tover Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Vanochtend tijdens het "plaatjesdraaien"viel het mij opeens op,mijn huidige versterker was aan het brommen(Marantz pm 7000). Ik heb sinds kort weer een draaitafel en zou deze door zijn aansluiting/aarding de oorzaak kunnen zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Als de brom uit de luidsprekers komt dikke kans van wel. Weet niet wat voor draaitafel je hebt maar conventioneel zit er een losse aarddraad aan. Deze aansluiten op een aparte aardschroef van de versterker verhelpt de brom meestal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tover Posted 19 januari 2003 Author Report Share Posted 19 januari 2003 De brom komt dus niet uit de speakers maar de versterker zelf,ik heb dit nog nooit eerder opgemerkt,en zoals je al aangaf is de draaitafel zo geaard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Heb je geprobeerd om de draaitafel eens los te koppelen van de versterker? Omdat dit probleem pas sinds kort naar boven is gekomen en je nog niet zo lang een draaitafel hebt. Is de brom er alleen als je muziek draait of ook als je de apparaten aleen maar aan hebt staan? Groet, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tover Posted 19 januari 2003 Author Report Share Posted 19 januari 2003 Als alles uitstaat(behalve de versterker)is de brom nog aanwezig,het lijkt wel of er een koelingsventilator in de versterker aanwezig is maar dat is niet het geval Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Zit je trafo los of zo? Een trafo trilt van zichzelf altijd een beetje en als ie niet goed vast gemaakt zit, kan ik me voorstellen dat ie steeds ff tegen de kast aan trilt. Dat geeft uiteraard een irritante 'brom'. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tover Posted 19 januari 2003 Author Report Share Posted 19 januari 2003 Geen idee,hij is nu 2 maanden geleden aangeschaft,dus volop in zijn garantie nog. Het is alleen een hoop werk om hem te ontkoppelen en aan te bieden voor reparatie,kost mij alles bij elkaar toch een ruime halve dag. Dus wil ik eerstproberen uit te vinden of het euvel thuis is op te lossen voordat ie foetsie is en misschien ook wel een hoop tijd in beslag neemt zonder dat je kan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 19 januari 2003 Report Share Posted 19 januari 2003 Geplaatst door tover:Geen idee,hij is nu 2 maanden geleden aangeschaft,dus volop in zijn garantie nog. In dat geval zou ik er beslist niet zelf aan gaan sleutelen.Een brommende transformator komt vaker voor; hij kan niet goed vastzitten, dan is het eenvoudig te verhelpen door de bevestigingsschroeven vast te draaien. Maar het kan ook zijn dat de wikkelingen of het blikpakket van de trafo rammelt, reparatie is dan wel wat ingewikkelder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tover Posted 19 januari 2003 Author Report Share Posted 19 januari 2003 Het zelf sleutelen in de versterker doe ik toch al niet om het simpele feit dat ik geen electronicamonteur ben en dan naar alle goed bedoelde pogingen meer schade maak dan beter gehoopte resultaten te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tover Posted 25 januari 2003 Author Report Share Posted 25 januari 2003 De brom is verdwenen na het trekken van een aparte aardedraad waarop nu de pc en de draatafel zijn aangeloten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts