[[Game]] Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 ik heb een afstandsbediening bij mn cdspeler, die je precies op het apparaat moet mikken voordat hij werkt... je ken 't het wel. Maar nu vroeg ik me af: kanje die ab modificeren ofzo zodat ie het altijd doet (net als bij de tv) ?? andere infraroodstraler of iets dergelijks? ervaringen? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door []game[]:ik heb een afstandsbediening bij mn cdspeler, die je precies op het apparaat moet mikken voordat hij werkt... je ken 't het wel. Maar nu vroeg ik me af: kanje die ab modificeren ofzo zodat ie het altijd doet (net als bij de tv) ?? andere infraroodstraler of iets dergelijks? ervaringen? game Misschien dat een ander infrarood-LED'je wel helpt. Maar het kan ook aan de ontvanger liggen. Of wellicht zijn de batterijen aan vervanging toe? Heeft ie altijd zo slecht gepresteerd? Verder heb ik gemerkt dat er per merk veel verschil is. Mijn cd-speler is een Denon en ik heb daarbij een (niet-originele?) AB bij gekocht. Die reageert echt vreselijk snel. Bijna irritant. De AB van m'n versterker doet het gewoon goed, niet overgevoelig, ook niet super richtingsgevoelig. De AB van de NAD van m'n vader moet je echter weer erg goed richten. 't Is dus ook een kwestie van welk merk je hebt denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 zeker weten is het een verschil van merk. de ene ab hoef je simpelweg minder goed te mikken dan de andere. Maar ik vroeg me af: heeft iemand hiert ooit met aanpassingen lopen kloten? NB: batterijen zijn prima, het is gewoon zijn karakter van oorsprong.... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Geplaatst door []game[]:zeker weten is het een verschil van merk. de ene ab hoef je simpelweg minder goed te mikken dan de andere. Maar ik vroeg me af: heeft iemand hiert ooit met aanpassingen lopen kloten? NB: batterijen zijn prima, het is gewoon zijn karakter van oorsprong.... game Dan zou ik het niet weten. Ik heb wel eens een LED'je vevangen, maar dat was gewoon omdat ie stuk was. Kan zo niet zeggen of de AB daar beter of juist minder goed van is gaan presteren. Maar je kunt het proberen natuurlijk. Zo duur is een infrarood LED'je niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 ik ken wel een techneut ergens. Ga wel eens informeren... Vind echter de filosofie van de ab niet goed geinterpreteerd als fabrikant wanneer je hem zo maakt dat je alleen je cdspeler kan besturen wanneer je er recht voor staat. Maar wie ben ik? dankje in elk geval HEnRIE! game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 De meest simpele aanpassing is de stroom begrensing van de IR-led te verlagen. Halveer bv de ohmse weerstand (van meestal de enige in een AB) en je verhoogt daar mee het zendvermogen. Ga hier echter niet te ver mee!!! Een led is ook opteblazen. Normaliter heb je 10000 tot 100000 branduren maar als de stroom te hoog is (het vermogen meer dan 20-50mW) dan is dat getal snel gereduceerd tot 100 of nog minder. Een andere oplossing (niet praktisch) is de battery spanning verhogen. (zie boven). Vaak wil hey ook zijn dat de ontvanger te ver in het apparaat zit waardoor de hoek van inval bepaald wordt door de bouw. Dit is makkelijki uit te vinden door via de muur (recht) te zenden. Werkt 't nog dan is de hoek gewoon te kritisch en niet het zend vermogen. Verder heeft zendvermogen weinig zin als de frequenties (zend en ontvang) niet gelijk zijn. Dan heb je geluk als er wel een kode door komt. Groetjes Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 ok, ik zal zo ff testen. je bedoeld dat ik op de muur tegenover de speler mik zodat deze bij goed zendvermogen kracht genoeg heeft na terugkaatsing alsnog de cdspeler te activeren? Wat als dat zo is? moet ik dan iets in de cdspeler aanpassen? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 of wellicht is de hoek van uitzending (~) niet uitgebreid genoeg. Zelfde idee maar dan omgekeerd. Misschien moet ik dan de behuizing van de ab halen en dan kijken? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Je kunt aan de uitstralingshoek niets veranderen. Die is afhankelijk van de afstand tussen lens en led. Die is dus fixed. Misschien dat de ontvangst module verder naar voren kan zodat ie breder kan kijken. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 27 maart 2003 Author Report Share Posted 27 maart 2003 dat bedoel ik want mn tv zapper heeft bolletjes als uitzenders. die zend dus vrijwel 180 o. maar dit ding heeft een rechte doorkijkstukje voorin. Ik experimenteer wel ff. Wel uitkjken dat ik hem niet mol... groeten sam Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 28 maart 2003 Author Report Share Posted 28 maart 2003 heb, getest en als ik op de mur ertegenover mik, doet ie het ook. >> geen gebrek aan kracht dus. maar naar wat experimenteren zonder plastic eromheen dus alleen printplaat + batterijen deed de cdspeler het niet meer. dwz hij reageerde niet op pauze etc. terwijl hij speelde. ik heb hem toen uitgedaan en aangezet en toen deed ie het weer.... waarom deed hij gek. doet dat rodedoorlaatplasticje nog iets?? dat zat ernamelijk niet voor. mijn broertje stelde voor een nieuw ledje te kopen, de oude eraf te soderen, een gaatje te boren in het doorlaatplasticje, en dan het ledje dor dat gaatje laten steken.... goed idee?? danjewel alvast game]]]]]]]]] Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 28 maart 2003 Report Share Posted 28 maart 2003 Dit lijkt op miskommunikatie. Dat led je zal wel goed zijn gezien de dubbele afstand die die kan zenden. Het is eerder een software fout of een kristal fout. Hoe je die gaat oplossen is mij een raadsel. Het kristal of resonator kan vervangen worden maar of 't dat echt is?!?! Succes Groeten simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 28 maart 2003 Author Report Share Posted 28 maart 2003 ik denk dat er nu een miskommunicatie tusssen ons is. Hij werkt wel weer, maar was ff gestresst. Het ging om dat idee van een nieuw ledje laten uitsteken zodat ie een bredere uitzendhoek heeft. Kan dat zonder dat rode plastic doorlaat venstertje denk je?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 maart 2003 Report Share Posted 29 maart 2003 Ik vraag me af of je er iets me wint. Laat eerst het venstertje maar weg om te proberen. Dan zie je vanzelf of het effect zal hebben of niet. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts