Jump to content

Wat betekent meshplate?

TannoJ
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Ik heb zelf uitgebreidt geexperimenteerd met mesh en dichte anodes. In veel gevallen is mesh mooier: meer low level detail en een hogere resolutie(minder grof)

Het is idd waar dat je met mesh een lagere dissipatie aankan in vergelijking met een zelfde formaat gesloten plaat. Zelf gebruik ik Telefunken en Philips mesh gelijkrichters voor de voorversterkersectie. Ook mijn eindbuizen zijn mesh: TJ 300B.

Het verhaal van de KR site is wel erg doorzichtig commercieel: ze hebben zelf geen mesh buizen!!!!!!

Verder staan er wat stellingen en aannames waarvan ik de juistheid sterk in twijfel trek!

Er zijn vroeger zeker mesh-powerbuizen gemaakt door bedrijven als Telefunken en Klangfilm, dit is echter voor de tijd van de bekende types als 2A3, 300b, PX25 ed.

De rede waarom de fabrikanten er vanaf gestapt zijn is volgens mij: miniaturisatie en daardoor kostenreductie (meer dissipatie in dezelfde behuizing)

Vergelijk als voorbeeld de Siemens Ba (geen mesh maar wel groot) eens met een ecc88; twee buizen i.p.v. een en ze zijn wel tien keer zo groot! Klankmatig weet ik wel wat de mooiste is.....................

Geplaatst door Stefan:

Het verhaal van de KR site is wel erg doorzichtig commercieel: ze hebben zelf geen mesh buizen!!!!!!

Verder staan er wat stellingen en aannames waarvan ik de juistheid sterk in twijfel trek!.....

Ja natuurlijk, het is een commerciele site ;)

Maar aan de andere kant richt KR zich volledig op de audiofiele markt. Denk dat als zij er brood in zouden zien, zij zeker ook buizen met mesh plates op de markt zouden brengen. Wat zij schrijven over het hoogvacuum vind ik iig wel kloppen. Jammer trouwens dat KR zich inmiddels uit de markt prijst, zo langzamerhand niet meer te betalen.

Geplaatst door Pjotr:

Ja natuurlijk, het is een commerciele site     ;)

Maar aan de andere kant richt KR zich volledig op de audiofiele markt. Denk dat als zij er brood in zouden zien, zij zeker ook buizen met mesh plates op de markt zouden brengen. Wat zij schrijven over het hoogvacuum vind ik iig wel kloppen. Jammer trouwens dat KR zich inmiddels uit de markt prijst, zo langzamerhand niet meer te betalen.

Ik denk dat KR technisch best in staat is om een mooie mesh buis te ontwikkelen. De rede waarom ze dat niet doen daar kunnen wij alleen maar naar gissen. Ik heb echter wel een idee: gezien via de marketing is het doeltreffender, goedkoper en dus winstgevender om een bepaald concept te propageren.

En technisch komen er ook extra fabricagekosten bij kijken om een ander type buis te bouwen.

Om terug te komen bij de marketing: zij propageren high-power triodes te maken, en mesh kost wel wat vermogen............

Heb nog ff wat typenummers van bekende oude mesh powerbuizen opgezocht: Philips/Telefunken AL-4, AL-5 (penthodes) en AD-101 (Triode)

En een hele bekende: RCA-50 (of 250), direct verhitte triode en een van de voorgangers van de 300B

Deze mesh buizen werden ook wel met dichte plaat gemaakt.

Groeten,

Stefan