Jump to content

Kanalen 'samenvoegen'

jasper
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal

Ik heb een beetje een gek home-theater systeem. Ik heb nl een stereoversterker voor zowel de surround als de fronts gebruikt die op een dd5.1 decoder zijn aangesloten. Zo kon ik een goede muziekale installatie en een hometheater combineren.

Nu rest nog de center. Alleen vind ik de versterker van m'n fronts (Nad c370)een beetje te duur om ook aan te schaffen voor slechts 1 center, dus die wil ik een minder krachtig type uit dezelfde lijn toebedelen.

Nu mijn vraag: is het mogelijk om de power van het linker en rechter kanaal te combineren om zo een krachtiger signaal te krijgen of krijg je dan rare effecten?

Ik zat zelf te denken om het het center-kanaal dat uit de decoder komt te splitsen en dan na de versterker weer te combineren dmv een soort zelfgemaakte 'Y'-pluggen

En als dat zou lukken wat zou de nieuwe power dan bij schatting worden van een 2x20 watt ? (1 x 40?)

groetjes,

Jasper

Mmm ik geloof dat die opzet niet gaat lukken.

De enige manier zou een stereo versterker zijn die je kunt bridgen.

Het aan elkaar knopen mag alleen als je weeststanden zou gebruiken om het verschil in de versterkers te vereffenen.

Als je de twee versterkers aan en kaar knoopt dan gaan ze elkaar proberen te kompenseren, dit zal tot grote warmte ontwikkeling lijden en wellicht oscilaties.

Zoe gewoon een mooi mono blok.

of Koop een biwire center speaker.

Of twee center speakers.

Succes

Ik weet niet welke centerspeaker je hebt, maar als deze bi-wiring aansluitklemmen heeft kun je hoog en laag aprt op een kanaal van je versterker aansluiten.

Maaruh, ik zou goed nadenken voordat je een geintegreerde versterker gaat gebruiken om een center-speaker aan te sturen. Als het niet veel mocht kosten zou ik kijken naar een monoblokje van Marantz of zo.

Maarten