is nog geen mus.

Daarnaast is het aantal fabrieken dat dit soort condensators maakt op 1 hand te tellen.

Uit mijn beroeps praktijk weet ik wel beter. Er zijn in Duitsland al 3 fabrieken, in Italie al 3, in Frankrijk een aantal, in GB een aantal enz. enz.... Afijn laat maar zitten.

;)

In tegenstelling tot het omzagen van een boom heb ik wel eens een SCR en een Audyn Cap doorgezaagt.

Voor deze zaagactie zagen ze er beide identiek uit, klankmatig heb ik ook nooit verschillen kunnen waarnemen (behoudens inspelen)

Na het doorzagen ontdekte ik dat ze er intern ook precies hetzelfde uitzagen. Sander heeft dus gelijk.

Verder heb ik ook nog ontleed: verschillende Black Gates, Elna Cerafine, Philips en Jensen papier in olie.

Deze komen trouwens wel allemaal uit andere fabrieken ;)

Ok als julie dat zo zeggen zal dat wel. Heb het wat betreft de condensatoren over zo'n 6 jaar geleden. Het betrof 4,7uF/400 PP condensatoren. De SCR was beduidend dikker dan de AudinCap. Wellicht dat ze nu het zelfde zijn.

Er zijn nogal wat verschillende soorten PP condensatoren. Gemetaliseerd PP is heel wat anders dan een sandwich van PP folie en aluminium folie. Ook zijn er PP condensatoren waar ook nog een heel dun extra laagje papier als isolatie in gebruikt is. Ook zijn er uitvoeringen die in feite uit twee condensatoren in serie bestaan, die zijn bedoeld voor heel hoge pulsbelastingen.

Als je het echt wilt weten moet je ze niet alleen doorzagen maar ook afrollen.

Overigens zijn de maten van condensatoren redelijk gestandaardiseerd tegenwoordig. Twee indentiek uitziende condensatoren hoeven nog steeds niet uit dezelfde fabriek te komen. Het kan natuurlijk wel :D

Geplaatst door Pjotr:

Als je het echt wilt weten moet je ze niet alleen doorzagen maar ook afrollen.

Dat valt niet mee bij de PP van SCR en Audyn cap. Die zijn ingegoten. Jensen, Elna en Black Gate zijn wel weer makkeijk af te rollen ;):rolleyes:;)