Jump to content

Afstandbediening...

Henrie
 Share

Recommended Posts

Als je een zogenaamde 'systeemafstandbediening' hebt (vaak bij versterkers geleverd), kun je dan ook apparatuur van andere merken met die afstandbediening bedienen? Of kan dat alleen als het dezelfde merken zijn (of merken die veel samenwerken of zo; ik weet bijvoorbeeld dat Philips-apparatuur vaak wel overweg kan met Marantz-apparatuur).

Ik vind het namelijk wel zo handig als dat kan. Dan zit je tenminste niet met 'tig' afstandbedieningen te klooien... Ik heb het hier natuurlijk wel over de 'basisfunties' van apparatuur. Niet bijvoorbeeld het instellen van voorkeuze zenders bij een tuner (als dat uberhaupt al met de afstandbediening gaat...).

Meestal werk de systeemafstandsbediening (leuk voo scrabble) alleen bij 1 merk, echter soms ook bij afgeleiden ervan.

Als een bediening wilt, zul je een programeerbare afstandbediening moeten kopen. Ik weet dat Philips er een heeft (duur). Deze kun je via de pc updaten en volgens mij kun via het web ook codes van apparaten de afstandbediening programeren.

Ja die programmeerbare afstandbedieningen zijn idd erg duur. Das niet echt een optie voor mij. Dan maar een extra afstandbediening...

Ik was hier echter al 'bang' voor. Vandaar dat ik vooral (voor een cd-speler) kijk/keek naar het merk waarvan ik ook een versterker heb (Marantz). Ik vind de NAD C540/C541i cd-spelers echter ook erg interessant (hoor/lees ik veel enthousiaste verhalen over). En die zal ik dan dus niet met m'n systeemafstandbediening (idd, leuk scrabblewoord ;)) kunnen bedienen. Jammer dan, dan maar een extra afstandbediening...

Weet iemand overigens of er een groot verschil zit tussen de NAD C520 en de C540/541i? Die C520 is namelijk wel erg veel goedkoper en ook daar hoor ik veel goeds over. Maar nooit in vergelijking met z'n grote broer/zus (weet niet of een cd-speler nou mannelijk of vrouwelijk is ;))...

De afstandsbediening (Programmable Remote Control Unit RC580SR) van mijn receiver (Marantz SR590) kent 3 standen - RC 5/6, user en learn, en ik heb het idee dat ik deze kan 'programmeren', maar ik zou niet weten hoe.

Ik zou zeggen - kijk eens of je wat kunt vinden over je afstandsbediening.

Nou die van mij is volgens mij niet te programmeren. Ik heb de RC8000PM en dat is de standaard systeemafstandbediening voor de Marantz PM7000 en PM8000 (ik heb de PM7000).

Je kunt daarop wel een 'input' kiezen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen de cd-speler te bedienen (in totaal zijn er 7 keuzes). Maar als je dan met de systeemafstandbediening de cd-speler wilt bedienen, moet dus waarschijnlijk de cd-speler ook een Marantz zijn (of een Philips(?))...

Het is overigens niet echt een struikelpunt of zo. Ik zou zo een NAD aanschaffen als ik die mooier vindt klinken dan een vergelijkbare Marantz (en gezien de reviews ziet het daar naar uit). Alleen het zou wel handig zijn als ik gewoon 1 afstandbediening kan gebruiken...

Ik ben zelf erg blij dat mijn Sony alle afstands bedieningen kan leren. Alles lekker bij de hand. Zo hoort 't gewoon.

dat kreng is al meer dan 10 jaar dus de merken die dat nog steeds niet doen zijn gewoon luie losers ;):)

Soms rules Sony !!

Nee Sodejuu je hoeft niet te reageren :);)

Henrie zei:

Weet iemand overigens of er een groot verschil zit tussen de NAD C520 en de C540/541i? Die C520 is namelijk wel erg veel goedkoper en ook daar hoor ik veel goeds over.

Het verschil tussen de 540/5401 en de 520/520i weet ik niet omdat ik de 540/540i nog nooit beluisterd heb. Zelf ben ik in het bezit van een 520i, waar ik overigens vol lof van ben. Hiervoor had ik een oude Sony, dus er ging een wereld voor mij open met die NAd. En dat terwijl het toch een budget cd-speler is. Het verschil tuseen de gewone 540/520 en de 540i/520i is dat er in de i versie(staat voor improved?) bepaalde componenten vervangen zijn en dat deze versies ook recordeble cd goed afspelen. Wat de preciese veranderingen zijn weet ik niet. Het heeft wel in een of ander duits audio blad gestaan. Henk(AS) heeft dat blad wel liggen dus misschien kan hij daar wat meer over zeggen.

Groeten,

Rienk.

Het verschil tuseen de gewone 540/520 en de 540i/520i is dat er in de i versie(staat voor improved?)

Inderdaad, die I staat voor improved. Beetje burr-brown en de mogelijkheid HDCD te lezen. Dit zijn inderdaad erg goed spelers. Vele hifi magazine's (het duitse AUDIO, what hifi enz.) zijn hier erg over te spreken. Een erg goede speler voor redelijk weinig geld. :D

Geplaatst door Douma:

Het verschil tussen de 540/5401 en de 520/520i weet ik niet omdat ik de 540/540i nog nooit beluisterd heb. Zelf ben ik in het bezit van een 520i, waar ik overigens vol lof van ben. Hiervoor had ik een oude Sony, dus er ging een wereld voor mij open met die NAd. En dat terwijl het toch een budget cd-speler is. Het verschil tuseen de gewone 540/520 en de 540i/520i is dat er in de i versie(staat voor improved?) bepaalde componenten vervangen zijn en dat deze versies ook recordeble cd goed afspelen. Wat de preciese veranderingen zijn weet ik niet. Het heeft wel in een of ander duits audio blad gestaan. Henk(AS) heeft dat blad wel liggen dus misschien kan hij daar wat meer over zeggen.

Groeten,

Rienk.

Dan moet ik dus de i-versie hebben... Ik heb namelijk wel wat cd-r's. Wel vreemd dat een 'niet-i-versie' geen cd-r's afspeelt trouwens. Mijn 7 jaar oude midiset (Akai) speelt ze zonder probleem. Overigens kan de veel nieuwere (3 jaar oude oid) midiset (JVC) van mijn zusje niet alle cd-r's afspelen, maar toch, een losse cd-speler zou dat moeten kunnen vind ik...

Maar goed, dan moet ik dus een i-versie... Bedankt voor de info...

Geplaatst door Henrie:

Beetje last van jetlag seoman ;)

Ja vreselijk. Ben wezen stappen maar kon niet slapen. Mijn lijf dacht dat 't al middag was.

Groeten Simon

Geplaatst door Henrie:

Hehehe... Als veel zuipen ook al niet meer helpt... :rolleyes:

Ik heb echt genoeg gedronken!! Ben nu nog brak. Het is tussen twee haakjes heerlijk om weer eens Hollandse meiden te zien.

Groetjes Simon

Henrie zei:

Wel vreemd dat een 'niet-i-versie' geen cd-r's afspeelt trouwens. Mijn 7 jaar oude midiset (Akai) speelt ze zonder probleem.

De i versie speelt ze wel af, maar dat gaat bij de meeste cd-r's niet zonder af en toe te haperen, tikken er door heen te gooien en soms helemaal uit te vallen.

Groet,

Rienk.

Ik heb twee handige remotes gevonden bij Sony

RMVL1000.jpg

RMAV3000.jpg

Ik krijg de urls niet gecopieerd dus zul je zelf effe moeten zoeken bij Sony.com op 'remote'

groetjes Simon

Geplaatst door Douma:

De i versie speelt ze wel af, maar dat gaat bij de meeste cd-r's niet zonder af en toe te haperen, tikken er door heen te gooien en soms helemaal uit te vallen.

Groet,

Rienk.

Vind ik wel triest. Heb je een leuke CD-speler gekocht, speelt ie alleen maar 'echte' CD's fatsoenlijk af...

Mijn portable mp3/CD-speler speelt alles, zonder problemen af. Zelfs CD-RW's... En dat ding kostte 'maar' f500. Trouwens, mijn midiset speelt ook CD-R's af. CD-RW's niet waarschijnlijk, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Boeit ook niet zo. Maar CD-R's moet een speler van een paar honderd euro toch wel kunnen afspelen vind ik...

Oeps, een klein foutje gemaakt, zie ik.

De i versie speelt alle cd's inclusief cd-r's perfect af zonder problemen. De "Niet i" versie heeft problemen zoals tikken, haperingen of uitvallen.

Groet,

Rienk.