Jump to content

ombouwen Onkyo 939

seoman
 Share

Recommended Posts

Ik ben voor Rob bezig geweest zijn Onkyo reciever te upgraden met een 5.1 ingang.

Hij had een pakketje gekocht bij www.BDE.de

Met handleiding!!

Nou nou dat viel me zwaar tegen. Heel weinig ruimte en een onvolledige handleiding.

Voordat je bij hun een ombouwsetje koopt, bedenk goed dat je handig moet zijn. Het kan zijn dat je zelf moet verzinnen welke kant het signaal opgaat.

Ik moet het gebeuren nog testen maar het bouwen is iniedergeval af.

Misschien zet ik nog een foto sessie op het web.

Groetjes Simon

Hallo seoman,

Ik lees de berichten wel vaker maarre dit is de eerste keer dat ik hier mail.

Ben zelf een eigenaar van een 939 en heb altijd gedacht dat ik alleen bij msbtech DTS upgrade kon halen a $595 intern of $395 extern. Dit was een aangename verrassing. :)

Dit is de uitkomst voor mij.

Voor de fotosessie nog een mooie website gevonden hierin wordt het ontwerp van de 939 uitgelegd.

http://www.smr-home-theatre.org/blowing/onkyo939/

mvgr Kwartel

Kwartel de afkorting van dove  

De onkyo 939 is de laatste goed klinkende onkyo die er gemaakt is. Het nieuwe spul is het oude onkyo niet meer.

Is dit BDE bordje helemaal analoog? en bevallen de klankmatige eigenschappen?

En werkt de interne DD processor nog gewoon of is de BDE er tussen gezet? De DAC's van de 939 zijn nl de beste die je kan krijgen.

Het signaal van de extra ingangen (geheel analoog, niet afgefilter of verzwakt) gaan nog wel door de attentuators en ik geloof zelfs door een equalizer. Dat laaste weet ik niet zeker. Heb nooit een schema mogen bewonderen.

Rob zei dat de nieuwe ingangen beter klonken.

Opzich niet zo vreemd, daar er minder analoge schakelaars gepasserd hoeven worden.

Het printje is niet meer dan drie relais met 2 torretjes en een hoop soldeer vlakjes.

Er zijn nog wat bedienings problemen maar die zouden aan de gebruiker kunnen liggen.

Wat mij opviel aan deze onkyo is dat ik de volume regelaars niet hoorde! Terwijl ik daar eerst een onkyo aan kon herkennen.

Wat grapig is dat ze een motorpotmeter gebruiken om de electronische attentuators aan te sturen.

Verder zijn de eindtrappen diskreet opgebouwd ook een plus punt.

Verder hou ik helemaal niet van recievers. De moderne 'midi set' zeg maar.

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

Wat mij opviel aan deze onkyo is dat ik de volume regelaars niet hoorde! Terwijl ik daar eerst een onkyo aan kon herkennen.

Wat grapig is dat ze een motorpotmeter gebruiken om de electronische attentuators aan te sturen.

Verder zijn de eindtrappen diskreet opgebouwd ook een plus punt.

Daarom is deze onkyo onderanderen ook zo goed! Nieuwe receivers hebben allemaal een digitale volume regeling. Deze niet!

Hoe kan je de 5.1 ingang inschakelen? en kan je nog steeds de geintegreerde DD decoders gebruiken?

Geplaatst door sunbeam:

Daarom is deze onkyo onderanderen ook zo goed! Nieuwe receivers hebben allemaal een digitale volume regeling. Deze niet!

Hoe kan je de 5.1 ingang inschakelen? en kan je nog steeds de geintegreerde DD decoders gebruiken?

Nou er zitten wel degelijk "digitale volume regelaars" in.

3stuks van 't type TC9212 (als ik me niet vergis. Ik heb de aantekeningen mee gegeven)

Groetjes Simon

Geplaatst door seoman:

Nou er zitten wel degelijk "digitale volume regelaars" in.

3stuks van 't type TC9212 (als ik me niet vergis. Ik heb de aantekeningen mee gegeven)

Groetjes Simon

Die volumeregelaars worden wel met een potmeter aangestuurd. Bij de nieuwe onkyos is dat niet meer zo. Daar zit zo'n volumeknop op die je zo vaak als je wilt rond kan draaien.

Hoe dan ook, deze onkyo klinkt beter dan elke andere nieuwe onkyo versterker.

Geplaatst door sunbeam:

Die volumeregelaars worden wel met een potmeter aangestuurd. Bij de nieuwe onkyos is dat niet meer zo. Daar zit zo'n volumeknop op die je zo vaak als je wilt rond kan draaien.

Hoe dan ook, deze onkyo klinkt beter dan elke andere nieuwe onkyo versterker.

Het draaien voelt inderdaad erg goed, vergeleken met die encoders.

Ik geloof je meteen dat die onkyo goed is.

Simon

Ik had geen zin om al mijn speakers los te gooien en verder werk ik met mono blokken dus ik heb ik geen lange luidspreker snoeren.

Ik hoop hem binnekort te mogen beluistern bij de eigenaar. Maar eerst moet de sacd van darkside of de moon binnen komen.

Problemen met het center kanaal?

Vertel eens.

Simon

Geplaatst door seoman:

Problemen met het center kanaal?

Vertel eens.

Simon

Geen problemen met het centerkanaal bij mij. Die kaart van msbtech schijnt dat wel te kunnen veroorzaken door interferentie ofzo.

Mocht die van BDE wel goed zijn, dan is het mischien ook iets voor mij. Ik wil alleen wel de bestaande decoders nog kunnen gebruiken omdat die gewoon perfect zijn.

Had je toevallig het schema nog liggen van die kaart?

Schema? Nee, maar spartaanser kan gewoon niet.

Ik zal je de documentatie mailen

Simon

Moet je natuurlijk wel email hebben.

Hint hint

Weet jij hoe je het apparaat kan resetten naar de fabrieks instellingen?

Groetjes Simon