Jump to content

Mit 2 gewoon of Mit 2 biwire?

Hatjoe
 Share

Recommended Posts

FF wat vraagjes:

1.Ik heb eens een MIT 4 biwire kunnen beluisteren waarbij het me opviel dat alles heel gedetailleerd en breed klonk, alleen weinig bas (in combinatie met Infinity luidsprekers).

Of het nou lag aan de cd of aan de biwire aansluiting van de Infinity alpha 50 of aan de kabel maar Depeche Mode's Ultra (Q-sound?) klonk afschuwelijk i.t.t. andere cd's: te breed, een mengelmoes van slecht geplaatste details! (bij gewone MIT 2 nog niet tegengekomen)

Vreemd daar ik bij andere cd's geen last heb gehad van dit modderig geluid.

Oorzaak?

2.De rode kabels van de MIT 4 biwire zijn aan de luidsprekerkant duidelijk met High Output en Low output gekenmerkt, de zwarte kabels vreemd genoeg niet. Maakt het uit hoe je de zwarte kabels aansluit?

3.Ik vraag me af of biwire het effect van de MITS misschien overdrijft, daarom: als je tevreden zou zijn met de MIT 2 gewone kabel (betere lage tonen) zijn er voordelen of nadelen aan de biwire versie van MIT 2?

4. Kan een biwirekabel van MIT 2 op een of andere manier ook als gewone kabel gebruikt worden? Bijvoorbeeld door de verbinding tussen high en low op de luidspreker gewoon te laten zitten en de 4 banaaantjes gewoon aan te sluiten op de luidspreker?

Gegroet gij mede audiofielen

Gezondheid!

1) In principe moet de biwire niet slechter klinken in 't laag, de voordelen van biwire liggen echter vooral in het mid-hoog. Het transport van dit spectrum wordt namelijk niet meer verstoord door de teruggekaatste spanning van je woofer omdat die een aparte leiding heeft.

Misschien was de biwire niet ingespeeld?

2) De zobel-netwerken zitten tussen de nul en de signaal leidingen. Voor het hoog zijn andere filtercomp. gebruikt dan voor het laag. Vandaar dat de rode leidingen gecodeerd zijn.

Voor de nulleiding maakt het in principe dus niet uit welke je pakt, je hebt nl. door de rode juist aan te sluiten je zobels al op de juiste plek zitten.

3) Nee, ik zou geen nadeel van Biwire t.o.v. single wire aan kunnen geven.

4) Het is te proberen. Maar misschien werkt hij dan wel slechter dan de single-wire! Biwire filtering is nl. geoptimaliseerd op biwire gebruik.

Succes,

Geplaatst door Stefan:

Gezondheid!

1) In principe moet de biwire niet slechter klinken in 't laag, de voordelen van biwire liggen echter vooral in het mid-hoog. Het transport van dit spectrum wordt namelijk niet meer verstoord door de teruggekaatste spanning van je woofer omdat die een aparte leiding heeft.

Misschien was de biwire niet ingespeeld?

3) Nee, ik zou geen nadeel van Biwire t.o.v. single wire aan kunnen geven.

Succes,

Beste Stefan,

Heel erg bedankt voor je antwoord!!

De biwire heb ik voor een week-end mogen lenen (was ingespeeld in de winkel, toch meent Cardas dat het afkoppelen van luidsprekerkabel en het weer aansluiten het burn in proces weer van voren af aan begint. Daar kom ik op het Web weer verschillende opvattingen van tegen). Niet ingespeeld zijn zou dus kunnen. Toch vind ik het vreemd dat het in de leenperiode alleen bij deze ene cd voorkomt.

Groeten, J. van Rooij :)