MJ_OK Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Hallo allemaal, Is het ook mogelijk de toonregeling (bass, treble en balance) van een versterker te omzeilen? Ik gebruik ze niet en het kan volgens mij wel een aardige verbetering opleveren wanneer ze omzeild worden. Weet iemand ook hoe dit zou kunnen? Groeten MJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Dag MJ_OK, De toonregeling omzeilen zou volgens mij niet zo'n groot probleem moeten zijn. Ik denk alleen wel dat het essentieel is dat je een schema van je versterker hebt. Tenzij je natuurlijk een volleerd elektronicus bent. Misschien is er een medeforummer die je van een schema kan voorzien. Welk merk en type versterker heb je? Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 mei 2003 Author Report Share Posted 25 mei 2003 Goed idee, Heeft iemand het schema van een NAD 3225PE? Alvast bedankt, Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Optie De tape uitgang naar de potmeter uitvoeren. De balans moet je ook zien kwijt te raken. Die geven ook alleen maar verlies. Ja het is wel handig als je weet wat je doet. Een simpel draadje over de toonregeling kan de toon regeling dusdanig ontregelen dat hij stuk gaat of dat de voedingsspanning instort. succes, Simon ps heeft de versterker ook nog een naam of typenummer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Je was me net voor!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 mei 2003 Author Report Share Posted 25 mei 2003 NAD 3225PE Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 mei 2003 Author Report Share Posted 25 mei 2003 Geplaatst door seoman:Optie De tape uitgang naar de potmeter uitvoeren. De balans moet je ook zien kwijt te raken. Die geven ook alleen maar verlies. Ja het is wel handig als je weet wat je doet. Een simpel draadje over de toonregeling kan de toon regeling dusdanig ontregelen dat hij stuk gaat of dat de voedingsspanning instort. succes, Simon ps heeft de versterker ook nog een naam of typenummer? Als je nou kijkt waar de schakeling van de toonregeling ophoudt, en die dan compleet loskoppelt (dwz > de eerste en laatste verbindingen losmaakt). En dan het begin met het einde van de toonregeling met een snoertje aan elkaar vastmaakt? Zou dat werken? Ik heb nml. geen zin in een instortende voedingsspanning Groeten Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Ja dat zou moeten werken. Misschien dat de layout duidelijk genoeg is. Je moet de ingang van de toonregeling ook aan massa leggen. Met een weestandje van 1K ofzo. Grote kans dat de toonregeling ontkoppelt word met een 10uF elko. Succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 25 mei 2003 Author Report Share Posted 25 mei 2003 Hmmz, ik ga een poging wagen Als ik er niet uit kom horen jullie het wel Groeten MJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 Waarom nu al veranderen? Was je klankregeling wel goed ingespeeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 25 mei 2003 Report Share Posted 25 mei 2003 klankregeling inspelen?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 26 mei 2003 Author Report Share Posted 26 mei 2003 Geplaatst door Kermit:Waarom nu al veranderen? Was je klankregeling wel goed ingespeeld? Al ongeveer 15 jaar. Groeten MJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 26 mei 2003 Report Share Posted 26 mei 2003 Dag Marten, Misschien dat je hier iets mee kunt: Electronics Repair Op deze website kun je service manuals bestellen. Jouw NAD staat er ook bij. Nadeel is dat het wel wat kost. Maar ja, wat is er tegenwoordig nog gratis? Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 28 mei 2003 Author Report Share Posted 28 mei 2003 Geplaatst door seoman:Optie De tape uitgang naar de potmeter uitvoeren. Bedoel je hiermee gewoon het doorlussen van de tape-out naar de eindversterker? Dat zou op zich meevallen qua ingreep! Zou het ook risico's met zich mee kunnen brengen? Groeten Marten Jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 mei 2003 Report Share Posted 28 mei 2003 De tape out is, doorsnee genomen, de geselecteerde bron. Zonder volume en toonregeling. Dus als je de potmeter ingang zou verbinden met de tape out. Dan heb je je gewenste modificatie. Is ook leuk om effe te proberen. Verder zou de toonregeling ook als buffer bedoeld kunnen zijn, en dus zou het best kunnen zijn dat de volume niveaus totaal anders worden. Verder, als de ingang niet gebufferd wordt zal de volume regelaar direct aan de cd oid komen te hangen. Dit is meestal niet de meest ideale situatie. Want er zitten nog wel ingangsweerstanden voor de "selector". Dus ga niet meeteen alles slopen, probeer een goede plek te vinden. Gebruik de versteker met een koptelefoon en ontkoppel je speakers. Zo kan er weing mis gaan. Succes, Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 28 mei 2003 Author Report Share Posted 28 mei 2003 Geplaatst door seoman:De tape out is, doorsnee genomen, de geselecteerde bron. Zonder volume en toonregeling. Dus als je de potmeter ingang zou verbinden met de tape out. Dan heb je je gewenste modificatie. Is ook leuk om effe te proberen. Verder zou de toonregeling ook als buffer bedoeld kunnen zijn, en dus zou het best kunnen zijn dat de volume niveaus totaal anders worden. Verder, als de ingang niet gebufferd wordt zal de volume regelaar direct aan de cd oid komen te hangen. Dit is meestal niet de meest ideale situatie. Want er zitten nog wel ingangsweerstanden voor de "selector". Dus ga niet meeteen alles slopen, probeer een goede plek te vinden. Gebruik de versteker met een koptelefoon en ontkoppel je speakers. Zo kan er weing mis gaan. Succes, Simon Ik kijk wel even of ik de schakeling wat kan ontcijferen. En er moet eerst maar vervangende versterking komen voordat ik dit ga proberen. Het is maar een experiment, en die kunnen goed uitpakken, maar ook slecht. Het andere netsnoer en de vergulde luidsprekerconnectors hebben in ieder geval goed geholpen! Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts