Guest mac Posted 23 april 2001 Report Share Posted 23 april 2001 even een vraagje: wat is de reden om te kiezen voor een 2,3 of zelfs 4-weg systeem speaker ? of is er helemaal geen reden en ligt het gewoon aan de persoonlijke smaak ? is er uberhaupt merkbaar verschil en zo ja waar moet je dat dan zoeken ? ik ben benieuwd naar jullie ideeen/standpunten. mac Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest marcel van mijnn hifi Posted 24 april 2001 Report Share Posted 24 april 2001 Hallo Mac, Volgens mij zijn er geen specifieke redenen om voor een 2-, 3- pf 4-weg systeem te kiezen. Het is toch het eindresulaat dat moet tellen, en het goede of slechte daarvan is niet gekoppeld aan het aantal gemonteerde weergevers. In vroeger tijden werd er sneller van een 3- of 4-weg systeem gebruikt gemaakt als tegenwoordig omdat de huidige luidsprekerunits (woofers/tweeters enz.) makkelijker een wat groter frequentiebereik vervormingsarm kunnen weergeven, en dat ook op een wat groter volume nog goed blijven doen. Er is dus minder noodzaak om tweeters buiten de middentonen te houden, en dat geldt ook voor de lage tonen weergevers. Desondanks zijn `s werelds beste luidsprekers over het algemeen 3- of 4-weg systemen, maar daar hoeft men dan ook veel minder rekening v.w.b. de prijs mee te houden. Als algemene stelregel kun je wel aanhouden dat hoe groter het frequentiebereik is dat je wil kunnen weergeven, des te groter wordt de aantrekkelijkheid van een meer-dan-tweeweg-systeem. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joost Posted 24 april 2001 Report Share Posted 24 april 2001 beste mac er zit inderdaad wel veel verschil in 2 of 3 weg systemen er bestaan ook systemen die ik gemakshalve 2,5 weg noem met 1tweeter en 2 laagunits die allebei een ander spectrum nemen(laagunits)maar elkaar overlappen alle systemen hebben voor en nadelen dus goed luisteren zelf ben ik voorstander van 2weg succes bij je keuze Link to comment Share on other sites More sharing options...
berry Posted 24 april 2001 Report Share Posted 24 april 2001 aanvulling: hoe meer speakers er gebruikt worden, des te moeilijker wordt het filter. dus in een lagere prijsklasse is een tweeweg vaker goed uitgebalanceerd dan een meerweg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts