Jump to content

zelfbouw Big C 300 b blokken

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Ook mij lijkt het leuk om eens zelf een versterker te bouwen. En waarom dan niet als leek een echte uitdaging zoeken? Een stel big C monoblokken lijkt mij wel wat. Ik ga in de loop van de tijd de onderdelen verzamelen en uiteindelijk hoop ik de bouw ooit af te ronden met een stuk meer buizenkennis. Ik ben al druk begonnen met electronica kennis op te doen. En ja, dan loop je ook tegen vragen op.... Zoals wat betekent "scherm aan massa" en zijn papier in olie condensatoren bipolair (zeg ik dat goed?)? Waarom worden sommige buizen aan de 0 aansluiting van de trafo geaard? Wie kan mij een beetje op weghelpen? Oh ja, ik zie in het schema een B+ spanningslijn en een B++ lijn. Is dat om de verschillende spanningen uit elkaar te houden?

Gr.

John

Laat ik voorop stellen dat ik ook niet alles weet, maar

-met "scherm aan massa" wordt volgens mij bedoeld dat het schermrooster aan de aarde gekoppeld wordt

-een condensator heeft geen polariteit, dus maakt niet uit hoe het aangesloten wordt

-dat bipolair slaat op elco's, elco's zijn normaal wel polariteitsgevoelig (behalve als het een bipolaire elco is)

-weet ik niet ben geen buizengoeroe

-klopt

hoop dat dit helpt

LaMa

Geplaatst door LaMa:

-een condensator heeft geen polariteit, dus maakt niet uit hoe het aangesloten wordt

Degenen die ontucht bedrijven met kleine kruipende insecten (mierenneukers) denken hier wat anders over. Een condensator kan als antenne werken, de buitenste folielaag moet daarom bij voorkeur aan de massa liggen, ik meen dat je die kant bij polystyreen kon herkennen door de zwarte of rode ring.

Bij gewone condensatoren is dit wat lastiger te herkennen, ik zou ze bij voorkeur in dezelfde richting inbouwen, bijvoorbeeld met de tekstrichting mee.

Geplaatst door richard 1:

Bij gewone condensatoren is dit wat lastiger te herkennen, ik zou ze bij voorkeur in dezelfde richting inbouwen, bijvoorbeeld met de tekstrichting mee.

Wie zegt mij dat de fabrikant de tekstrichting er consequent op zet, het is maar net hoe de condensator in de machine valt.

Als je echt zo weing verstand hebt van electronica is het dan niet verstandiger om eerst eens een gainclone of zoiets te gaan bouwen. De spanningen in een 300B se versterker zijn namelijk echt DODELIJK, echt vele malen erger dan je vingers in het stopcontact steken, levens gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.

Zoek anders de hulp van iemand die er wel verstand van heeft en laat alles goed checken voor je het aansluit, dan is het geen probleem. Iedereen die kan solderen kan een buizenbak bouwen.

Dit is niet lullig bedoeld, ik wil alleen graag dat je in leven blijft.

By the way. Met scherm aan massa wordt het schermrooster van de penthode in de mu-stage bedoeld. Deze ligt voor wisselstroom aan massa, niet voor gelijkstroom. Als je dat doet dan komt er hele vieze, erg stinkende rook uit je versterker.

B+ en B++ wordt inderdaad gebruikt om de verschillende hoogspanningen uit elkaar te houden.

Geplaatst door TannoJ:

Ook mij lijkt het leuk om eens zelf een versterker te bouwen. En waarom dan niet als leek een echte uitdaging zoeken? Een stel big C monoblokken lijkt mij wel wat. Ik ga in de loop van de tijd de onderdelen verzamelen en uiteindelijk hoop ik de bouw ooit af te ronden met een stuk meer buizenkennis. Ik ben al druk begonnen met electronica kennis op te doen. En ja, dan loop je ook tegen vragen op.... Zoals wat betekent "scherm aan massa" en zijn papier in olie condensatoren bipolair (zeg ik dat goed?)? Waarom worden sommige buizen aan de 0 aansluiting van de trafo geaard? Wie kan mij een beetje op weghelpen? Oh ja, ik zie in het schema een B+ spanningslijn en een B++ lijn. Is dat om de verschillende spanningen uit elkaar te houden?

Gr.

John

Beste John,

Als ik je post zo lees, dan heb je momenteel nog niet veel kaas gegeten van electronica en zeker niet van buizenversterkers.

Buizenversterkers zijn er in soorten en maten, maar in allemaal wordt een gelijkspanning gebruikt die meer dan ongezond is voor de gemiddelde mens.

Wie weet lukt het je prima in 1 keer, maar ... Ik zou eerst kennis en ervaring op gaan doen met een paar goede boeken en een eenvoudiger buizen ontwerp.

• Rainer zur Linde en Menno van der Veen hebben goede boeken geschreven (bol.com)
  • Begin met een zelfbouw project zoals de UL40 van Amplimo of zo, met een goede bouwbeschrijving leer je van stap tot stap hoe de versterker werkt.

BigC is niet een beginnersproject.

Als je als leek een echte uitdaging zoekt dan bereid je jezelf goed voor. Ik zou het prettig vinden als je levend en veilig de eindstreep haalt en er hier over gaat vertellen.

gr,

Maarten

Jullie hebben helemaal gelijk dat dit geen beginnersproject is. Ik ben dan ook voorlopig alleen de onderdelen aan het verzamelen voor de Big C omdat vooral de buizen steeds schaarser worden. Ik ga echt niet solderen voordat ik precies weet waar ik mee bezig ben! Ik ben nu een aantal boeken aan het lezen over electronica en buizen om dat voor elkaar te krijgen. Gelukkig heb ik ook een collega die kan helpen met het doormeten van de versterkers als ze klaar zijn. Denken jullie dat het veiliger is om met de Cleo 4 of de scratch phonoversterker te beginnen (die wil ik namelijk ook maken). Voorlopig ga ik eerst mijn huidige Heart Beat monoblokken bestuderen (ik ga proberen het schema te tekenen en de layout te begrijpen). Ook ga ik proberen dingen te meten in de Heart Beats. Klopt het dat je de zwarte pen van de multimeter altijd aan het centrale aardpunt moet leggen? Weten jullie ook of een digitale multimeter beschermd is tegen te hoge stromen? Alvast bedankt voor jullie hulp...

Gr.

John

Geplaatst door TannoJ:

Denken jullie dat het veiliger is om met de Cleo 4 of de scratch phonoversterker te beginnen (die wil ik namelijk ook maken).

Klopt het dat je de zwarte pen van de multimeter altijd aan het centrale aardpunt moet leggen?

Weten jullie ook of een digitale multimeter beschermd is tegen te hoge stromen? Alvast bedankt voor jullie hulp...

Gr.

John

Ja waarschijnlijk wel.

Het ligt er aan wat je wil meten. Meestal staan er in een schemas waardes vermeld tov de massa. In dit geval is het centrale punt een makkelijk punt. Maar soms moet je ook over 1 komponent heen meten, (kun je bv de stroom door een weerstand bepalen.

Een multimeter is 2 keer afgezekerd

1 voor de stroom bv 10A en 1 keer voor de spanning, weerstand enz. dit zal ergen bij de 200mA liggen.

ps niet de grootheden veranderen als je aan het meten bent. Daar zijn al heel wat meters op gesneuveld.

Veel plezier