Jump to content

osciloscoop

holdenbu
 Share

Recommended Posts

Sinds kort probeer ik iets aan zelfbouw te doen.

Mijn huidige project is een buizenversterker.

Om de instellingen te testen lijkt mij een osciloscoop handig, nu kan ik tweedehands een Trio 20 mhz 2 straals scoop kopen.

Is dit voldoende om versterkers ed te testen?

Ja mits je een goede test cd hebt!!!

Let op!! De massa aansluitingen van een normale scoop zijn galvanish gekoppeld!!!! En hangen soms ook aan de randaarde.

Je moet dus altijd de massa clips van de scoop aan het zelfde potentiaal hangen!! Anders blaas je je versterker op.

Succes

Simon

Geplaatst door seoman:

Je moet dus altijd de massa clips van de scoop aan het zelfde potentiaal hangen!! Anders blaas je je versterker op.

Succes  

Simon

Dat valt bij buizen wel mee Simon. Ik heb nog nooit een buis opgeblazen; wanneer een buis aan zijn eind is gaat hij namelijk volledig in verzadiging. Op is op, om het simpel te benoemen, ze hebben geen self-destruct mechanisme zoals bij de "moderne" scilicium componenten.

In tegenstelling tot mijn stroombronnen en shuntstabbilisatoren die ik met IRF-830's bouw. Die fikken wel om de haveklap er uit als ik de boel niet goed aansluit.

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Dat valt bij buizen wel mee Simon. Ik heb nog nooit een buis opgeblazen; wanneer een buis aan zijn eind is gaat hij namelijk volledig in verzadiging. Op is op, om het simpel te benoemen, ze hebben geen self-destruct mechanisme zoals bij de "moderne" scilicium componenten.

In tegenstelling tot mijn stroombronnen en shuntstabbilisatoren die ik met IRF-830's bouw. Die fikken wel om de haveklap er uit als ik de boel niet goed aansluit.

Groeten,

Ik had het idee dat dat vooral aan de slappe voeding lag. Maar buizen zullen wel niet zo zo snel doorslaan bij een (te) hoge stroom dichtheid.