Jump to content

monitors ? wanneer wel wanneer niet ?

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

volgens mij heb je in het kort een onderscheid tussen bookshelf en standmount speakers. En monitors is alles dat dienst kan doen in een studio als afluisterinstrument. Dat kan een ls3/5a zijn ,maar ook een esl63...

Nu was ik laats bij een vriend en die had niet voor hifi maar voor afluisteren van opnames een actief monitor systeem gekocht.

toen begon ik me af te vragen; wat is een actief syteem? en wanneer is een monitor als hifispeaker te gebruiken? is dat een kwestie van sommige wel sommige niet. of worden slechts sommige hifiluidsprekrs vanwege hun klasse als studiomonitoren gebruikt en sommige monitors vanwege hun hificapaciteiten als hifispeakers??

vertel ik wil het weten :D

game cool.gif

tja.. de meningen zijn hierover verschillend..

ik ben zo in de war gebracht dat ik niet meer weet wat et moet zijn

een high-end speakerbouwer zegt dat et onzin is... de andere juist niet..

ik weet wel dat er in nearfield nogal verschil zit en de units dat ie wat anders zijn afgestemd vaak..

meer het recht en neutraal weergeven..

vergeet niet dat je voor ieder ding een aparte monitor soort is..

voor dance/trance maken ga je neit op dure genelecs doen als je het voor je hobby doet.. (nou ja :P )

etc etc

Game,

er hoeft in principe geen verschil te zijn tussen studiomonitors en huiskamersystemen. Hooguit zou je kunnen stellen dat studio-nearfields gebouwd zijn om vanaf een kortere luisterafstand (< 1 meter) te gebruiken dan huiskamersystemen.

Echter, een fabrikant van studiomonitors zal in de meeste gevallen streven naar een zo neutraal mogelijke weergave. De meeste fabrikanten van huiskamersystemen streven helaas naar

dus recapiluterend( confused.gif )

een studiomonitor is meer analitsch -ook wel logisch- en een hifi speaker houd meer rekenening met luisterplezier etc.

mijn kef ref. met scheidingsfilter tussen voor en eindversterker is dus actief?

volgens mij kun je beter een hifispeaker kopen en als die dan door zijn kwaliteiten ook in de studio wordt gebruikt zegt dat gewoon veel over zijn kunnen. Aan de andere kant moet je natuurlijk oook niet blind varen op kreten als: "die en die studio gebruiken onze speakers..."

in elk geval bedankt game cool.gif

KUBE = Kef Universal Bass Equalizer.

Het is dus gewoon een soort bass equalizer, niet meer of minder. Je hebt dus geen actieve speakers. Actieve speakers zijn die dingen waar de versterker ingebouwd zit.

Hoe bevallen die Kefjes ?

Paul.