Jump to content

Beethoven

frieslander
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een cd waar de Symfonie nr.6 , dat is de Pastorale, van Beethoven op staat.

Dit is een prachtig stuk klassieke muziek, alleen de weergave is pet.

Weet iemand een cd waar dit muziek stuk op staat met een goede (high end) weergave?

Zelf ben ik altijd wel te spreken over uitgaves van Deutsche Grammophon. Nu ben ik niet in het bezit van Pastorale maar ik geloof dat ze hier ook een uitvoering van hebben o.l.v. Herbert von Karajan (probeer uit deze serie ook maar eens Symfonieen 2&7, vooral 7 is mijn persoonlijke favoriet). Eroica heb ik bijvoorbeeld van ONYX classik, deze cd's kun je beter laten liggen. NAXOS heeft er zeker goede discs tussen zitten (en is erg goedkoop) maar van te voren even luisteren kan geen kwaad. Voor bijvoorbeeld een mooie audiofiele uitvoering zou ik je bijvoorbeeld kunnen aanraden:

Murray Perahia - Bach, Piano Concertos Nos. 3, 5, 6, 7

Ook erg mooie klassieke muziek en prachtig opgenomen, mooi ruimtelijk ook. Er zijn een aantal technieken gebruikt op deze cd (DSD en SBM) die mij weinig zeggen en door SONY zijn bedacht dus veel natuurgetrouwer zal het er wel niet van worden ;-). Maar wel genieten.

Er zijn verschillende hele goede. Je zou kunnen denken aan de uitvoering van het concertgebouworkest met Haitink op Philips. Karajan met de Berliner Philharmoniker is ook van hoog niveau., maar neem dabn niet de digitale opname. Die is qua interpretatie minder. De opnames van de Beethovensymfoniien uit '77 klinken ook heel goed en die zijn echt veel beter. En voor een vriendelijke prrijs te koop in de DG-Galleria serie.

Je zou ik eens in de authentieke hoe kunnen gaan luisteren (originele instrumenten en bezettingen) die leveren vaak verrassende resultaten op. De top in dat segment is Gardiner. Ik dacht met het orchestre r