Jump to content

Interlinks solderen

MJ_OK
 Share

Recommended Posts

Aangezien ik nog geen reacties heb zal ik proberen mijn vraag wat duidelijker te stellen.

Zou iemand mij het volgende uit kunnen leggen:

Ik heb gehoord dat er sprake kan zijn van corrosie binnen de stekkers van een interlink. Heeft dat invloed op de kwaliteit? Zo ja, wat kan ik er aan doen.

Ook heb ik gehoord van iemand die zijn interlinks vacuum gesoldeerd had (kan dat?) confused.gif Waarschijnlijk houdt dat de corrosie buiten, maar hoe zit dat precies en kun je dat zelf ook doen?

Ik hoop dat er nu wat meer reacties komen!!

Groeten MJ

(met hopelijk binnenkort een goed kabeltje ipv een ijzerdraadje tussen voor en eind versterker.)

Je moet gewoon met je vingers van de kabel afblijven (d.w.z. het koper of zilver of waar ie ook maar van gemaakt gaat worden). Als je dat doet, heb je volgens mij niet zo snel last van corrosie. Corrosie heeft invloed op de geleiding van het metaal (want het wordt feitelijk een ander materiaal!) en dus op het geluid...

Zou het metaal door de lucht er omheen ook aangetast kunnen worden? De zuurstof in de lucht is, zoals de naam al zegt ook een 'zuur' net als je vingers. Zou de blootstelling aan lucht uiteindelijk ook tot corrosie leiden?

Zou het een goed idee zijn om de stekker van de interlinks vol te spuiten met lijm om het geheel zo luchtdicht af te sluiten? Of zou het uiteindelijk heel weinig uitmaken voor het hele kleine beetje corrosie dat zich in de stekker gaat vormen (misschien)?

Greetz MJ

Dat weet ik niet... Ik weet wel dat de zuurstof in de lucht het metaal ook gewoon aantast, maar dat gaat wel een stuk minder snel dan wanneer je er eerst met je vingers aan hebt gezeten. Of lijm een goede oplossing is, weet ik niet, want (sommige soorten) lijm zou volgens mij ook nog best wel eens zuur kunnen zijn en dus het metaal aantasten...

Hallo Marten Jan,

Je stekker volstoppen met een of ander kunststof (om corrosie tegen te gaan) heeft bijna altijd klankmatige nadelen; de kunststof treedt op als een dielectricum en heeft als zodanig een geheugeneffect (dit geldt in meer of mindere mate voor alle isolatiematerialen) dit geheugeneffect tast de bandbreedte van de kabel aan en geeft een (in ieder geval theoretisch)verslechtering van de klank.

Je zou de ontblote aders kunnen lakken, maar waarschijnlijk levert een klein stukje bloot draad met een kleine hoeveelheid corrosie geen hoorbare verslechtering.

Voor een goed klinkend interlinkontwerp zou je eens onder dit forum kunnen kijken naar mijn topic over het ontwerp van de Silver Bullet interlink.

Groeten,

Ik heb ooit een seminar over corrosie gehad (ging voornamelijk over bouten en moeren)

Maar daar werden een paar interessante dingen verteld.

corrosie is gewoon een feit, je kunt het hooguit vertragen.

Blootstelling aan lucht is 1 van de vele oorzaken. Stroom, materiaal verschil en 't materiaal zelf. Ventilatie scheen ook belangrijk te zijn.

Hoe je 't ook probeerd je houdt 't niet tegen. Goud is goed bestand tegen lucht maar je hebt geen gouden draden dus krijg je weer corrosie door het materiaal verschil.

Misschien is 't slim om af en toe de interlinks goed schoon te maken en opnieuw solderen. Eventueel een klein stukje inkorten zodat de blanke delen vernieuwd worden.

Groeten Simon

nou, als we over corrosie praten, weet ik er nog wel een paar: hoeveel lassen/solderingen(=potentiele corrosieplekken) zitten er in je signaalweg?......

Gebruik je GBV (gezond boerenverstand), en begin met het netjes strippen van je kabeltje, zowel mantel als kern.

Zorg dat je een goede soldeerbout hebt (zo'n blauw Weller stationnetje bijv. en goed dun soldeertin. Geen andere goedjes!

Soldeer NETJES de kern van de kabel aan de "pen" van de stekker, en de afscherming aan de mantel/huis.

Zorg er vooral voor dat je geen "koude lassen" maakt, slecht gevloeide solderingen. Dan krijg je later problemen.

Daarna de trekontlasting weer aanbrengen (knijpen, schroeven), het huis op de stekers draaien (dat je dus vantevoren al op de kabel had geschoven...)

Succes, FastFolkert (heeft al -tig van die dingen inelkaar gesoldeerd...)

Geplaatst door fastfolkert:

Gebruik je GBV (gezond boerenverstand

Dan krijg je later geen problemen.

Absoluut de beste tip.............

Groet Jitze :D

Probeer eerst of je fatsoenlijk een draadje kan vertinnen zonder dat de isolatie wegsmelt.

Ik heb bij een groot P.A.verhuur bedrijf gewerkt en gezien hoeveel mensen daar nog problemen mee hadden.

Het koper mag je best in elkaar twisten.

De mantel (Bij een "slechte" kabel gedraaid,bij een"goede" kabel gevlochten)splits je met een klein spits voorwerp ,kleine schroevendraaier helemaal uit en twist je in elkaar.

Draad vertinnen met ook soldeer op je bout,iets wat een hoop mensen vergeten.

Het vertinnen van de plugdelen gaat hetzelfde.

Geen blank koper laten zien is het mooist.

Aanelkaar solderen gaat dan het makkelijkst.

Vooral als je een 57-parige multikabel moet solderen.

Groeten,

Siebe.

Bedankt voor de replies (vooral de laatste en de op twee na laatse). Weet ik eindelijk hoe ik het beste zo'n ding in elkaar kan solderen.

Greetz MJ

Audiofiele CD tip:

Motorpsycho - Phanerothyme