Jump to content

Verschil in klankkleur bij netkabels?

Rogier
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb nu overal siltech netkabels aan hangen, maar ik wil over een tijdje ook een keer een harmonic technologie proberen, nu is mijn vraag of er verschil is in de klank bij verschillende netkabels. Betere netkabels geven zeker verbeteringen, maar zijn er ook klankverschillen? bv. warmer klinkend en helderder klinkend?

gr. Rogier

Lijkt me sterk, want een netkabel zit er alleen aan om het geheel voeding te geven. Heeft dus niks met het signaal te maken. Wel kun je er (blijkbaar) voor zorgen dat de ruis die een netkabel veroorzaakt (en invloed heeft op interlinks) verminderd. Dit zal waarschijnlijk wel invloed hebben op het geluid (minder ruis) maar niet qua klankkleur denk ik... Kan me er iig niks bij voorstellen...

Ps. Wat is het hier rustig de laatste tijd... :(

Hoi Rogier,

Er zit wel degelijk klankverschillen tussen netkabels! ;) De Siltechs zijn erg goed, ik gebruik ze zelf al vele jaren. Luister je dan een tijd naar bijvoorbeeld de welbekende "Conrad-kabel" dan klinkt deze erg vlak en ongedetailleerd t.o.v. de Siltech.

Een aardige verbetering t.o.v. de Siltech is bijvoorbeeld de XTC "Black Ultimate". Dit is een getwiste zelfbouwkabel met hoge kwaliteits stekkers.

xtcpower.jpg

Deze kabel bouwt hoorbaar meer druk in het laag op en de dynamiek neemt ook toe.

Ik kan zowel een Conrad als de Black Ultimate morgenavond, als ik naar jou toekom, meenemen. Wellicht eens leuk om wat mee te spelen? :rolleyes:;)

Geplaatst door Rogier:

Hoi Paul,

dat lijkt me een goed plan! Dank kunnen we meteen het verschil horen nl.

wellicht een recentie ervan hier op t forum zetten?

ben benieuwd!

tot morgen,

Gr. Rogier

Lijkt me prima, Rogier. ;) Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw set, en dan vooral naar je nieuwe speakers! De digitale camera gaat in ieder geval mee! ;)

De digitale camera gaat in ieder geval mee!

oei, dan moet ik ook nog zorgen dat het extra schoon is!! :D

ps: Vooral de black ultimate vind ik interessant om te horen, de conrad heb ik nl ook zelf gehad.

gr. Rogier

Hallo Rogier en Audiopaul,

Laten jullie ook op dit form weten wat de uitkomst is van deze netkabel luister sessie, ik vind en ik denk ik vele met mij het intressant te weten of de verschillen ook duidelijk waarneembaar zijn en zeker ook hoe de XTC kabel zich staande t.o.v. de Siltech. Misschien kunnen jullie ook nog een Harmonic Technologie netkabel scoren die schijnen ook erg goed te zijn.

Alvast dank !

Groeten Klaas. ;)

Geplaatst door Rogier:

De xtc kabel weet ik de prijs niet van, de siltech zal nu ongeveer rond de 350 euro liggen, maar ze hebben 2 verschillende modellen. kijk even op more music voor de prijslijst van siltech. www.moremusic.nl

gr. Rogier

Wat?? Zoveel? Laat dan maar... Daar kun je een cd-speler voor kopen...

Wat zit er allemaal aan/in zo'n kabel dat dat zo duur moet zijn dan?

Geplaatst door Henrie:

Wat kost zo'n netkabel nu eigenlijk (die Siltech en die XTC)? Zou opzich ook wel eens het verschil willen weten, maar als het bakken met geld kost, laat dan maar    ;)

Henrie,

Een XTC "Black Ultimate" powercable kost, afhankelijk van de lengte, ongeveer 100 EURO en da's gelet op de gebruikte materialen (o.a Furutech FI20 IEC stekker en BALS=Siltech netstekker)beslist een koopje te noemen. De Siltech SPO18MF is zeker 3 keer zo duur! ;)

Wat is er zo bijzonder aan die stekkers dan? Sorry, maar dit vind ik weggegooid geld (iig voor mijn set).

Iets anders: waarom worden die Siltechs in van die luxe-uitziende dozen geleverd? Dat maakt het alleen maar duurder en het heeft totaal geen nut. Zoiets heb je ook bij modelauto's. De een wordt in een simpele plastic/kartonnen doos geleverd, de andere komt in een mooi bedrukte kartonnen doos met speciaal platformpje waar die auto dan zit opgeschroefd. Verder niet of nauwelijks verschil, behalve de prijs die meestal 2x zo hoog is...

Hallo Henrie,

Dat je het weggegooit geld vind kan ik inkomen als je het verschil nog nooit gehoord hebt. Het verschil tussen een conrad kabel en een siltech is duidelijk hoorbaar. Natuurlijk moet je alles wel in perspectief zien met de rest van je set.

gr. Rogier

Ja dat bedoel ik dus. Mijn versterker was €500 dus om daar nou een kabel van meer dan €100 (of zelfs €300) aan te gaan hangen vind ik wel een beetje zonde. Ik ben op dit moment op zoek naar een cd-speler, maar daar wil ik echt niet meer dan €350 voor uitgeven (Ik zoek een Marantz CD6000)...

(Ik zoek een Marantz CD6000)...  

Dat was wel duidelijk inmiddels :D

Als je hem hebt kun je wel een keer kijken voor een beter netsnoer, bv. een conrad kabel zelf even maken, maar dat zou ik pas doen als je garantie voorbij is!

gr. Rogier

De Furutech FI20 is een zeer hoogwaardige connector met vergulde contacten en een extreem hoge "klemkracht", waardoor je een apparaat aan de stekker kan optillen!  

Gelukkig voor jou heeft de mark levinson een vaste netkabel, anders hadden we het uit kunnen testen! :D:D

maar een betere stekker geeft natuurlijk wel een verbetering.

gr. Rogier

Geplaatst door Rogier:

maar een betere stekker geeft natuurlijk wel een verbetering.

Sorry hoor, maar dat snap ik niet. Hij moet natuurlijk goed vast zitten, maar als ie vast zit, zit ie vast en dan valt er toch niet meer zoveel te verbeteren??? confused.gif

Het gaat er bij een stekker om dat ie goed verbinding maakt, en er is een verschil tussen net wel verbinding en een stevige verbinding. Bij een stevige goede verbinding is het contact beter en de geleiding dus ook.

gr. Rogier