Jump to content

Brussel

John
 Share

Recommended Posts

Misschien een eerste aanzet tot een prijsverlaging van de belachelijk hoge prijzen van software ........ confused.gif

Gehaald van planet nieuws heden : >>>>>>>

Brussel onder druk om BTW op cd's te verlagen

Gepubliceerd op maandag 28 april 2003

Multimediaketen Fnac gaat grote druk uitoefenen op de Europese commissie om de BTW op cd's te verlagen. In Belgi

Tsja, de NVPI... Vroeger riepen ze "hometaping is killing music". Nu heb ik me in mijn tienerjaren toch veel bandjes opgenomen (bij gebrek aan geld). Inmiddels heb ik alles wat ik toen op tape heb gezet op CD of LP. Door het hometapen heb ik echter wel meer verschillende soorten muziek leren kennen dan dat ik toen had kunnen kopen. Hometaping is in mijn geval dus juist heel goed geweest voor de platenindustrie.

Ook heeft de platenindustrie ooit beloofd dat de CD's goedkoper worden naarmate het medium meer ingeburgerd zou raken (in '86 kosste een LP ƒ 25 en een CD ƒ 40). Welnu jaren later hebben we de prijzen vooral zien stijgen, nieuwe CD's komen soms voor Eur 24 (= ƒ 50) op de markt.

De muziekindustrie moet dus niet zeiken over het kopieren, maar eens goed nadenken over de prijspolitiek.

Hoewel ik niet zo veel CD's bij de Fnac koop (een ruim assortiment, maar niet de goedkoopste winkel) steun ik dit initiatief van harte, ik ga maar eens een handtekening zetten.

By the way: BTW verschillen vind je niet echt terug in de winkelprijzen van CD's. In Duitsland is de BTW 16%, maar bij de MediaMarkt kosten CD's in NL en D vaak evenveel (mooie psychologische prijzen als Eur 15,99 etc.).

Bij dure spullen (apparatuur) tikt het BTW verschil wel hard door.