Ruud_F Posted 21 december 2001 Report Share Posted 21 december 2001 Hoi Medeforummers, Binnenkort ga ik mijn huis verbouwen en ik wil ook een aparte stroom groep laten plaatsen voor miin huidige set. Deze groep moet ontstoord worden en gefilterd. Zie ik nog enkele dingen over het hoofd ?? Ik weet wel dat de 9 contacten die ik in totaal wil hebben in ster aangesloten moeten worden. Wie heeft nog tips ?? Alvast bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 22 december 2001 Report Share Posted 22 december 2001 Deze groep moet ontstoord worden en gefilterd. aangesloten misschien wat voor kabel ben je van plan vanuit de meterkast te leggen ???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 22 december 2001 Author Report Share Posted 22 december 2001 Hoi Demon, Aansluiten ?? Nogal wiedes. Wat voor een kabel ?? ehhhh hoezo ?? Is gewone stroomkabel niet goed dan ?? (kopere kern) Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 22 december 2001 Report Share Posted 22 december 2001 misschien is afgeschermde kabel een idee hoe minder rotzooi er in het net zit hoe minder je eruit hoeft te filteren grondkabel b.v is goed afgeschermd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 23 december 2001 Report Share Posted 23 december 2001 Geplaatst door demon:misschien is afgeschermde kabel een idee hoe minder rotzooi er in het net zit hoe minder je eruit hoeft te filteren grondkabel b.v is goed afgeschermd Juist, En daarom de meest effectieve oplossing als je ruimte genoeg hebt om de kabel weg te werken bijv. onder een fundering. Afgeschermde kabel gaat bijna per definitie niet door een loze 16 mm installatie buis. Dus in dat geval wordt het gewone 2.5mm koperen installatiekabel. Dus wat ik (en de kijkertjes thuis) hiervan heb kunnen leren met mijn nieuwbouwhuis waar ik een groot aantal loze leidingen heb laten leggen naar de meterkast: Leg maar de dikke (3/4"?) variant, en zorg dat er weinig bochten zitten, dan heb je meer keus bij de kabel die je gaat installeren. Trouwens, afhankelijk van de wijk en de vervuiling op het net, zou je dan geen 3-fasen aansluiten, en de audio een eigen fase geven en een eigen aardlek? M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 Beste Ruud_F, Als je afgeschermde (grond-) kabel gaat gebruiken, let er dan op dat je de afscherming van de kabel alleen in de meterkast op de aarde aansluit. Groet/succes, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 Geplaatst door Michel:Beste Ruud_F, Als je afgeschermde (grond-) kabel gaat gebruiken, let er dan op dat je de afscherming van de kabel alleen in de meterkast op de aarde aansluit. Groet/succes, Michel Nou dit lijkt me niet. Dit geldt mogelijk alleen wanneer er een aparte geel/groene aarde draad NAAST de afscherming aanwezig is in de kabel. Zoals je weet heeft veel grondkabel geen aparte aardedraad maar gebruikt direkt de mantel en heeft in de mantel een extra gevlochten draad waarmee je de aarde aansluit. groeten, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 goeie grondkabel bezit 3 aarders tenminste wat ik hier in huis heb wel gekocht bij welkoop voor weet ik veel hoe duur dus das simpel plus min en aarde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 Geplaatst door demon:goeie grondkabel bezit 3 aarders tenminste wat ik hier in huis heb wel gekocht bij welkoop voor weet ik veel hoe duur dus das simpel plus min en aarde Demon, Da's mooi, ga ik binnenkort ook eens kijken. Ik heb een jaartje terug behoorlijk lopen zoeken maar de meeste bouwmarkten etc. hadden dit niet op voorraad. M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 heel goed ruud daar heb je gelijk in ook nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 28 december 2001 Report Share Posted 28 december 2001 Geplaatst door Maarten:Zoals je weet heeft veel grondkabel geen aparte aardedraad maar gebruikt direkt de mantel en heeft in de mantel een extra gevlochten draad waarmee je de aarde aansluit. groeten, Maarten Voor zover ik weet is volgens het normeringsinstituut grondkabel alleen maar met randaarde toegestaan. Als je deze kabel dus in afgeschermde uitvoering neemt, heb je een fase/nul/aarde en een mantel. Wellicht was ik in mijn eerdere posting hier niet duidelijk over... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 9 januari 2002 Report Share Posted 9 januari 2002 Geplaatst door Michel: Voor zover ik weet is volgens het normeringsinstituut grondkabel alleen maar met randaarde toegestaan. Als je deze kabel dus in afgeschermde uitvoering neemt, heb je een fase/nul/aarde en een mantel. Wellicht was ik in mijn eerdere posting hier niet duidelijk over... Groet, Michel Voor zover te koop in iedere bouwmarkt wordt goedgekeurde grondkabel (dus de afgeschermde variant) alleen geleverd met 2, 3 of 4 binnenaders maar is de mantel gelijk ook de aarde. Het staat je vrij om een extra zwarte binnenader (meestal bruin, blauw en 1, 2 of 3 zwarte) te gebruiken als aarde. Je moet behoorlijk zoeken om een (echte) VMKV-AS grondkabel te vinden waar naast de afscherming ook een extra geel/groene aarde ader is opgenomen. Maar misschien was ik daar in m'n eerdere post niet duidelijk over Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 10 januari 2002 Report Share Posted 10 januari 2002 Geplaatst door Maarten: Je moet behoorlijk zoeken om een (echte) VMKV-AS grondkabel te vinden waar naast de afscherming ook een extra geel/groene aarde ader is opgenomen. Moet je eens bij een tuincentrum gaan kijken... Maar misschien was ik daar in m'n eerdere post niet duidelijk over Rekel!... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 13 januari 2002 Report Share Posted 13 januari 2002 Neem contact op met MAAS Elektro in Edam. Die levert in alle soorten, maten, diktes, lengtes en what-ever nog meer aan kabels. En die kan je ook vast en zeker vertellen wat je het beste kunt kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts