Jump to content

SuperSpeakerCable voor weinig!!!!

Stefan
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Pjotr:

Ha ha, Drs. is not done bij technische vakken. Dat is iets voor advocaten. Als iemand met een technische opleiding Drs. voor zijn naam durft te zetten wordt ie vierkant uitgelachen (tenzij ie een afgeronde rechtenstudie heeft). Doet ie dat wel dan geeft ie aan dat hij wil promoveren naar Dr. (in de wetenschap) maar daar nooit toe komt.

Ehmm... Foutje... Ik bedoelde eingelijk Ir... :) Al zijn er ook wel mensen die EN Ir. zijn EN Drs.

Een leraar van me op het VWO (hij gaf Latijn en Grieks) was Dr. Mr. Ook een leuke combi ;):D

En Game als je niet bi-wired maar "single wired" gaan echt alle frequenties evenveel door alle draadjes van je LS kabel hoor indien die draadjes onderling ge-isoleerd zijn. Ze kiezen echt niet het draadje wat ze het leukste vinden.[/QB]

dacht ik al.

ik kom er niet uit.

kan de man zelf niet ff langskomen om het een en ander duidelijk te maken, want waar zijn interlink tot in de puntjes was uitgewerkt laat dit nog wel wat te wensen over qua duidelijkheid. >! niet iets wat je natuurlijk iemand gaat kwalijk nemen daar dit alles vrijblijvend is maar toch...

ik snap er niks meer van, mijn hele brein ligt overhoop.

stefan, doe er iets aan! jij bent de man van deze kable.

game confused.gif:(:)

Geplaatst door Pjotr:

Als je bi-wired selecteert het scheidingsfilter de frequentie grens. Echter door de kabels gaan wel alle frequenties tegelijk hoor.

Ik heb altijd gedacht dat de spanning van alle frequenties wel op beide kabels staat maar dat de bijbehorende stroom alleen loopt door die kabel waar het filter op selecteerd.

Geplaatst door Yoyo:

Ik heb altijd gedacht dat de spanning van alle frequenties wel op beide kabels staat maar dat de bijbehorende stroom alleen loopt door die kabel waar het filter op selecteerd.

Dat denken er meer!!

En is ook zo ;)

Simon

Geplaatst door TannoJ:

Hallo Gerrit,

Het lijkt me dat je alleen gelijk hebt als je ervanuit moet gaan dat er alleen een 20khz signaal door de kabel gaat. Volgens mij hoor je die 20khz zowiezo niet maar dat terzijde. Als je ervan uit gaat dat er een compleet signaal met wisselende geluidsfrequenties door de draad gaat dan lijkt me dat toch wat anders. Maar goed, ik ben geen technicus.

Mvrgr

John

Ik ben ook geen technicus maar omdat iedereen hier maar wat roept roep ik gewoon gezellig mee. :)

7 mm2 draad van 5 meter lengte heeft een weerstand van 0,025 Ohm.

2,1mm2 draad van 5 meter lengte heeft een weerstand van 0,081 Ohm

het verschil is dus 0,056 Ohm, lijkt veel maar het is echt te verwaarlozen als je verondersteld dat je bijvoorbeeld een 5,6 Ohm weerstand nodig hebt om een 5,6 Ohm speaker de helft minder luid te laten spelen, je praat in dit geval over 1%, ruim binnen de tolerantie van de meeste (zoniet alle) filters en luidsprekers. :)

"Maar" een verschil van 0,056 ohm? Het is wel meer een factor 3 waar je over spreekt :D

LOL

Maar zonder dollen je hebt wat mij betreft volkomen gelijk Gerrit. En wat te denken van een spreekspoel die zeg maar 150 graden heet wordt? Daar wordt de weerstand ook zomaar een paar procent hoger van. Dat hoor je overigens wel, "thermische compressie" heet dat.

cool.gif

Geplaatst door [[Game]]:

ehm stefan, de theorie is dus:

elke frequentie heeft een ideale kabeldikte, die geen skin effect veroorzaakt.(of zo min mogelijk).

die diktes + frequentie is af te leiden uit een tabel.

Maar hoe moet ik me dat voorstellen?

een versterker levert 1 signaal. Kiest de  juiste frequentie de juiste draad? het komt een beetje vreemd op me over. Kan jij meer duidelijkheid geven over dat aspect??

verder:

wat is de werkwijze wanneer je geen kruipruimte hebt, Of in mijn geval wel een kruipruimte, maar een angst voor spinnen groter dan de wil voor mooi geluid...

:rolleyes: game

Een versterker levert idd alle frequenties, maar bijv. een tweeter van een luidspreker krijgt alleen maar een deel van de frequenties omdat de rest door het filter uitgefiltert worden. Dat betekent dus dat het voor de frequenties buiten dat gebied niet uitmaakt of ze verstoord worden door skin-effect, de tweeter geeft het toch niet weer!

Wanneer je nu geen bi- of tri-wiring wilt toepassen maar single-wiring; dan betekent dat, dat je de aderdikte moet refereren aan de hoogste frequentie die er door gaat: 20 kHz. Dan zou je aders van 0,44mm moeten gebruiken, dat is natuurlijk mogelijk, maar je hebt er wel erg veel nodig om een lage kabelweerstand te maken: voor 2mm2=20 aders per geleider, dus 80 aders voor twee speakers!! En natuurlijk wel allemaal apart gelakt.........

Je begrijpt; het is dan handiger om te bi-wiren.

En Game, is je brein nu wat meer opgeruimd? Anders kan je altijd een keer bij mij langskomen, dan kan ik je de kabel laten zien en horen!

Voor een mooie afwerking kan je de aders ook bij elkaar in een katoenen kous schuiven (verkrijgbaar als veter bij de fournitourenzaak; ff de kern eruit jassen, kabel er in, klaar), zo kan je een mooie, goed klinkende beschermmantel maken.

Groeten,

Geplaatst door Pjotr:

Nog leuker Henry. Ir. is een respectabele titel en Dr.Ir. nog meer en Prof.Dr.Ir. nog ietsje meer maar Drs.Ir. is volslagen belachelijk.

Ik zou het anders best leuk vinden om Ir.Drs. voor mijn naam te mogen plaatsen, succes gegarandeerd in de salarisonderhandelingen!!!!!

Geplaatst door Yoyo:

JUIST!

Geplaatst door Ome Henk:

Dat is iedere halve zool die de universiteit met enig succes heeft doorlopen    eek.gif Zo is iedere halve zool bachelor wanneer ie een HBO opleiding met succes heeft afgerond. Ach, halve zolen in overvloed    :D

Waar doet het pijn Henk? :rolleyes:
Voelt u zich a.u.b. NIET aangesproken    ;)

Nee, dat kan ook niet. :D :D
Oh ja, wat ik ben   confused.gif Gewoon een halve zool  

Wanneer kom je in aanmerking voor de titel "hele zool"? confused.gif

M.

Geplaatst door Ome Henk:

Dat is iedere halve zool die de universiteit met enig succes heeft doorlopen    eek.gif Zo is iedere halve zool bachelor wanneer ie een HBO opleiding met succes heeft afgerond. Ach, halve zolen in overvloed    :D

Nou, een (technische) opleiding op Universiteits-niveau is nog niet zo makkelijk, heb ik gemerkt... Ben ik nou een ongelovelijke halve zool?

Tegenwoordig wordt je trouwens Master, als je Universiteit hebt gedaan...

Voelt u zich a.u.b. NIET aangesproken    ;)

Doe ik ook niet. Ik weet heel goed, dat een titel niet alles zegt...

Oh ja, wat ik ben   confused.gif Gewoon een halve zool   ;)

Altijd al gedacht...  ;)  :D