Jump to content

Relais gezocht

seoman
 Share

Recommended Posts

Hoi DIYers

Hebben jullie tips tav goede relais om ingangssignalen te schakelen.

Ik heb zelf aan reedrelais zitten denken, maar dat is me afgeraden ivm microfonische eigenschappen van de reedkontakten.

Toch lijkt me 't meer dan ideaal omdat de kontakten hermetisch afgesloten zijn.

Heeft iemand betere suggesties?

Groeten Simon

Hallo Simon,

Reedrelaisjes zijn wel mooi maar niet audiofiel. Vrijwel alle reedrelais hebben nikkel/rhodium contacten en zijn niet verguld. De allermooiste hermetisch gesloten relais zijn die van Teledyne:

rf100.jpg

http://www.teledynerelays.com/electroprod.asp

Ik heb er ooit eens een stel uit de dump gevist voor FL 2,50 stuk. Nieuw kosten ze het tienvoudige. Maar toch denk ik er over om ze weer te gebruiken in mijn op stapel staande VV.

• 3 weeks later...

Nou ik krijg geen response op mijn mail :(

Dus ben ik maar aan 't zoeken naar alternatieven.

Vraag:

Hoe belangrijk is het om een relais te zoeken wat een zo klein mogelijk signaal kan schakelen.

Standaard is ongeveer 10mA lijkte me niet goed voor een potmeter.

Ik heb 100 Pico Watt gevonden lijkte me genoeg. Maar kost 14

Hoi Simon,

Was er al bang voor dat dat moeilijk zou worden.

Geplaatst door seoman:

Vraag:

Hoe belangrijk is het om een relais te zoeken wat een zo klein mogelijk signaal kan schakelen.

Voor het goed functioneren MOET een relais stroom schakelen. Hierdoor blijven de contacten min of meer "schoon".

Bij audio schakel je juist geen stroom als het goed is. Daar moeten de contacten op ontworpen zijn. Wat dit betreft doen hoogfrequent relais met vergulde contacten het het beste. Puur zilveren contacten zijn nog beter maar die kunnen snel gaan oxideren en een niet-geleidend sulfiet laagje vormen. Die moeten dus hermetisch gesloten zijn en afgevuld met een inert gas.

NAIS (Matsushita) heeft ook mooie, en betaalbare, relaisjes: http://www.matsushita.nl/ac/nl/news.html?/...relay/relay.htm

Zowel Conrad als Farnell hebben er wat in het programma. Maar voor aantallen kun je misschien ook gelijk bij Matsushita Benelux terecht. Zijn aardige lui die je ook kunnen adviseren. Maar of ze daar ook "audiofiel" zijn betwijfel ik. :D:D

Die Nais waren precies die ik gevonden had.

de tq2 serie

Ik heb wat huiswerk gedaan en het lijkt er op dat hoe meer stroom hoe betrouwbaarder de verbinding.

order nummer bij farnell 177226 (12v dip)

4.55

Denk dat dat een aardig optimaal compromis is tussen prestaties en prijs en verkrijgbaarheid.

Overigens is IP67 niet hetzelfde als hermetisch. Hermetisch is gasdicht en IP67 is alleen waterdicht maar niet per se gasdicht. Maar in dit geval lijkt het mij goed genoeg. ;)

Wat moet je met 36 relaisjes? Ga je een soort "digitale" relaisgestuurde verzwakker (potmeter) bouwen ofzo? Dan kan dat wel met een stuk minder.

Yep, een relais gestuurde potmeter alleen dan 6 kanaals.

Hier wil ik 't meegaan proberen. En mocht 't niet genoeg zijn (als of dat verschil ga horen) kan ik altijd nog overstappen op Teledyns of andere dure relais.

Jammer dat ze geen gangbare layout hebben.

Geplaatst door Stefan:

Dat is te makkelijk voor sommige mensen    :D    :P    :D

Makkelijk ??? confused.gif dan moet je iedere keer opstaan.

Nee, ik ben lui en wil daar graag voor betalen.

Is dat ding dat jij aan het bouwen bent hetzelfde principe als in (o.a.) de Marantz PM7000 wordt gebruikt voor de inputselector? Dat is wel een draaiknop (in stapjes) maar je kunt 'm ook met je ab bedienen (de knop draait dan uiteraard niet mee). En ik hoor ook steeds wat klikken binnenin en dat zouden (zo redeneer ik dan) best eens relais kunnen zijn...

Ik weet nog niet hoe de rest er uit ziet maar alles wordt met relais geschakeld.

Ik ga waarschijnlijk een gewone potmeter gebruiken om de relais te schakelen.

Ra ra ..... AD omzetter die de relais stuurt.

Heb je het beste van twee werelden. (hoop ik)

Geplaatst door seoman:

Ik weet nog niet hoe de rest er uit ziet maar alles wordt met relais geschakeld.

Ik ga waarschijnlijk een gewone potmeter gebruiken om de relais te schakelen.

Ra ra ..... AD omzetter die de relais stuurt.

Heb je het beste van twee werelden. (hoop ik)

Als ik denk aan al die moeite en soldeertin, dan loop ik nog maar eens naar mijn stappenschakelaars............ :rolleyes:

Ik luister toch alleen maar op een stand: Maximaal (bij 2x 8watt dan...)

PS. ik heb de kopietjes al klaarliggen, waar moeten ze naar toe?