Jump to content

Verschillen tussen Spikes en dempers ?

Guest Mark van den Berg
 Share

Recommended Posts

Guest Mark van den Berg

Zou iemand mij in gewoon nederlands kunnen vertellen wat de verschillen zijn tussen de werking van Spikes en dempers. Welke invloed hebben ze op het speaker kabinet, welke invloed heeft de vloer op deze twee varianten.

Ik zelf heb spikes onder mijn speakers die op hun beurt weer op messing schijfjes staan op een laminate ondervloer met daar onder een houten vloer met een kruipkelder van +/- 80 cm.

Alvast bedankt voor het beantwoorden.

Hoi Mark,

Spike's zorgen ervoor dat de luidsprekers steviger contact maken met de ondergrond, daar het contactoppervlak kleiner wordt. Daardoor zal de bas strakker worden en je krijgt een meer open geluid.

Dempers zorgen ervoor dat het contact met de ondergrond minder wordt, in die zin dat ongewenste trillingen niet aan de vloer worden doorgegeven. De speaker wordt dan ontkoppeld van de vloer. Bij speakers zal ik geen dempers aanraden, en als je het toch wilt doen omdat de vloer bijvoorbeeld trilt, zet de speakers op spike's, daaronder een betonnen tegel (moet zwaar zijn) en de tegel weer op dempers. Zo voorkom je dat de lage tonen minder strak worden.

gr. Rogier