Jump to content

2-weg, 3-weg

Guest mac
 Share

Recommended Posts

even een vraagje:

wat is de reden om te kiezen voor een 2,3 of zelfs 4-weg systeem speaker ?

of is er helemaal geen reden en ligt het gewoon aan de persoonlijke smaak ?

is er uberhaupt merkbaar verschil en zo ja waar moet je dat dan zoeken ?

ik ben benieuwd naar jullie ideeen/standpunten.

mac

Guest marcel van mijnn hifi

Hallo Mac,

Volgens mij zijn er geen specifieke redenen om voor een 2-, 3- pf 4-weg systeem te kiezen. Het is toch het eindresulaat dat moet tellen, en het goede of slechte daarvan is niet gekoppeld aan het aantal gemonteerde weergevers.

In vroeger tijden werd er sneller van een 3- of 4-weg systeem gebruikt gemaakt als tegenwoordig omdat de huidige luidsprekerunits (woofers/tweeters enz.) makkelijker een wat groter frequentiebereik vervormingsarm kunnen weergeven, en dat ook op een wat groter volume nog goed blijven doen. Er is dus minder noodzaak om tweeters buiten de middentonen te houden, en dat geldt ook voor de lage tonen weergevers. Desondanks zijn `s werelds beste luidsprekers over het algemeen 3- of 4-weg systemen, maar daar hoeft men dan ook veel minder rekening v.w.b. de prijs mee te houden. Als algemene stelregel kun je wel aanhouden dat hoe groter het frequentiebereik is dat je wil kunnen weergeven, des te groter wordt de aantrekkelijkheid van een meer-dan-tweeweg-systeem.

Groet,

Marcel

beste mac

er zit inderdaad wel veel verschil in 2 of 3 weg systemen er bestaan ook systemen die ik gemakshalve 2,5 weg noem met 1tweeter en 2 laagunits die allebei een ander spectrum nemen(laagunits)maar elkaar overlappen

alle systemen hebben voor en nadelen dus goed luisteren

zelf ben ik voorstander van 2weg succes bij je keuze